Jag skrev “ett av orsakerna till deras problem”, inte hela problemet. Ser inte hur det var att överdriva.
Hade givetvis varit bättre för Sverige att bara köra på plattformar med mest svenskt inflytande. Och tillverka dom i EU.
Medhåll, koncernens resultat har givetvis påverkan och ja de har haft oflyt med politiken globalt, men att externt beroende har risker är uppenbart. Tyvärr då alla som äger och testar bilarna håller dom högt.
Har flera vänner o grannar som jobbar/jobbat där.
Vi håller tummarna!
Visst men vilka av deras nuvarande bilar skulle vara lämpliga för Polestar att hugga tag i? Det finns såklart deras SUVar men jag har svårt se denna nisch som värst lukrativ eller spännande för Polestar. Inte så att ens Porsches elektrifierade SUVar är så särskilt märkvärdiga heller. Vad jag förstår så växte Polestar omfattande när de blev fristående från Volvo och det blir nog många förlorade jobb i Sverige om de bara ska jobba med att trimma Volvobilar igen. Men jobbargumentet åsido så tror jag inte Volvo kan fylla sportbilsbehovet, även med Polestars hjälp. I deras eldrivna produktionslinje har det ju nästan enbart varit höga bilar eller dyra “executives” som ES90 väldigt länge nu. Volvo har inga sportambitioner. Deras målgrupp är äldre, oftast föräldrar med god inkomst som efterfrågar pålitliga, säkra bilar.
Nu har man ändå byggt upp ett märke som har högt anseende, med omfattande expertis och erfarenheter. Kanske finns en framtid med att de är stor vinge inom Volvo med befogenhet att skapa egna modeller? Men det kan man argumentera att vi är där redan idag.
Alla Volvos hade sålts med Polestar-paket som toppmodell. Som förr
Jämför med hur MB gör med AMG.
Men jag hade tänkt mig att tex P2 skulle kunna heta Volvo ES40 (lågbyggd variant på EX40), även det som det var tänkt.
Kör idag en polestar 3 performance (800V, 500kW) betydligt bättre än något annat jag haft och ett stort lyft prestandamässigt från förra årsmodellen (400V, 380kW).
Synd att inte fler fått upp ögonen för denna körmaskin och det hade varit väldigt tråkigt om polestar inte får fortsätta att utmana och flytta gränser.
Kul, vilken dröm! Vi är nog många som är avundsjuka på din kärra. Tycker man ser ganska många P3or i trafik, och nu när man kan få den i Storm och Krypton så är den ruskigt snygg… ![]()
Annars är det svårt att avgöra om P3 är 800V eller inte när man ser de utifrån, jag tycker däremot man börjar se många EX90 MY26 (utan taxiskylt). Det känns som att SPA2-plattformen har blivit riktigt bra!
Jag visste faktiskt inte detta. Om Polestar kan ha sina egna modeller och mjukvara kan jag nog se dem som del av Volvo utan att gråta över det. Det skulle också göra att vi blev av med överflödiga Zeekr-modeller (nu när Zeekr ändå finns i Sverige) och onödiga dubletter i produktutgåvan jämfört med Volvo (EX50/P7). Nu vet vi förvisso inte hur P7 kommer se ut men jag känner nog inte så starkt för en, i nuläget, översaturerad crossoversegment heller.
Inser nu mycket personliga åsikter i detta inlägg ![]()
Min tanke har hela tiden varit en Volvo-Polestar, inte bara Polestar Engineered på redan existerande modeller. Kan mycket väl se P3 vara en sån.
”Vi tog EX90 och gjorde den lite roligare, här är VP90”. Modellnamnet kanske inte perfekt, det får jag stå för ![]()
Fick en tanke, Geely kanske minskar sitt fokus på Polestar för att premiera sitt “egna” märke Zeekr?
Om de tvingas spara pengar alltså
Ja detta har jag misstänkt ända sedan de försökt lansera Zeekr i Europa, med ett kontor dessutom i Göteborg…finns onekligen stort överlapp mellan dem och vad jag förstår står Zeekr väldigt nära Geelys ledning på ett sätt som inte Polestar gör. Att Polestar 4 är en ombyggd Zeekr är ju inte heller det bästa för att särskilja märkena åt…
Jag tror inte Geely har hur djupa fickor som helst det fick man nog smaka på när man byggde Lotus bilar som gick tvärt emot Collin Chapmans ethos “simplify then add lightness” vilket Lotus bilarna var allt annat än och tappade i princip alla Lotus fantaster som inte ville ha en EV och inte en Emeya på 2.5 ton så när Lotus nu relancerar Esprit gör man som Ferrari SF90 en laddhybrid som faktiskt säljer till Ferraristi med en V8 och hybriddrift men även en track focused Esprit blir en laddhybrid med en 3 liters Turbo V6 (utvecklad av Horse/Renault) och elmotorer med en vikt under 1500 kilo och hoppas att locka tillbaka Lotus enthusiaster och collectors
Riktigt snygg framifrån är den tänkta nya Polestar 2 som tillsammans med Polestar 7 ska ikläda den nya tänkta Formula 2030 designen.
Håller tummarna att det blir verklighet, men de behöver visa på styrka i kassan om det ska gå bra!
Snygg! Men ser lite väl bred ut? Sen föredrar jag ändå Tors hammare än det där. Bredden i kombination med lyktorna bekräftar mer eller mindre SEA-plattformen eller? Tråkigt om sant, hade naivt hoppats på SPA-plattformen.
kan nästan slå vad om att det är SPA3 plattform som gäller. Sedan är väl designen hämtad lite från polestar 5. Håller med om bredden men det kan ju vara en synvilla också eftersom det är en konceptbil.
Hoppas du har rätt och att jag övertolkat bilderna. Oavsett tråkigt inte ha kvar de snygga Volvolyktorna. Men gillar att den ser låg och sportig ut.
Bilar ska vara breda. Och 4 och 3 är breda så hoppas även nya 2 blir det. Habegär om den är lika kul som den gamla med Öhlins och Brembo!!
Angående bredd…Lite anekdotiskt men i min delade garagekällare så är parkeringslinjerna avgränsade med stolpar. Antar folk gnällde att andra parkerade på linjen så de satte upp stålstolpar på linjerna vilket minskade ytorna. En bra sak egentligen men när jag backar in med min P2 så tjuter larmsystemet enormt. Marginalerna är så tajta att bilen tror jag är på väg att kollidera in i stolpen. Varje parkering är en lika fröjd i larmsystemets panikskri. Jag tror ärligt talat inte att en P4 skulle gå in mellan stolparna, eller isåfall med ytterst minimal marginal. Inget jag nog skulle orka med dagligen ärligt talat. Så för mig är nog bredd en dealbreaker. Jag hoppas de håller samma dimensioner som originalet, annars behöver jag nog flytta innan ev byte ![]()