Tesla Android Project (CarPlay)

Är det någon som testat Tesla Android Project? Något värt att prova?
Tesla Android Project
Project that brings CarPlay to Tesla gets a major boost with improved performance, hardware bundle - 9to5Mac

Fränt projekt, älskar när folk löser saker själva som de anser vara problem.
Är det så enkelt att få igång som det verkar är ju Teslan också modern med modernt appstöd.

Kan ju möjligtvis stå men den använde bilens Wifi, framgick dock inte om den använder bilens internet, för den inte det så har man ju löst problemet när supporten upphör också. :slightly_smiling_face:

Testade något av det där för ett par år sedan…eller mer än så.
Då fungerade det halvdant… Men några års utveckling lär ha gjort saker bättre.
Ett av problemen då var att bilen tappade wifi varjegång man valde växel…något som ska vara löst nu(inte testat ännu)

Men smidiglösning på ett problem som inte borde finnas…VARFÖR TESLA HAR NI INTE APPLE CARPLAY ELLER ANDROID AUTO!!!

hmm, man blir ju sugen på att testa, frågan är om det är värt att lägga nästan 300 euro för en bil jag har fram till nyår… Men saknar verkligen carplay när jag kör teslan nu.

Du kan ta vilken Pi som helst och dra upp mjukvaran på den… Jag skulle tro att du tom kan testköra det i en VirtualBox.

Det finns ju ett annat sätt också. Man kan köpa denna box som ansluts med USB kontakt. Kostar 1245:- Jag hade den ett tag men sedan köpte jag ett instrumentkluster som hade Carplay inbyggt så då behövde jag den inte längre.

Man måste ju gilla Elon och Tesla för allt det gjort för att snabba på elektrifiering på bilmarknaden via Tesla…men samtidigt blir jag helt matt när självklarheter som Android Auto/Apple CarPlay och spakar för blinkers, sensorer i vindrutan för regn inte finns med på deras produkter.

3 gillningar

Jag håller med. Hur svårt skulle det vara att inkludera Android Auto/Apple Carplay. Det är ju bara mjukvara all hårdvara som behövs lär ju finnas där.

Kanske kan det vara att Tesla skulle vara tvungna att betal en licenskostnad??

Jag tror snarare det handlar om att Musk tycker Android Auto/Apple CarPlay är skit och att han har bestämt sig för att göra ett integrerat system som är bättre. Ett typiskt fall där en innovatör har svårt att se att allt faktiskt inte behöver vara dåligt och därmed ersättas med något annat. Lägg krutet på att åka till Mars istället för det har “typ” ingen gjort. Blir ju rätt tydligt när man lyssnar på Walter Isacssons bok om Musk att han älskar att ifrågasätta det mesta och föredrar insourcing istället för outsourcing och dyra underleverantörer.

Fungerade det bra? Saknar en vettig Spotify och Storytel :slight_smile:

Alltså, man kan ju utveckla sitt eget ändå om man vill men att erbjuda användarna valfrihet är inte dåligt.
Hur eller hur är ett bra integrerat system bättre än ett dåligt för de som ändå väljer att använda bilens funktioner. Många tillverkare verkar istället inte anstränga sig alls för att “användarna ändå kör AA eller CarPlay så det är skitsamma” typ.

Tänker som min jobb iPhone, där har jag bytt ut alla Apples appar mot Microsofts motsvarighet för att deras egna inte funkar som jag vill.
Den är däremot en bra backend, jag är Androidare men på jobbet är iPhone kung, den är mer stabil och mindre leksak.

På det stora hela funkar det bra. Hade något enstaka problem. Om du vill så kan du få låna den av mig då jag ändå inte har någon användning av den numera. Jag finns på Kungsholmen i Stockholm.

Det vore ju magiskt snällt :slight_smile: Jag hör av mig!

Snarare så att carplay skulle göra premium connectivity onödigt och därmed en inkomstkälla mindre.

Nja, det enda som Carplay konkurrerar med är musikstreaming. Kolla Netflix, Youtube, live sentey mode, live trafikinfo i skärmen etc får man inte för att Carplay finns :slight_smile:

Jo, om du navigerar med tex Google eller Waze via telefonen så ser du väl livetrafik?

Här ser ni skillnaden att betala för premium connectivity 99:- Inkl. Spotify som bara funkar på bilen!
”Standar” har man i 8 år ingår i bilen pris. Därefter får man betal 99:- eller vad det kostar då.
IMG_1717

1 gillning

Alltid varit nyfiken, vad händer med navigationen om man inte vill betala för den efter 8 år? Är deg som förr att kartan stannar där abonnemanget går ut och man kan använda navigation och det fast på gammal karta?

Just Careoke är det jag skulle sakna mest, det kräver nog att jag betalar 99kr/mån :smiley:

Det jag har läst är om man inte vill betala så håller dom i gång navigeringen/ via wifi och uppdatering tills bilen är 8 år. Därefter får du använda din mobils gps eller så är det inbyggt head up display i våra glasögon/ eller så är vi chippade :face_with_monocle: