Man läser många varningar nu kring Teslas elbilsframtid och allt verkar kretsa till vad som händer med Elon Musk. Sällan man ser något så uppmålat beroende av en person i företag. Åtminstone troligen aldrig förekommande i så högt värderade bolag.
Om jag vore aktieägare i ett så högt värderat bolag, där allt som det verkar, står och falla med en enda person, så skulle jag sälja av mitt aktiekapital direkt och söka mig till mera risksäkra företag.
Även Stellantis tidigare VD Carlos Tavares har varnat för Teslas fall på elbilsfronten.
“Vi kan inte utesluta att han (Elon Musk) bestämmer sig för att lämna bilindustrin för att åter fokusera på humanoida robotar, SpaceX eller artificiell intelligens”, sade Carlos Tavares , tidigare vd för Stellantis, i en intervju med den franska tidningen Les Echos. “Elon Musk kommer då att ha lämnat bilindustrin.”
När jag läste den artikeln först så tänkte jag bara att så säger VD’ar nog gärna om sina konkurrenter, men efter att Styrelsen för Tesla varkar gå All In på att få behålla Elon Musk till varje pris, så ser jag iallafall inte att det är hållbart att bygga allt på en person som dessutom är minst sagt ostabil i sitt agerande!
Tänkte det kan vara intressant att diskuttera i en tråd oavsett man är Tesla elbilsägare, aktieägare, eller på olika sätt har synpunkter på Tesla bilarna och Elon Musk.
Precis, det sänder väldigt märkliga och direkt skadliga signaler kring varumärket Tesla, där allt verkar bero på Elon Musk intresse för företagets olika områden. Har de inga andra visionärer och bra designers av elbilar i företaget Tesla, eller står allt och faller med att Elon musk styr och ställer i alla områden i företaget?
Det verkar vara det ultimata exemplet på ett väldigt skakigt korthus enligt min tolkning av styrelsens vädjan till aktieägarna!
Aktien föll 3-4% efter dessa utspel och styrelsen är nog skyldiga till en del i fallet.
"Teslas senaste resultatrapporter indikerar också press på både efterfrågan och lönsamhet. Trots rekordleveranser under Q3 på cirka 497 000 fordon visar företagets omsättningstillväxt tecken på att avta och marginalerna har minskat betydligt. Teslas resultat för Q1 2025 visade en minskning av vinst per aktie med 71% och en minskning av fordonsintäkterna med 20% jämfört med året innan, vilket väcker röda flaggor om efterfrågeelasticitet och konkurrenskraftig prissättning.
Elon Musks pågående fokus på spekulativ framtida teknik som “robotaxi”-flottan och FSD-initiativ (full self-driving) ökar oron. Även om dessa projekt kan vara omvälvande om de genomförs framgångsrikt, befinner de sig fortfarande i ett tidigt skede och genererar inga meningsfulla intäkter. Detta väcker frågor om huruvida Tesla avleder uppmärksamheten från sin kärnverksamhet inom fordonsindustrin vid en tidpunkt då konkurrenterna vinner mark."
Man glömmer att se helheten.
Hur stor försäljning hade Tesla haft utan Musk, från hans första arbetsdag?
Noll är mitt svar.
Dvs allt är inte svart o vitt.
Det Musk gjort för Tesla fram till för ett år sedan är imponerande och han har varit otroligt viktig för Teslas framgångar hittills. Utan honom hade som du säger inte sålts många Teslor, dock har det hänt en hel del senaste året och frågan är om det han har byggt upp håller på att raseras eller om Tesla fortsatt kommer vara framgångsrika med Musk som VD?
Det blir ofta svart o vitt när man låter visionärer ta så stor plats i företag.
Elon Musk påminner om en annan visionär i ett företag jag fick höra en historia om när jag jobbade som IT konsult. Företaget ifråga startades av en mycket egocentrisk visionär som byggde upp ett företag kring en produkt som växte rejält för sina bra egenskaper.
Personen fortsatte jobba som visionerande VD, men efterhand började affärerna gå sämre då affärer utgick från hans nya intressen som var på helt andra områden, istället för företagets produkts bästa. Där lyckades företaget till slut köpa ut denna visionär med ny ägare och återfick igen fokus på produkten som än idag lever. Visionären började med sitt nya intresse att bygga flygplan och där gick det inte lika bra att komma till en produkt tyvärr.
Jämför man med Tesla så har ju företaget redan passerat stadiet att från en produkt gå vidare med en VD som visionär för andra produkter och områden, men det jag far efter är ju hur ledningen hanterar detta vidare om Elon Musks intresse är nåt annat i företaget. Det går ju inte att försöka låsa fast visionärer som Elon Musk kring en produkt som kanske nåt sin peak om det finns annat som är mycket intressantare att lägga sin kraft på. Har man då ingen plan B i styrelsen, så kan det gå snabbt utför med elbilarna när Elon Musk tappat intresset igen.