I det senaste avsnittet av “Killgissningar med Sladd” så fick man lära sig att det nästan var helt omöjligt att köra elbil och inte ladda hos Tesla. Hur ser det ut för alla er som inte kör Tesla? Laddar ni på Teslas stationer? Är det en avgörande att dessa finns? Är Tesla ryggraden i hela den svenska infrastrukturen för snabbladdare?
Hehe, låter som dagens överdrift.
Man får dock ge Tesla att de har flest CCS-uttag (>100 kW) i Sverige, men bäst täckning eller flest laddsajter - nej inte längre.
Antar att de kommer upp i flest handtag eftersom deras stationer ofta är jäkligt stora. Eller?
Har aldrig laddat hos Tesla och jag körde tidigare oftare ner till Italien nuförtiden om det bara är jag flyger jag och hyr EV Dessutom laddar jag bara på laddare med kortbetalning skulle inte falla mig in att ladda ner en app och koppla ett kort till den och absolut inte till ett företag associerat med Elon Musk
Idag finns det laddare i princip i varje buske så att Tesla Supercharger skulle vara ryggraden för att leva med en EV är BS
Gav upp sladdlösa podden för flera år sedan då det snackades om länkarmsbussningar som “något som är därunder någonstans”
Hittills aldrig kännt behovet och det har gått galant på alla långresor jag gjort hitills. Aldrig stött på en icke fungerande laddare heller oavsett operatör som brukar vara ett vanligt argument att Tesla laddare fungerar alltid.
Men de var absolut ett viktigt nätverk i tidigt skede som dessutom byggde på små ställen som tex Storuman.
Kan tycka de har tappat lite eftersom stödet för 800V inte finns, något som blir allt mer av på marknaden. Uppåt i landet upplever jag att det har varit ett viktigt nätverk, ska bli intressant när jag åker till Kiruna med en 800V-bil i januari ![]()
800v och Autocharge gör att det oftast blir Circle K och Eviny.
Aldrig laddat hos Tesla. Varför välja kvantitet när det finns kvalitet..
Lyssnar på bilar med sladd som underhållning . Jag borde nog bli provocerad i vissa fall , men det blir jag inte lustigt nog utan lyssnar med något som känns som faderligt överseende. Tesla ladd app raderade jag när Musk blev galen .
Så träffande beskrivning, gjorde min dag ![]()
Som svar på din fråga, har aldrig laddat på Teslas stationer och aldrig kännt ett behov av det.
Har historiskt laddat mycket på Tesla, nästan aldrig kö, många laddare och fungerar alltid. Men i o m Elons politiska engagemang har jag börjat välja bort dem men står de framför näsan och det är ledigt så väljer jag fortfarande dem. Använder i princip aldrig Ionity, mest för jag aldrig ser dem, väljer gärna Circle K eller OKQ8. Gillar podden bilar med sladd för de pratar annat än bilar och givetvis den elektrifierade mopedbilen. Blir ibland lite trött på bilpoddar, synpunkter på knappar eller ej, känslan i bilen etc. Skiter i mycket av dessa känslor, bilen ska fungera och vara ekonomisk och ska ta mig hyfsat bekvämt mellan A till B. Lite konsumentupplysning helt enkelt.
“Men de är ju den största elbils- och miljöpodden” - jag skulle starkt vilja syna det.
“Är det 10 kV i kraftledningarna från norra Sverige?” Nej, det är det inte🫣
Har aldrig och kommer inte inte ladda hos Tesla så länge Elon finns i företaget. Kör mest på Ionity pga. 3.50:-/kWh, relativt utbyggt nätverk och Plug & Charge. Finns massvis med andra ställen att ladda på så att inte ladda hos Tesla är ett icke-problem.
Gillar också Bilar med Sladd som Rob. Klart den bäst/proffsigaste producerade podden med bra flyt i snacket, oftast intressant ämnen och alltid bra ljudkvalité. Deras hängivenhet till Tesla kan jag bortse från och på senare tid har inställningen skiftat rätt mycket. Mjukvaran, som de pratar (skryter) rätt mycket om, är Tesla forfarande långt fram/före andra märken.
Alla vet väl att det går fas, nolla och jord i stamnätet. ![]()
![]()
Man får ju gripa efter de halmstrå som finns efterhand som Tesla blir akterseglade av övriga tillverkare. Mjukvaran är väl en av få punkter där de fortfarande är ledande.
Jag har hört från flera som gått från Tesla till Rivian som menar på att Tesla är duktigt akterseglade av Rivian hård och mjukvara Det blir spännande när VAG + Rivian samarbetet dyker upp i VW ID.Every1
Har dom sagt det ? , det har jag missat . Men det hade inte jag heller haft koll på förstås. Det är mer okunskapen om bilars konstruktion vad gäller hårdvara , som jag får ha lite överseende med . Men även den ungdomligt ivriga lite naiva tron på att autonoma fordon står för dörren i Norden i närtid . Även om det lät lite mer i senaste avsnittet som dom sansat sig lite med tron på det på snörika breddgrader . Elektronik och digitala funktioner kan dom bättre än mig . Jag brukar snabbspola när dom svävar ut i rymden och data chipp i hjärnan Robotar mm .
Bara om VAG tvingar Rivian att lägga till integration med AA/CarPlay (Rivian själva ratar det). Annars är den där programvaran DOA för min del.
Hörde en intervju med RJ där han inte helt uteslöt att Cell Phone integration kan finnas i kommande mjukvara