Tesla Vision vs frontkamera

Satte in ett instrumentkluster i min MY igår, med frontkamera och lite annat som jag inte hunnit testa (CarPlay, Android Auto). Såg hur bra ut som helst i kameran innan jag körde hemåt i snöovädret. Väl hemma, svensk vinter som värst, kameran var igensnöad. Såg ingenting i kameran, men Tesla Vision fungerar. Funderade på om det i den svenska vintern kan vara lägen då Tesla Vision ändå är rätt bra att ha? Sensorer och kameror har ju en tendens att klegga igen, bli ordentligt skitiga, oavsett bilmärke.

Förra vintern hade jag en MG4 vilken jag hade flera problem med men det har inget med detta ämne att göra så det skippar jag nu.

MG4:n hade diverse sensorer och även 360 kameror men i den värsta snön som var i Stockholms trakten förra vintern så fick jag i princip hela tiden varningar för att sensorerna var blockerade och autostyrning och lane assist med mera inte fungerade. Gissar att den skulle fungerat ändå värre i år men jag vet inte eftersom jag sålde den i somras.

Sedan är det nog många bilar som får problem med sina sensorer när det är som värst under vintern.

Tesla vision är ju just kamera.
Att den inte felmeddelar beror antingen på att den inte är täckt med snö eller att den inte vet att det är fel.

En del industriella kamerasystem funkar så, täcker man kameran går maskinen på manuellt läge.

Är det så att allt fungerar (inte samma sak som inte larmar) trots att det är täckt med snö är det bara att gratulera till ett mycket bra system.

Vision fram fungerar ju så länge vindrutan är ren, vilket den oftare är än en 360-kamera då den sitter bakom vindrutetorkare.

Men Vision har en stor nackdel vilket är att den sitter fel monterad för att fungera bra som parkeringskamera.

Tar jag min bil till exempel så sitter min 360-kamera i fronten riktad snett nedåt och används endast till parkering. Den sitter i samma område som min långdistansradar och det området är uppvärmt med värmeslingor. Den är också behandlad med smutsavstötande beläggning. Kameran baktill är gömd bakom loggan och fälls bara ut när den ska användas, och sidokamerorna sitter under backspeglarna.

Jag har igensnöad frontkamera när jag hoppar ut till en bil som stått och blivit insnöad, annars inte. På tidigare bilar jag hade fick jag gå och dra av bakre backkameran hela tiden för den blev så smutsig, och den sitter mest utsatt, men det behöver jag aldrig göra på någon av kamerorna här av någon anledning.

Det finns ju inte heller någon tillverkare alls som använder 360-kamerorna till något annat än just parkering. Styrassistens osv sköts av MFK även på andra bilar, som också sitter bakom torkarna på samma ställe Tesla har sin Vision.

Det jag menade med inlägget var inte att Tesla Vision är bättre än sensorer generellt. I det flesta fall är nog sensorer bäst på att upptäcka hinder. Speciellt om de har värmeslingor osv (vilket inte bilar i min prisklass haft). Syftet var mer att positivt konstatera att i vissa situationer kan TV vara bra att ha. Sen kan man ju också hoppas att den blir bättre och bättre med tiden med uppdateringarna som kommer regelbundet.