Swedish electric car championship 2025

Tror en av reglerna är att man ska vara två, du får inte ställa upp själv. Av rena säkerhetsskäl :man_shrugging:

2 gillningar

Grym regel!! Håller på att jaga en Copilot :sunglasses:

Det är en ambition men ingen regel, det är flera som kört själva genom åren.

Ah så kanske det är. Kan tycka det borde vara en regel, att köra bil i 20h är inte säkert :slight_smile:

2 gillningar

Man får välja en bil som laddar långsamt bara.
45min rast var tredje timme gör att man kommer upp utvilad, och missar middagen. :rofl:

Känns lättare att samla på sig en till förare och köra en bil som kör 50-60 mil och laddar på 20 min då :wink:

1 gillning

Hur ser deltagandet ut nu från forum medlemmarna och har ni bestämt vilka bilar ni tävlar med?

Ska bli kul att följa och heja på er!

Jag är fortfarande sugen men har svårt att hitta Copilot… ska ju först från östkusten till Ystad sen därifrån till Haparanda och hem igen :sweat_smile:

Då var det dags!
Starttider idag är 13.30 (lastbilen), 14.00 och 14.30.
Livekartan finns på secc.nu

Några tråkiga vägarbeten på E4an mellan Ö-vik och Umeå som kan påverka chansen till nytt rekord rejält i år, även påverka resultatet om någon har tur/otur. Finns som inga bra alternativ när man vill passera snabbt genom Västerbotten med laglig hastighet.

Ett broarbete där det varit upp till 8km köer enligt lokaltidningen och ett annat med byte av beläggning där de jobbar på natten från kl 18 som jag själv satt fast i ganska länge i söndags. Dock hade söndagen extremt mycket trafik, aldrig sett så tät trafik norr om Sundsvall som då och har ändå kört den vägen många ggr alla tider på året.

Inlandsvägen iår kanske. Blir intressant, känns isf som lång räckvidd är viktigare än snabb laddning.

Hade tänkt ta en tripp och parkera mig med fika, efter vägen där bilarna troligen passerar, men då det inte blev någon? från forumet som kör, så får det bli som brukligt med långlopp (läs Vasa loppet) framför skärmen istället :slight_smile:

@Zander Det är väl på tiden de gör något åt de dåliga vägarna som ofta är på vägarna där uppåt. Tjälen är inte snäll och helt ovanligt är inte att man ibland ser bilar med en bula i plåten ovanför baksätet när man hälsar på där uppe :grinning:

Det de skulle behöva göra är att bygga motorväg hela vägen Gävle-Haparanda nu när Trafikverket skryter om att det är motorväg Helsingborg-Gävle

Allmänt så är E4an här i norr i sitt sämsta skick mycket bättre än övriga vägar ändå… Dalarna tror jag är det område som överlag verkar ha bäst skick på sina vägar oavsett om det är är mindre riksvägar till europavägar.

1 gillning

De passerade vägarbetena på E4an Västerbotten rätt tid på dygnet. Polestar 2 som livestreamade behövde bara stå 1 min vid ena och köra igenom det andra.

Verkar varit en del strul, Zeekern förstod jag som att den krockade. ID.7 GTX då jag kollade låg typ först/bland de första av de som tog Stockholms rutten då den var en bit söder om Stockholm när jag kollade några timmar senare var den sist och bara en liten bit norr om Stockholm och alla andra var rejält mycket längre norrut.

En P2 har inte rapporterat position sedan Jönköpings trakten. En M3 som slutade rapportera i Ö-vik och nu på morgonen verkar den “gamla” MS bestämt sig för turista i Västerbotten istället för att köra E4an norrut från Umeå.

Hade förväntat mig lite bättre av Luciden, vet inte om det strulat eller bara att den tog det lugnt och njöt av turen.

1 gillning

Håller med dig, lite varierande resultat. Man får läsa rapporterna som kommer de kommande dagarna om hur det gått.

Grattis till Porsche Taycan som vann! Imponerande av den och Model S som kom precis före Nio i mål trots två batteribyten.

1 gillning

M3an hade råkat ut för en rejäl punka i Övik och väntade på däckverkstad.

7Xen hade besökt vajerräcket.
Oklart om det var 3:e part, föraren eller bilen som valt den genvägen.

1 gillning

Går bra som tusan för Scanian ändå, den har ju både 80/90 km/h och kör och vilotidsregler att förhålla sig till.

2 gillningar

Kul, antar att det var den faceliftade modellen, någon som vet?

Enligt alltomelbil.se var det en 2025a :slight_smile: Laddar snabbt med bra räckvidd, tror dock en rwd sedan hade gjort det ännu bättre! Synd 7X behövde avbryta.

2 gillningar

Ja det var synd, jag var mest spänd på att se hur 7X levererade på långloppet.