Swedish electric car championship 2025

Dom kör iår igen.

Förra året vann en Nio ET5 på 18:04:52 efter 5 stopp på totalt 54 mil.

God tvåa en Polestar 2 LRDM på 18:21:50 med 1h16min laddning fördelat på 5 stopp.

Först på tredje plats kom en Tesla Model 3 LR på 18:29:31 med 7 laddstopp fördelat på 1h23min.

Är bra sugen, dels för att jag aldrig vart norr om Dalälven eller i Ystad, dels för att se vilken tid man skulle få.

I nästa andetag tänkte jag sikta på tapperhetsmedalj och köra E-golfen…

Kommer nån av våra tappra poddare delta och göra ett reportage eller kommer ni prata om det i Podden? :wink:

3 gillningar

Ja har inte @cgullin och @Esse snackat om att kanske göra nån resa tillsammans?
Vore ju väldigt nice. Frågan är förstås om de isåfall kan enas om vilken bil de skulle tävla med BMW, Audi eller kanske en helt ny otippad? :smiley:

1 gillning

Jag håller på att övertala @Kristofer om att köra! @Esse vet väl inte hur det ser ut norr om Värnamo, dålig partner :wink:

9 gillningar

Är också väldigt sugen på att delta, har funderat på det ett antal år men det har aldrig blivit av…det kanske är i år det händer!

Ystad har jag varit till flertalet gånger men aldrig varit längre norrut än Sundsvall, vore väldigt kul och se Norrland :slight_smile:

1 gillning

Norrland är som vackrast på vintern! Sommaren är också fin men på vintern är det myggfritt :smiley: Nedan Lycksele för ca en vecka sen :slight_smile:

Tänk på att vara 2 personer som kör, 18-19h i bil (ännu mer om man har en e-Golf) går inte ensam!

1 gillning

Jag håller på att övertala sambon om att barnvakta barnet. :smiley:

4 gillningar

Som vi säger då det är kallt här i norr (dvs -25 som varmast) Det är iaf myggfritt som positiv twist. Lycksele är för övrigt min barndoms stad hoppas den inte skämde ut sig då du passerade :wink:

Jag hoppas en ID:7 Pro S ställer upp, Pron som var med i fjol blev väl typ 5a-6a någonting och bara ca 20 min efter täten. ProS med högra laddhastighet (och även lite lägre blandad förbrukning 13,8 mot 14,4) borde göra att den har en chans i toppstriden.

1 gillning

Lugnt, enligt ABRP är det 8h laddning på vägen, precis så mycket sömn som behövs :face_with_peeking_eye: zs är väl kanske ett rimligare kort isf… :face_holding_back_tears:

Årets helt klart mest intressanta anmälda ”bil” är Scania BEV truck. :grinning:

1 gillning

Verkligen! Den kommer troligen behöva 4 stopp. Eller egentligen mindre men kör/vilotidsreglerna säger 4,5 timmar, vila, 4,5 timmar. Fördelat på två förare blir det 18 timmar körning och 1,5 timmar vila på de 160 milen. Mer laddning än så torde inte behövas heller. :slightly_smiling_face:

Den var anmäld även i fjol men kom inte till start, hoppas de får till det i år!

Planen var att köra detta år och sen jobba och besöka alla Sveriges bikeparks på vägen söderut igen, men fick en helg med Downhill i Åre inbokad så det får snällt skippas att vara med på detta äventyr. :pensive:

Synd för vi hade definitivt varit först med att köra med fullastad bil med 3 cyklar bakpå. :face_with_peeking_eye::rofl:

Kan vara bra för sörlänningar att besöka norrland. Har bott där halva mitt liv och fått uppleva när skolbussen fått stopp pga kylan och halvförfrusit händerna och fötterna i kylan, men trivdes jättebra där uppe och uppskattar det än mera att besöka nu när jag flyttat söderut. Otroligt vackert utefter höga kusten och under sommarhalvåret finns det många utflyktsmål man måste uppleva om man är där.
Kan ni dessutom slita er från bilen en stund, så går det båtar ut till Ulvön också, där det garanterat är värt ett besök. Nu vintertid om det finns snö, så är det ändå mäktiga landskap att färdas igenom så du @Larsson gör rätt i att inte ha bråttom :slight_smile:

2 gillningar

13 inlägg delades upp till ett nytt ämne: NAF vintertest 2025

Man kan inte h bråttom i en bil som laddar 90kW men man får många trevliga promenader :blush:

1 gillning

beror väl på om det är en privatperson som kjör lastbilen på sin fritid eller gäller Vilotiderna ialllafall,

Gäller alla utom räddningstjänst och väghållning.

Låter sunt. De blir ju inte mindre av att de inte körs i yrkestrafik för stunden.

Jag kände också att detta vore en kul grej. Men kör de i ett streck utan ett längre stopp för lunch eller övernattning?
Antar då att de får turas om att köra och äta vid laddstoppen :smiley:

Upp i sträck så man bör vara två :slightly_smiling_face:

1 gillning