Hoppas det blir någon Kia EV3 med också på testen.
Såg en blänkare att den är med i Norges vintertest i år som börjar imorgon, så det blir kul se hur den står sig mot sina dyrare konkurrenter som porche Taycan m fl.
Hoppas det blir någon Kia EV3 med också på testen.
Såg en blänkare att den är med i Norges vintertest i år som börjar imorgon, så det blir kul se hur den står sig mot sina dyrare konkurrenter som porche Taycan m fl.
Hoppas de får det kallare än sommarvärmen som kommit hit i norr på NAF testet.
Här är länken till presentationen av bilarna.
Uppgraderad Ioniq 5 är en av deltagarna.
Riktigt halt väglag för elbilarna på vintertesten. De kryper fram i 40 på riksvägen långa partier och nu är det stopp. Intressant test, men kanske inte bara hur långt de kommer med bilarna.
Japp. Elbilar (moderna bilar?) tar sig inte fram, jag har bara kört fast en gång och det var med min första elbil.
Stoppet berodde på tradare, men nog såg det slirigt och halkigt för den bakhjulsdrivna Tesla längst fram när de kröp fram.
Bra att det blir testat bilar i riktigt busföre också, även om det blir missvisande körsträcka mellan åren. Det ska väl koras en vinnare på det ändå och jag gissar EV3, Taycan och ID.7 kommer att ligga topp 3, sedan hoppas jag att liten och billigast vinner i föret.
Deprimerande att titta på de allra flesta deltagande bilar, de ser nästan likadana ut allihop framifrån. Finns några som sticker ut såsom BMW, Mini och Mercedes, annars är de väldigt generiska och tråkiga.
Jag tycker att Ioniq 5 sticker ut, både till formen och ljussättningen.
Ionic 5 för mig är en total Giorgetto Giugiaro rip-off den har ett tydligt Hyundai Pony designspråk precis som den har drag av Giugiattos masterpiece Mk1 Golf
Har blivit lovad en Ionic 5N i February I can’t wait…
verkar som polestar 3 utklassar de andra. Den missade jag.
2:a och 3:e platsen Har jag fortfarande 2 av mina tips med chans. EV3, Taycan och Tesla ligger ganska lika där.
VW ID.7 blir nog inte topp 3. Liten besvikelse kanske.
Lite konfunderad blir man då Explorer som också är MEB men SUV gick snålare speciellt i början och matchade nästan GTX 7kwh större batteri i räckvidden, båda var AWD. Ska väl ha samma modell av motorer och 340 hästar samt båda hade 19 tummare.
I de jämförselser jag sett Explorer vs ID.7 GTX har GTXen gått snålare (även då den jämförs med RWD Explorer).
Man kan spekulera om det är chaufförens förmåga, däcken (Hakka R5 vs Viking Contact 8), missat förvärmning av GTXen som gjorde att den drog så mycket mer i början. De 100kg extra tjänstevikt som GTX har (men dessa 100kg borde inte få detta genomslag). Skicket på batteriet (men här förväntar man sig ju att den som tillhandahåller bilen lånar ut en med batteri i toppskick för att få bästa resultat) eller helt enkelt att GTXen inte var “bättre” än så här.
Inte hade jag förväntat mig GTX skulle klå M3 men klå Explorer med någon mil iaf inte bara 3km. I teorin med den snitt förbrukning som GTX hade på 1,9kwh/mil så borde den kommit 45,3mil, explorern i sin tur med 1,8kwh/mil skulle teoretiskt komma 43,9 dvs väldigt nära de 43,7 den kom.
It only electric gjorde också ett test Stockholm-idre med olika kombi, där var det bara Taycan och GTXen som nådde hela vägen på 45,9 mil (inte exakt samma väderförhållanden men delvis blött och snö mot iaf slutet, tror han satte snitt tempen på 3 grader). Taycan hade 6% och 23 km räckvidd kvar, GTXen hade 1% och 8 km kvar. Detta var med 20 tum på GTXen och det skiljde bara teoretisk räckvidd på 15 km då mot Taycan. Nu i NAF blev de 59 km fast GTX hade 19 tum i NAFs test.
Ja det jag märkte vid nåt tillfälle var hur splittrad kolonnen var och att hastigheter därför skillde då den totala trafikbilden inte överensstämde. Vet inte om de också tar hänsyn till snitthastighet på rutten för sånt påverkar ju helt klart batteriet, liksom att en del hade slut på glykol i spolarvätskan, så de var tvungen att dra igång värme på rutan. Kanske var ID.7 drabbad av detta och VW torkarna är ju inget att skryta med. Finns en massa saker som kan påverka helt klart.
Kul med Kia EV3 iallafall att klara nästan 50 mil i det väglaget.
Anmärkningsvärt var väl Foooorden som läckte in från taket och Teslas glädjemätare avseende sträckan!
Ska vi diskutera NAF-testet i en egen tråd kanske?
Det är säkert svårt att dokumentera rätt resultat. Hämtas informationen från bilarna, Google, GPS eller från en blandning.
Jag har jämfört dokumentationen vid 400km passagen och enligt den dokumentationen verkar vissa slutresultat vara lite tveksamma. Bilarnas positioner på kartan visar också på andra slutresultat.
Märke Distans kvar vid 400km
Polestar 120
Tesla M3 99
Taycan 92
Byd Tang 81
Kia EV3 80
Hongqi ?
Ioniq 5 33
ID7 32
Audi Q6 32
Xpeng G6 30
Lotus 22
BYD SealU 17
Ford Explorer 11
Nio EL8 3
Macan 0
BYD Sealion 0
Använder de fortfarande samma urusla sträcka för att testa bilar?
Nej, de har ändrat så att bilarna, som orkar klättra längst, inte får så stor fördel. Finns en beskriving på deras site, men jag hittar den inte nu.
Hittade beskrivningen
Sorry får ta på mig starten av off-topic inlägg. Jag brukar ju själv förespråka att hålla sig till trådämnet. Bra att det städades upp i olika trådar
Nu har NAF lagt upp resultat på den här sidan
Vissa resultat verkar lite konstiga
Ford Explorer hade 11km kvar vid 400km passeringen och klarade att köra 37km
Macan hade 0km kvar och klarade 29km
BYD Sealion hade också 0 och klarade 36km
Tesla M3 hade 99km kvar och klarade 131km
Alla laddtider finns inte än, men Ioniq 5 laddade från 10%-80% på 20 minuter(+2min)
Ser man på utlovade värden kontra presterat så är det ju några iallafall som sticker ut positivt hittills och som fått laddtiderna.
Byd Tang och Mini contryman där den sistnämnda tydligen presterade bra tidigare också.
Spännande se om Polestar 3 imponerar med laddtiden också.
Fina siffror för Polestar 3!