Test av Helljus

Något som jag saknar överlag på flertalet tester av elbilarna är helljuset.
Många bilar har ju undermåliga helljus och jag anser att det är en stor del i körningen.

Eller vad tycker ni andra?

Jag tycker det är svårt att testa helljus. Visst kan jag säga att det är bra eller dåligt men även min bästa kamera tycker jag gör ett ganska dåligt jobb av att fånga upp helljuset. Men det är något jag brukar försöka ha med, framförallt under vintermånaderna, lite lättare då av självklara anledningar :slight_smile:

Det är sällan jag läser Teknikens Värld eller Auto Motor & Sport nu för tiden, men de brukar väl kolla på strålkastarna också?

Och jag håller med - de är superviktiga. Jag gillar mina LED Matrix-strålkastare på vår ID 4. Det är fantastiskt att se hur de bländar av vid möte när det är lite dimmigt ute. :smile:

Håller helt med efter 3 år i en ID.3 med LED Matrix strålkastare så var det bland det första som bockades för i beställningen av ID.BUZZ hur man skulle kunna leva utan vet jag inte LED Matrix har räddat mig från 2 vildsvinsolyckor för under den mörka årstiden är det mörkt här på Österlen

Har även upplevt LED Matrix i Audi och Skoda och lika bra där men snäppet vassare var Audi E-tron GT RS allt annat känns som gårdagens ljus

I min 68 Mustang känns som det sitter ett par värmeljus där framme men den tar vintervila under den mörka årstiden

Ljus är ju väldigt subjektivt med. Är ju dock bra för att jämföra bilar mot varandra men utan kontrollerade former är det svårt.

Teknikens Värld gjorde stråklastartester förr i samband med sina tester, i ljuslabb.

Mer ovetenskapligt är ju en landsvägssträcka och stanna och helt enkelt räkna hur många kantstolpar man ser, då får man ju en siffra på längd men hur ljusbilden ser ut svarar inte det på.

Sjukaste ljuset jag provat f.ö är Mercedes Pixel LED som t.om tonar ner vita eller ljusa vägskyltar så man slipper blädas av reflektionen och tonar ner ljuset ner mot vägen om det är snö eller vått för att minska bländning. Otroligt.

1 gillning

Det gör VAG LED Matrix också

Det som i mitt tycke är mest imponerande är när man ligger bakom en bil och ljusen tonar ner bilen framför men lyser på båda sidorna och ibland längre framför än framförvarandes helljus Helt Otroligt

TeslaBjörn har en del “Headlights test”, visst är det fortfarande subjektivt men han kör åtminstone bilarna längs samma sträcka och jämför. https://www.youtube.com/@bjornnyland/search?query=headlights

1 gillning

Jag kör en Hyundai IONIQ5 som har totalt värdelöst helljus.

Sambons ID.3a har Matrix ljus som är magiska.

Och nu när det är dags att byta ut HI5an(Firmabil) så försöker man hitta information om bilars helljus för att inte hamna i samma sits igen.
Bor på landsbygden och helljus är skillnaden mellan att klara sig eller ett rådjur i grillen.

1 gillning

Hans tester är bra.
Dock så har han inte testat de bilarna som finns med på min lista.

Har inte lyckats hitta tester på Zeekr X eller Fisker Ocean eller liknande bilar.

Har behov av drag på 1600kg, 1500kg går i nödfall.
Men vikten av bra helljus är AO.

Och då det är firmabil så får jag inte extra utrusta bilen.

Volvo XC40/C40 eller Polestar 2 med Pixel LED?

Asiatiska bilar har uselt helljus. Som sagts tidigare i tråden är VW-gruppens Matrix-ljus riktigt bra. Även Mercedes är bra och BMW likaså om man tar deras uppgraderade alternativ. Zeekr X har ännu inte körts av press nattetid så svårt att testa där, både för Björn eller någon annan. Likaså med FIsker Ocean.

Nya Mercedes EQB och EQA får dra upp till 1800 kg, kanske dessa skulle kunna vara något med deras helljuspaket (vet ej riktigt vad MB kallar det). Även Volvo C40/XC40 och Polestar 2 som Femobility nämner är något att rekommendera från min sida :slight_smile:

1 gillning

Sportlovet för snart 2 år sedan fick vi åka till akuten(skjutsade hustrun) och på väg hem upptäckte jag hur sjukt bra helljusen var på min dåvarande XC60. Insåg också att jag nästan aldrig kör där helljusen betyder särskilt mycket.

För min del är halvljusen betydligt viktigare. Tycker det skiljer en hel del även på dem.

Jag har också en Ioniq 5 och kan inte annat än hålla med, jag löste det med ledbar under regplåten och tycker nu det är helt ok. Däremot tycker jag att halvljuset är rätt så bra. Mest impad generellt är jag av VAGs olika Led-matrixer

Jag åker Tesla Model 3 och de är väl i min mening mitt i fåran av strålkastare, rätt osmarta med halvkorkad helljusautomatik. Ingen adaptiv ljusbild alls.
Vår V60 D6 laddhybrid från 2014 som vi hade tidigare var grymt mycket bättre.
Så här såg det ut med adaptivt med Xenon, alltså inga led matrix eller liknande.

Dåligt helljus går ju faktiskt att avhjälpa med LED-ramp, värre är det om halvljuset är klent.