Tacksam för tips kring liten andrabil

Är på jakt efter en liten andrabil , ny eller max 2år. Fiat 500e, Mini cooper s, Renault 5 eller liknande. Super tacksam för tips! :slight_smile:

Hur länge ska ni behålla den? Ska ni ha den länge satsa på nåt på en fossil plattform.

Tror 3 till 4 år i allafall.

Står ett gäng 2-3 år gamla privatleasingbilar hos handlare som inte direkt flyger ut genom dörrarna så en medveten kund kan lyckas få loss en bil med runt 2-3000mil på mätaren vinterdäck och oftast välskötta till ett överkomligt pris

Som Larson säger en bil på ICE plattform är ett bra köp om man ska behålla den en längre tid Peugeot e208 och Opel Corsa-e kan vara intressant då BMW i3 är en bortglömd stackare som sista året är 2022 och idag är lyx billigt Renault Zoe har varit en pålitlig EV med många nöjda kunder

Mini är inte längre liten R5 finns väl inte att köpa ännu så av dina val är en Fiat 500e inte ett dåligt val men det finns nog inte många på begmarknaden då den till att börja med inte var någon kioskvältare

1 gillning

Skulle jag (som inte ens har en elbil som förstabil ännu :slightly_smiling_face:) ha behov av en andrabil med el så skulle nog fiat500e ligga bra till enligt din lista. Läste just att den ligger bra till i de ADAC ecotester man gjort på ett 90-tal bilar. Sedan vet jag inte hur begagnatpriserna ligger till på den.

1 gillning

Peugeot e208 som andra nämnt skulle också vara ett alternativ, den ligger också i topp på effektivitet.

1 gillning

När jag för knappt tre år sedan skulle byta ut min Renault Zoe så provade jag fiat 500e, nissan leaf och en då ny Zoe och landade i en Zoe igen. Både den första och den andra Zoe’n har funkat bra som andrabil. Elbilar rent generellt tycker jag är suveränt som just andrabil. För egen del så tittar jag nu när jag själv skall byta snarare på en BMW ix1 eller Xpeng G6 men båda dessa är ju lite större en den klassiska andrabilen.

Vi har en MG Zs som förstabil och en E-golf som andrabil, är en kanonkombo.