Testa Tesla FSD i Tyskland

https://www.tesla.com/events/fsd-supervised-ride-along-de

Jag tycker herrarna Gulin och/eller Esse ska åka ner till Tyskland och åka självkörande bil :slight_smile: Finns så nära som Hamburg, men även i Berlin och Hannover. De har utökat till att erbjuda det under hela Q1.

Vill man beskåda just detta, så kan man åka till Nacka där det testas och jag tror Tesla själva sköter den marknadsföringen bäst själva. Själv håller jag mig så långt borta från de spektaklen som möjligt och hoppas herrarna @cgullin och @Esse prioriterar annat :slight_smile:

@Micke_r – det är inbokat! @mattserl – Jag lovar tvinga Tesla-folket att ta en utflykt till Wolfsburg också :slight_smile:

1 gillning

Jag kollar hellre när du rattar bilarna själv! :slight_smile:
Är ganska övertygad om att det fortfarande kommer sitta en hjälpförare bakom ratten om 10 år på en Tesla, om nu inte Musk skippar tanken på att kameror löser problemen, eller om ägare till FSD Teslor får skriva på kontrakt som avskriver Tesla allt ansvar för olyckor. För mig är det så förutsägbart och tråkigt tydligt, men fördelen är förstås att det ger mycket klick för de som visar det så jag förstår dig!

Läste om någon som lyckats hacka datorn på ett antal crashade Teslor och enligt dessa “hackers” så hade FSD stängt av ögonblicket innan impact och på så sätt lämnat över ansvaret på föraren och inte på Tesla

Konspirationsteorier?

Man blir ju bra sugen, på en elbilstur till Berlin å testa!

Så länge Tesla inte är transparent med samlat data, så är det än så länge svårt att få rätt i domstol (om man ens har råd att driva det), om man hävdar att olyckan skett pga fel i FSD lösningen.
Att Tesla skulle gå hela vägen med att ha fjärrstyrd hjälpförare, innebär nog också att de i samband med det på alla sätt kommer att avskriva sig allt ansvar vid olycksfall. De kan ju alltid offra hjälpföraren om bevisen blir för stora.
Jag köper inte de argument många försöker hävda med halvsanning att många olyckor undviks om bilen kör själv ens med hjälpförare. Det finns nog hur mycket bevis som helst att förare som släpper ratten får sämre reaktionsförmåga om det uppstår en situation som bilen inte själv klarar.
Man måste ha stor tilltro till kameror om man går på de löftena och litar på att det kommer fungera utan incidenter! Vad gäller mjukvaran så är jag den första att imponeras teknisk nörd som jag är, men å andra sidan vet jag hur svårt det är att upprätthålla buggfri mjukvara då stressen och tiden tickar att få ut det i produktion! Jag tror inte Tesla är ett undantag i det fallet!

Det där får @Esse sköta, mitt intresse för självkörning är endast på en yrkesmässig nivå, jag åker norrut med händerna på ratten istället :slight_smile:

6 gillningar