Tanken jag vill diskutera är att äga en bil av storlek Hyundai Inster för ensamstående föräldrar och äldre pensionärer! Som inte har fett pension.
T.ex. En ensam förälder (dom få som eventuellt har råd att köpa en ny Hyundai Inster ny!
Tänker att en ensamstående föräldern med 1 barn som precis börjat 0 i skolan!
Har en körsträcka på 400-800km per vecka, mån till söndag för ensamstående samt 200-400km per vecka för pensionärer
Båda bor i Skåne
Frågan nu blir om det är värt för ensamstående eller pensionärer att skaffa en liten elbil!
Följande faktorer måste vara med!
A) Bilen bör försöka leva 10år
B) Nya effekt eltariffen som kan slå hårt mot hemladdning.
C) värdeminskning
D) Driftkostnader plus service under 10 åren!
F) Försäkringsbolagen inställnings mot skada på batteriet och bilen måste skrotas, vad händer då för ensamstående och pensionären (som ej har råd med ny elbil inom dessa 10 åren)
Vs en ekonomisk ny ekonomisk bil i samma storlek som Hyundai Inster
Vs bättre begagnade Eco turbo disel bil!
Vs Att behålla sin 2010 Volvo C30 turbo disel i mint kondition!
Nu till huvud frågan hur bör dessa två kategorier tänka och vad är det mest optimala och mest realistisk att hända!
Men, ska man behålla bilen i 10 år behöver man ju inte stressa med avbetalningen, Hyundai har ju 5 års nybilsgaranti och 8 års batterigaranti, är bilen bara betald innan dess är ju månadskostnaden relativt förutsägbar och går att planera efter, det blir inte så mycket oväntade kostnader på elbilar och servicekostnaderna är relativt lika över tid.
Behålla sin C30 diesel i 10 år till är ju billigast sett ut fasta kostnader såklart men bränslepriset i framtiden är en större fråga än effekttariffen, det mesta tyder ju på att bränslet kommer behöva kostar uppåt 35-40 kr/liter om några år för att klara klimatmålen och då blir ju den kostnaden allt nåt än försumbar.
Räkna lågt, 400km/v 5L/100km förbrukning blir ju 20 liter i veckan, ca 700kr med ett bränslepris på 35kr/L, 2800 kr i månaden.
På det är Volvo dyra att serva, en kamrem minst kommer gå åt på precis över femsiffrigt och äldre bilar går sönder mer än nya.
Första 5 åren besiktas en ny bil bara en gång vilket redan där ger en besparing på 2400kr första 5 åren (här hemma kostar en besiktning minst 600).
Jag skulle våga påstå att en finansiering på en inster med ett serviceavtal vore det allra mest förutsägbara för barnfamiljen förutsatt att det går att ladda hemma, säg att hon bor i bostadsrätt eller i allmännyttan så slipper hon troligen effektavgiften då hon laddar på en enfasbox på parkeringen eller på arbetsplatsen.
Bor hon i villa ställer hon ner effekten i bilen eller ställer in laddboxen på enfas.
Pensionärsparet gör nog bäst i att behålla Volvon, de kör så få mil och även om det suger när bilen går sönder kanske de inte har samma behov av en modern fin bil med den tillförlitligheten det för med sig.
Bra genomgång du gjorde tycker jag allt . Dom östeuropeiska länderna tror jag det var , drev igenom ett pristak på utsläppsrätterna dom närmsta fyra åren , sen blir det värre . Köpa en ny bensinbil i nutid är nog en ganska osäker investering på lång sikt .
Ja det gäller nog både alla typer av nya bilar i dessa föränderliga tider . Men det säkraste på långsikt 7-10 år om man vill köpa / äga är nog ändå Elbilen gissar jag på ,
Elbilen är ju klart långsiktig bättre om man ser till driftkostnaden per månad speciellt om bilen köps kontant rakt av.
Det som är intressant är om hen får elbil bonus! Tyringe i Skåne bör räknas som landsbygd, kan man hoppas på.
Låt oss räkna för ensamstående föräldrar.
46800kr plus eventuellt extra bonus på 18000kr gör att en Hyundai Inster advance med all extra lullul kostar ca 388500kr minus 64000kr blir 324500kr för bilen!
Frågan blir om bilen håller 10 år med 2000 mil per år det blir 20000 mil på 10 år!
En 15 år gammal diesel kommer ha mycket högre drift- och underhållskostnader än en modern elbil om man laddar hemma, det går inte ens att jämföra.
Men istället för att köpa en ny liten elbil skulle jag satsa på en begagnad Volvo XC40 Recharge. Pålitlig bil och mycket större och tryggare än en liten Inster. Du får en tre år gammal med 3000-5000 mil på mätaren för 300 000kr. Andrahandsvärdet på denna kommer stå sig mycket bra i ett Volvoland som Sverige är och den är som sagt mycket driftsäker och beprövad plattform. Har du dessutom möjlighet till elbilsbonus på denna så är det alltså en tre år gammal bil för 240 000kr.
Det är högst troligt det bästa bilköpet som går att göra idag ur ekonomisk aspekt.
Synd att Hyundai inte har ett attraktivt privatleasingalternativ för jag tror de skulle tjäna på det, då det nog är en väldigt bra stadsbil för de som inte kör så långa sträckor.
Köpepris så finns det ju kanske mera säkra begagnade där Volvo som nämnts kan vara en populär bil som är lätt att komma in och ur och med smarta förvaringslösningar m.m. Kia Eniro är också ett alternativ (med 7 års nybilsgaranti) som ju är och har varit en populär bil, men de är ju större än Inster båda två om det nu är ett minus dvs.
Keba . Det går nog att ändra på dom där on / off knapparna . Men det blir nog lite för krångligt att ändra varje morgon. Skulle ju funka att ladda på 3 KW i tolv timmar konstant , men då blir väl laddförlusterna horribla? .
Nu var det säkerheten jag avsåg och googla gärna på Indter så ser du att det är en gammal skräpkonstruktion som jag inte skulle vilja sitta i vid en krock