Tesla Supercharger i Malmö?

Jag förstår inte vad som händer med byggandet och uppstarten av Tesla SC i Malmö, denna plats röstades i förra året fram till den mest önskade platsen i Tesla’s egna omröstning (därmed ”flaggad” som prioriterad). Den har innan dess varit på gång men kantats av förseningar kvartal efter kvartal. Någon som vet mer och kan bringa klarhet om framtiden för Malmös första Tesla SC?

Kan inte bidra med klarhet, bara spekulation. Det ska säkras markavtal, effekt i elnätet, gräv- och etableringstillstånd med mera med mera. Det finns ibland en hel del fallgropar innan en ny laddsajt kan vara på plats.

Tidigt i Teslas utbyggnad av sitt laddnätverk har det oftast varit i närheten av MAX Burgers restaruranger så jag var tämligen säker på att de tidigt skulle öppna en SC vid Lockarps trafikplats. Att ha en SC här med alla restauranger torde vara en no-brainer.
image

Som jag förstår det har det varit himla svårt att få garanterat effekt från nätägaren Eon.

Men nu står Malmö med under 2024 i alla fall.

Just MAX lockarp blir ju dock fel sida motorvägen om du ska ha utbudet.

På Teslas karta så har de en ungefärlig plats som ligger på andra sidan motorvägen och det är som du säger ett bättre alternativ då restaurangutbudet är betydligt bättre på den sidan.

Är det en känsla (den delar jag) eller har det kommit officiella uppgifter på det?

Snudd på skandal att man inte kan garantera effekt i landets tredje största stad!

Det är ett generellt problem med långa ledtider för att få så hög effekt. Det kan ta upp till 6 månader att få ja eller att det måste utredas.

Nätägarna är nämligen lagstadgade att ge den effekt som efterfrågas men samtigt kan utredningarna hur det skall gå till ta vääääldigt lång tid. Man vill inte heller bygga för effekt som inte behövs för den kostnaden hamnar direkt på nätkunderna – dvs oss.

I Malmö verkar det ha varit extra svårt att hitta kombon nätägare + tillgänglig effekt inom hyffsad närtid

Generellt sätt så är det inte en fördel att vara storstad i de här sammanhangen, det har ju varit lite samma problem i Göteborg och Stockholm med omnejd. Ionity har ju helt saknats i GBG och Stockholm tex. Samma med Tesla egentligen – samtidigt har nog behovet varit som stört i Malmö då det är en transit stad för alla som skall köra över bron.

Har en bekant på EON. Tydligen fick Leap den sista MW:en i Hyllie, så det är det som har gjort att det har dragit ut på tiden. Tanken var (är?) ju att bygga Tesla-laddarna i Lockarp.

Men hur kommer det sig att det står att Supercharger i Malmö kommer 2024 medans den i Ljungby som byggs nu står Q2 2024. Borde de inte prioritera den i Malmö istället. Jag tror det är inte något fel alls med elavtalet.

Välkommen till forumet – Malmö har varit problem att få tag på effekt från nätet.