Tibber och driftstörning

Är det fler som har problem med att Tibber beräknar laddtiderna fel?

I minst två dagar nu har Tibbers app tänkt ladda min Niro från 40-100% på 2h.
Har ännu inte fått svar från Ribbers support heller.
Som det är nu får jag ju inga rabbater då jag inte kan använda “smart” laddningen.

Håller problemet i sig kanske det är värt att byta? Finns det någon annan elleverantör med samma deal som Tibber?

Tror inte det går att göra så mycket om inte värmen också styrs av Tibber.

Jag har Tibber och Easee laddbox sedan cirka 2 år tillbaka och kan inte minnas att mina bilar någonsin inte varit fulladdade på morgonen när jag aktiverat smartladdning via Tibbers app på kvällen innan. Det funkar klockrent för mig. Funkar även bra när jag behöver ladda direkt och jag stänger av smartladdnking. Däremot har jag funderat över vad alternativet pausa smartladdning egentligen innebär. Räcker det inte med Av och På?

Jag hade problem inatt med tibber + kia.
Som tur var så såg jag att tibber tänkte starta laddning 02.00 och då såg jag att de omöjligt hinner bli fullladdat.

Vid lite felsökning såg jag att tibber inte klara av att läsa batterinivån från kia connect. Samma för dig?

Om du får svar från tibber får du gärna dela med dig om de är varskodda om problemet

Har känts lite svajigt senaste tiden, men jag skyller en del på Zaptec-boxen som strular med autentisering för mig (funkade förövrigt problemfritt med Easee i 2,5 år innan jag bytte till Zaptec…).

Jag har dock en manuell power-up till min Polestar istället för att Tibber läser faktiskt SOC och tar så här års och sätter SOC 10-20% lägre än vad den faktiskt är. Detta eftersom att Tibber inte har koll på övrig förbrukning i hemmet vilket gör att det ibland kan bli för snävt med tid när laddboxen inte får 16A eller rent av får stoppa laddningen p.g.a. lastbalansering. Särskilt när det som nu varit extra kallt och värmepumpen går hårdare än vanligt.

En annan variant hade väl varit att ställa ner boxen till 8-10A så kanske Tibber skulle kunna beräkna tid för laddning mer riktigt då resterande ström oftast skulle räcka till hemmet utan att lastbalanseringen får ingripa.

Gällande att pausa smartladdning innebär det att den automatiskt går tillbaka till smartladdning dagen efter. Ganska smidigt så att man inte glömmer ändra tillbaka vid de tillfällen bilen behöver laddas under ej optimala prisförhållanden.

Jag har aldrig förut haft problem men nu så verkar de inte alls fungera

Klarar tibber att läsa ut data från kia connect?