Tanke nöje i valtider . Vilken bil väljer du?

Ponera att Staten erbjuder dig gratis innehav av valfri elbil under tre år . Efter det lämnar du tillbaka bilen , eller köper loss den till 60 % restvärde om du vill . Ditt bilval kommer att påverka statsfinanserna, med andra ord allas våra pengar . Bilens förbrukning kommer också att påverka din milkostnad . Framförallt om du inte har tillgång till billig laddning vid hemmet . Jag börjar väl själv med mitt val som då blir BMW i3 med största batteriet . Så får vi se om någon hänger på tanken ? .

Enkelt en BMW i7 jag skulle pendla mellan hemma i Italien och hemma på Österlen så mycket jag orkar Jag skulle handla kött ostar viner i Italien och varje resa hem till Österlen skulle jag stanna vid BordetShop i Puttgarden och fylla bilen med öl vin och sprit så att staten fick in så lite moms som möjligt från mig Hemma på Österlen skulle jag uteslutande handla hos lokalproducenter och hålla mig så långt från Big 3 som möjligt

Efter 3 år för 60% av restvärdet köper jag den tar den till Albanien och säljer med bra förtjänst

Som Broder Tuck sa: Prisa Gud här kommer skatteåterbäringen

Eldriven caddy, partner eller en Isuzu Dmax. Praktiskta saker man kan ha pga det om man får ha dom gratis.

Lite så jag tänkte med i3 . Den borde vara värd 60 % . Men jag hade behållt den .

Lockande det också. Men den hade jag haft som pendlarbil och nyttofordon , vid sidan om , och lämnat tillbaka efter tre år.

Bra tanke med tråden!
Jag funderade nyligen varför det lokala taxi bolaget här fortfarande kör fossildriven skolbuss.
Skulle helt klart låta de hyra min Kia PV5 passenger under 3 år. Efter 3 år kan de få köpa loss den via mig eller betala eventuella skador vid återlämnandet. Då kunde de ersätta den buss de har idag, som de kör många mil inom ett ganska stort område varje dag.

Jag får då en bra hyrespeng att bygga en lite större camper med och kan vara nöjd att jag bidragit en del till miljö och hälsa för transportfirman och barnen :slight_smile:

Taycan Turbo GT Weissach Package, med all utrustning :victory_hand:
Vi ses på Ringen!

1 gillning

Innehav , typ privatleasing . Inkluderar väl inte försäkring och service normalt sett på en sådan bil ? . Skulle du ändå ta ut en sån , att ha till nöje med tanke på ditt nuvarande bilinnehav. Eller tänkte du dig att sälja MB isåfall , och eventuellt köpa Porsche till 60 % restvärde ? . I denna låtsas värld .

Om det är staten som köper bilen åt mig så hade jag nog valt en EX60 trots min reservation mot SUV. Det är ändå pengar som går tillbaka till svenska fabriker och ingenjörer som sedan skattar på sina löner etc etc. Skulle inte besvära mig lika mycket som tex Tesla Model 3 där skattepengarna försvinner till Musk och hans galenheter. Jag hade nog också köpt loss bilen för 60% av pengarna. Det låter som en riktigt bra deal med tanke på hur lite jag kör om året.

Men hade jag förbisett etiken så hade jag ändå kört på min nuvarande PS2 faktiskt. Jag ser ingen bil på marknaden idag som tilltalar mig mer. Kanske isåfall en högre trim med B&W och nappaläder. Hade den varit tillverkad i Sverige hade jag inte haft minsta tvekan. Så ändå kul få denna tankeställare och ändå komma tillbaka till där man är :smiley:

1 gillning

Hade haft båda och sedan övervägt köp av Porschen för 60%, men bara om jag trivdes med den och ingen el-Cab hade släppts då.
En cab är ett måste!

Bra där. Hade jag inte bott på landet där ingen kollektivtrafik finns och där det finns få men väldigt utspridda ungar som behöver åka till skolor tandläkare m.m i en gammal skolskjutstaxi som stinker avgaser när den passerar mig på mina morgonpromenader. Då hade jag absolut själv haft skoj med en Volvo EX60 som jag nog köpt loss också, just med de argumenten du tar upp!

Ganska många ingenjörer anställda hos Polestar i Sverige också verkar det som efter googling . Men en Volvo ger ju fler arbetstillfällen föstås . Hedervärt av dig och @mattserl att tänka så , att det ska gynna Sverige tillbaka . Tyska staten kanske kan bidra lite till min BMW :smiley: dom verkar ju ha problem med arbetsmarknaden hos sina biltillverkare.

Det hade nog blivit en Maserati GranTurismo Folgore som sedan köps loss i så fall. Så kanske nuvarande ICE Maserati kan gå i pension sen…

1 gillning