Funderar på att gå över till köpa ny bil privat istället för att fortsätta med vårt företags (o)förmånsbilar.
Vill göra ett så ekonomiskt rationellt beslut som möjligt, vilket är snudd på omöjligt.
Den absolut största posten i en TCO är ju givetvis värdeminskningen eller försäljnignspriset efter 3-4år och i mitt fall runt 10 000mil.
min analys landar på Tesla Y blir bäst enligt nedan. Vad tror ni? vad ser ni i kristallkulan? Någon annan bil? Teslas nackdel (som ägare) är givetvis deras prisdumpningar och kanske mister Musk himself.
Mjukvaruppdateringar, vilket bilen inte känns som den åldras lika snabbt från dom flesta andra legacy tillverkare. Min nuvarande EV6 känns hopplöst omordern i sitt GUI.
Om 3-4 år så kommer vi nog befinna oss i Early eller Late Majority enligt Diffusion of Innovations modellen. Då kommer det nog vara ett relativt stort sug efter begagnade elbilar och den stora majoriteten vill ha samma bil som alla andra, då kommer nog Model Y ligga bra till. Samma anledning till att en Volvo XC60 alltid är lättsålda.
Jag tror att man fortfarande skall överväga leasing på elbilar men om man vill äga så skall man inte hänga upp sin kalkyl på ett ev restvärde utan vara redo att om 3-4 år fortsätta ha bilen och typ köra slut på den om man inte får ett rimligt bud från marknaden.
Jag tror att lanseringen av 25 000 euro/dollar bilarna som förhoppningsvis kommer under närmaste 2-3 åren kommer driva ner övriga priser så pass lågt att begagnade elbilar som släpps nu också kommer bli lågt prissatta om de skall säljas på begagnatmarknaden.
En parameter som man inte skall glömma med Tesla är att de är dyra att försäkra. Kollar jag på mitt försäkringbolag mellan MY och nya Scenic så är skillnaden ÖVER 1000:- per månad för en helförsäkring och ca 500:- för halvförsäkring!!
Det har du helt rätt i, jag var lite otydlig, självklart är det mest rationella att köpa begagnat, men det jag räknar på är en ny bil, för att det skall vara jämförbart med min månadskostnad för förmånsbil. Men också det irrationella beslutet att jag vill köra en ny bil.
Kan hålla med om att det är irrationellt att köpa ny bil, men man måste inte alltid vara rationell.
Av någon anledning för mig också ett av de mest belönande köpen emotionellt. Det är roligt att köra en ny bil. Man har “nybilskänsla” de första åren och 5-6000 milen och sedan tryggheten med garanti som gjort att vi haft bekymmersfria mil (hitills…). Dock den första nybilen var psykologiskt jobbig då man nästan velat packa in den i bubbelplast, från nybil 2 och efterkommande så sket man i stenskott och liknande skador, det är ju ändå bara en bil som går att laga i värsta fall.
Provade privatleasing i ett år och det var dock skitjobbigt just att leva med osäkerheten hur bilen bedöms vid återlämning och eventuell extra kostnad så den överlät jag för att sova bättre
Ang TCO på elbilar känns det jättesvårt idag, utveckling är snabb och vad kommer marknaden anse om 2-5år gamla elbilar. Kommer det nya billiga bilar som tvingar ner priserna? Men samtidigt så nischar sig billigare elbilar på att mer fungera som andra bil för många än primär bil, tex inte möjlighet med drag, för enkel teknik/instrumentering osv. Så betala det du är beredd att förlora. Är du ok att med att förlora tex 300.000kr på en ny bil på 2 år köp en (sedan kan det gå bättre/sämre). Är du inte beredd köp en begagnad.
Ett bra tips att lyssna på angående TCO är RikaTillsammans-podden med gästen Erik Naessén som är expert på bil-TCO. Jag uppfattar honom som lite rörig men mycket erfaren och kunnig om både elbilar och ekonomin i bilägande. Han är även konsult med rådgivningstjänst för de som går i biltankar.
Jag går i samma tankar kring TCO och siktar nog om ett år på en begagnad bil med några års nybilsgaranti kvar. Vår leasing av Kia Niro EV går ut aug-25 och det har varit en jättebra snål och driftsäker bil överlag men vi kör mer än beräknat och leasingen kostar nog mer än det smakar när/om man får betala för småskador och övermil.
En annan sak att ta med när man tänker begagnat är då att försäkringen blir dyrare efter tre år när den hoppar upp från halvförsäkring till helförsäkring.
Ja hur du än vrider på det är en nybilsaffär för det mesta en förlustaffär förr i tiden sa man att när nollorna på mätaren blivit en etta har bilen förlorat 30-60.000 pix idag är det långt ifrån hur det ser ut en privatleasad ID.3 eller ID.4 efter 3 år kostar ungefär hälften av vad den kostade ny hos en VW ÅF vilket gör den till ett ganska bra köp men visst är det speciellt att rulla ut i en flong ny bil och vet man med sig att den ska vi ha många år kan det bli ok speciellt om man har lite cash på banken och inte behöver finansiera hela men det lönar sig att med öppna ögon kolla vad man verkligen behöver och se på både nytt och begagnat men tillslut är kanske en tjänstebil ett enkelt och bra alternativ för familjen
Våren 1983 när jag flyttade till USA sålde jag min Ferrari 246 GT Dino till en snubbe på Fiat i Bromma för 38.000 sek 2021 dök den bilen upp på en Auktion i Holland slutpriset inklusive avgifter hamnade just under 110.000 Euro Ska man göra pengar på bilar måste man upp i rejäla summor…