Tesla överdebiterar energi?

Ta en titt på den här tråden jag postade häromveckan, den tar upp i princip samma ämne: Visar laddhistoriken laddad energi före eller efter ombordladdarens förluster?

För att svara på din direkta fråga, nej, det verkar inte finnas några standarder för hur effekt mäts i Sverige inom kontexten för elbilsladdning, och inga standarder för mätmetoder och kalibrering.

För DC-laddare kan det alltså vara allt från energin före AC-DC-omvandling, till energin efter AC-DC-omvandling men före kabeln, till ett vått finger stucket upp i luften och en gissning. Jag vet tyvärr inte exakt hur Tesla gör, men med tanke på att de är vertikalt integrerade och det inte finns några standarder, kan jag tänka mig att man mäter på det sättet som gör att man får högsta möjliga siffrorna. :slight_smile:

Diskprepansen mellan vad din bil mäter upp och vad laddstationen visar har antaligen flera källor. Allt från förluster i laddaren och kabeln (beroende på var du laddar) till förluster i själva bilens batterier, eller att el gått till annat än att ladda batterierna (AC, elektronik, etc). Till helt enkelt att mätningarna inte är kalibrerade.

Det kan också vara så att din bil visar fel, det finns inga standarder heller för att din bil är kalibrerad, så det är inget precisionsinstrument.

Tydligen finns standarder för detta i Tyskland, och arbete pågår inom EU för att skapa sådana här standarder, men just nu är vi där vi är. Det är enligt mig bananas att det inte finns några standarder för detta ännu, och att det är helt vilda västern.

Kan tillägga att jag själv sett en diskrepans som är större än du visar, dock inte hos Tesla utan hos E.on. Bilen angav 42,5 kWh laddning in i batteriet, medan laddstolpen angav 46,11 kWh, vilket är ett dubbelt så stort fel som du beskriver.

1 gillning