Tesla Tesla Tesla i podden

Hej,

Det var jag som skrev mailet förra avsnittet om mycket Tesla i podden. Nu i efterhand inser jag att det inte var supertydligt vad jag menade och jag förstår fullständigt Christoffers ifrågasättande.

Om jag får förtydliga. Ni är absolut ingen Teslapodd och det är väl balanserat och ni pratar om mycket annat. Det var min egna reflektion att ni dom senaste 3-4 avsnitten pratat lite mer om Tesla och kontexten varit att Tesla är så mycket bättre på så många punkter i elbilsbranschen. Min uppradning av kattergorier:

topphastighet (superprestanda)
teknik (mjukvara, batteriteknik, motor effektivitet)
räckvidd (bäst i klassen)
laddning (snabbladdning och pålitlighet)
infrastruktur (laddinfrastruktur)
tillgänglighet (går fort från beställning till leverans)
prisvärda (för vad man får)
design (ingen klassisk tråkig elbilsdesign)

Med det sagt så undrade jag helt enkelt om ni inte håller med om att Tesla håller på att ta över marknaden? (inte podden)

Några kategorier där dom inte är lika bra:

Service ( långa väntetider, dyra kostnader)
Byggkvalite (ingen lyxkännsla i interiör, många fel)

Mina personliga problem med Tesla:

One pedal drive ( Går ej frirulla och sätta olika motstånd på regenrative broms under körning)
Inget stöd för V2L (Why Elon, Whyyyy??)
Dyr Autopilot (Finns alternativ som Openpilot)

För mig är Hyundai Ioniq ett självklart val. (Om man kan få tag i en)

Hej och välkommen till forumet!

Tack för förtydligande :slight_smile:

Som jag sa i podden är det omöjligt för en och samma biltillverkare att ta över marknaden – detta då det inte finns något naturligt monopol så som inom exempelvis operativsystem (där du måste använda ett system som alla andra använder för att du skall kunna få tillgång till rätt mjukvara etc).

Sedan är Tesla i mångt och mycket en biltillverkare med två modeller för den breda massan – Model 3 och Model Y. Med dessa två modeller väljer de dessutom att försöka göra dem ännu billigare än idag. I det finns två utmaningar, dels att sälja en bil som saknar vissa saker som många finner självklart och vill ha – exempel är parkeringssensorer och/eller förardisplay. Andra kanske kräver heads up display etc.

Den andra utmaningen är att det är väldigt många människor som vill ha dyra bilar, bilar är bredvid klockor och kostymer det som signalerar en viss typ av livsstil. Ju billigare Tesla blir ju mer incitament finns det att köpa något som inte är Tesla.

Med det sagt så kommer Tesla vara en stor och dominerande spelare som vi alltid behöver förhålla oss till – vi berör detta ämne flera gånger i podden som kommer ut på måndag.

En sak jag reflekterat över med tesla är att så många tycker det är fränt och modernt med pruttkudde och TV-spel men inte reflekterar över att resten av bil-tekniken är rätt gammal utan någorlunda moderna saker som pixelstrålkastare, 360-kamera, döda vinkel varnare och HUD…
Men det kommer nog får vi hoppas, pixel LED t.ex är ju förbjudet i USA, antagligen därför vi inte har det här.

2 gillningar

Om det är något märke som får lite väl mycket cred i podden så är det väl Audi? Alla andra märken skulle jag säga får en rejäl slev av kritik mest hela tiden, inklusive Tesla. Ibland kan jag rent av tycka att ni är lite väl hårda, men samtidigt är det även ett visst underhållningsvärde.

Jag försöker balansera upp Audi-biten :wink: Men jag ser det som rätt lyckat om det framställs så, upplever att det är tydligt att både Peter och jag har bilmärken vi föredrar framför andra men eftersom vi sällan håller med varandra så blir det ju ofta rätt bra i slutändan ändå :slight_smile:

5 gillningar

HUD kommer nog aldrig. Elon tycker det är onödigt när bilarna blir självkörande (vilket ju dröjer, men ändå). Sen är nog strategin att hålla nere antalet komponenter så långt det går, för att göra tillverkningen enklare och färre delar som kan krångla. Så inget läggs till om det inte är absolut nödvändigt. Som nybliven Teslaägare har jag konstaterat att tredjepartsmarknaden är enorm kring Tesla, så mycket går att lösa om man absolut vill (och kan betala).

1 gillning

Killarna i Bilar med sladd kände sig ändå rätt träffade och tog upp din fråga i sitt senaste avsnitt också ifall du vill höra fler tankar om din fråga :slight_smile:

3 gillningar

Men är det inte konstigt att dom nog har den bästa kamerahårdvaran och ändå inte 360-kamera? På min MG suger alla kameror men det är iaf en användbar 360-kamera.
Jaja, jag får prova en tesla nån gång. Gillar dock inte skärmar så kan vara en dealbreaker om inte mittskärmen iaf går att stänga av så den blir svart.

Ni får prata mer om Zeekr. Strunta i Tesla. Kameror kan ersätta sensorer och radar, jo tjena.

2 gillningar

Couldn’t agree more!

Samtal om Zeekr 001 var beställt och skall verkställas.

2 gillningar

Jag är lite tudelad till detta. Emotionellt håller jag nog med - men det är svårt att argumentera för att vi människor kör bilar med bara “2 kameror” som mer eller mindre ständigt tittar bara framåt.
Varför skulle det inte gå att göra detsamma med 11 eller 13 kameror (eller vad dom nu har)?

Vi människor kör med mer än ögonen, vi använder förnuft, känsla och hörsel också.

Det är rätt lätt att få till ett hyfsad djupseende med två kameror, så funkar ögonen.

Övertaget vi har mot datorn är vetskapen att saker är nära eller långt bort, om det är en cola från donken vi kan köra över eller en bit trädstam på vägen.

Vårat filter för inputsignalen är också oöverträffat, vi blir inte störda på samma sätt av regn, snö och andra tillfällen när man inte ser linjer t.ex.

Att få en bil självkörande är nog egentligen en no-brainer, problemet är väder och som vanligt människor…

Det är nog viktigt att förstå att människan inte heller är en perfekt förare med sina två ögon och intuition.

Avgörandet om vem som har “rätt” system för autopilot är ganska enkelt dock. Man tittar på resultat.

En klinisk studie på hur många som dör i trafiken idag, jämfört med dom olika autopiloterna.

Finns problem i det med, tex vem ska delta i studien. Jag kommer aldrig fullt lita på en autopilot och lämna över kontrollen helt. Level 2 forlife.

Övertaget vi har mot datorn är vetskapen att saker är nära eller långt bort

Fast det är ju inget övernaturligt med detta. Systemkameror klarar också detta galant och har gjort ganska lång tid, förvisso med hjälp av speglar och ljus, men även moderna telefoner simulerar ju detta - om än med ibland inte fullt önskvärt resultat ännu.

Våra filter för inputsignalen är också oöverträffat, vi blir inte störda på samma sätt

Snö (och kanske eventuellt regn) är nog det jag också ser som det största frågetecknet. Jag ser det dock inte som en omöjlig uppgift att lösa ”on an unlimited timescale”…
Att människor däremot inte blir störda på samma sätt håller jag verkligen inte med om utan snarare något som jag ser som den enskilt största fördelen datorer har emot oss.