Tesla Umeå uppgradering till V4 trots blockad

Just nu pågår ett utbyte av Teslas laddare till v4 på Tesla Suc vid Max i Umeå.

Det är ju alltså blockad på just detta för tillfället så kändes ju lite sådär.

Kan svänga förbi och ta ett kort när jag kör förbi till veckan

Var faktiskt ner till Umeå idag och såg också att de höll på att uppgradera till V4 laddare, blockaden gäller bara ny installationer där anslutning till elnätet ska göras. Det är ingen blockad på uppgraderingar av befintliga anläggningar. Dock har jag för mig att det var en artikel i VK för ett tag sedan att Umeå Energi nekat Tesla en utökning av kapaciteten på anläggningen med hänvisning till blockaden. Ska se om jag hittar den.

Sidonotis såg jag även att Recharge höll på att bygga en anläggning där vid Ikea.

Hittade artikeln

Nej det gäller allt som har med elinstallationer att göra.

1 gillning

Missat den nyheten, man är visst 2 månader bakom nyhetsflödet :slight_smile:

Blockaden stoppar effektökningen som de önskade.

Men de kan inte, även om de önskar, stoppa en uppdatering och utbyggnad av stationen till V4 laddare.

Oavsett vad tidningarna skriver. :innocent:

Just uppgraderingar kräver inte nätägarens engagemang – så då är det svårt att stoppa det.

1 gillning

Just så, ingen ökad effekt från matande nät. Bara att Tesla från trolla lite mer med den interna effekt-distributionen inom laddsajten. Risken är ju dock att kunder känner att de får “för lite” effekt ju mer bilar det är inkopplade på stationen.

Nä men dem behöver elektriker för att göra detta och dem ligger under blockad från i september på allt som har med Tesla att göra inkluderat laddstationer.

Det stämmer men det finns många elektriker som inte har kollektiavtal och då finns inget som hindrar dem att jobba med detta.

Däremot håller jag på att undersöka Östersund där det sägs ha setts bilar från nätägaren Jämtkraft vid en Tesla-station som håller på att byggas.

Har vi någon medlem som bor i Östersund förresten?

1 gillning

Uppföljning i lokaltidningen, facket har gett dispens till utbytet men får inte slå på strömmen efteråt.

1 gillning

Låter ju heltokigt, ska laddstationen då vara stängd från och med nu? Någonting säger mig att det inte är Teslas plan…

Låt oss hoppas att hänglåset är inbrottssäkert bara, tillåt mig tvivla. Krösus sork anlitar sina tuffa tuffingar, det finns inget hänglås som de inte kan öppna…

“Väsentligt avtalsbrott” kan leda till frånkoppling vid brott mot de allmänna avtalsvillkoren för elnät. Vi får väl se vad som händer…

Tesla har ju uppgraderat flera stationer inom ramarna för vad som är möjligt trots blockader. Undra vad som skiljer sig här?

Jag tolkade artikeln som att det är bara är utökningen som inte får driftsättas?

Men även om den nya anläggning byggs måste Tesla ändå vänta på att Umeå energi elnät slår på effektökningen som de bett om, vilket de inte kommer att göra förrän konflikten mellan IF Metall och Tesla är över.”

Ok. Nu var plötsligt artikeln låst bakom betalvägg. Men jag tyckte jag såg något om att strömmen var avslagen och skulle beläggas med lås. Men då var det kanske bara effektökningen.

Typiskt inte första gången de lägger saker bakom betalvägg efter några dagar, trist.

Nu är artikeln skriven av en som ger möjlighet till en tolkningsfråga. Precis som Niklas11 säger det som tydligt skrivs separat är att ingen kapacitetsökning sker så länge blockaden finns.

Då det gäller huvudbrytare så säger den intervjuade från facket “Det gör att Tesla ändå inte kan använda det som är nybyggt förrän vi säger att hänglåset ska bort”. Så jag tolkar detta som fackets åsikt är att anläggningen är stängd till blockaden är över. Men säker kan man ju aldrig vara på något.

Ja, det var det som jag tyckte var märkligt. Det 20-talet stationer som Tesla har uppgraderat den senaste tiden är ju i drift. Så då är man ju nyfiken på vad som hänt här.