Tesla MY rostar?

Hej. Vi i familjen “måste” ta ett beslut inom ett par månader om vilken nästa elbil blir. Vi har varit inne på en MY rätt länge men för någon vecka sedan läste jag reportaget på Carup.se och klippet på Youtube ang att en ett år gammal MY rostar rätt rejält. Detta är ingen stor grej i Sverige ännu vad jag lyckats läsa mig till men sen har ju knappt någon MY besiktas ännu. Det är första året nu som det kommer att ske för bilarna som reggades 2021. Det är väl då först som problemet, om det nu är ett problem, kommer att synas. Är det någon som har hört/läst något eller har erfarenhet själv om att MY rostar. Det är inget man vill ska inträffa för då blir ju den bilen man köpt helt plöstsligt mindre värd. Alla bilar rostar för eller senare men om en bil får stora rostangrepp redan efter ett eller två år är ju inte så kul.

Den är ju galvaniserad som alla andra bilar så att det ska bli nån synlig genomrostning under överskådlig tid är inte så troligt, däremot hade dom inte ansträngt sig för att täta skarvarna och blandat lite vilt med material, det är det som kommer ta knäcken på den.

Går att förebygga om man köper den ny

Har du sett den norska videon? Känns mindre kul att behöva göra något åt det själv när man köper en helt ny bil.

Tja, man ja tycka det med tesla (har jag läst) köper ju de flesta för tekniken och står ut med andra eventuella tillkortakommanden. Dom kanske tar till sig av den analysen och bättrar sig framöver så om man kan vänta och se kanske dom blir bättre :blush:

Det är ju lite det jag hoppas på att de blivit bättre ju fler bilar de tillverkar. Byggkvaliteten sägs vara bättre och stor skillnad mellan 2021 och 2022 års modeller. Om det skulle visa sig att x antal tusen MY, åtminstone de som rullar i norden, kommer vara i så dåligt skick nu när de rullar in för besiktning så kan jag tycka att Tesla borde ta till sig av kritiken och kompensera ägarna på något sätt. Förtroendet för Tesla kan ju slå i botten och det visar sig vara en riktigt skitbil pga rosten. Vi ska i alla fall till Tesla Center imorgon och provköra en MY så får vi se sen vart vi landar :slight_smile:

Jag läste Tesla MY Roadster… Lite synd att jag läste fel.

1 gillning

Det finns en till norsk YT-film där de låter en besiktningsman gå igenom en några år gammal Model 3. Kom fram till att det såg bättre än förväntat ut på den bilen.Er Tesla Model 3 en rustfelle? Vi tok en grundig sjekk (elbil24.no)

Besiktigade en USA-byggd Model 3 SR+ nyligen, frågade om rost mm, ”äh, dom här bilarna brukar mest ha problem med dimljusen” var kommentaren jag fick. Och eftersom det är en SR+ så har den inte ens det. Så noll problem. Just nu. Allt kan ju hända om man äger en bil :upside_down_face:

Välkommen till forumet!

1 gillning