Tidningsuppgifter: Polestars dagar kan vara räknade

Enligt EFN är det en illa dold hemlighet i branschen att Geely funderar på att lägga ner Polestar. Beslut kan komma “när som helst”.

Utmaningen för Polestar är det faktum att de i dag inte har tilläckligt många volymmodeller. Polestar 3 har alltid varit en udda fågel, Polestar 5 skall konkurrera med Porsche på en marknad som inte ens Porsche klara att tjäna pengar i och till det har vi Polestar 2 som alltid varit för dyr att tillverka.

De två bilarna som verkligen har chans att vara volymbilar – Nya Polestar 2 och Polestar 7 är alldeles för långt borta för att påverka någonting i dagsläget.

Polesta 4 går bra i Sverige och Polestar 4 SUV lär gå ännu bättre här – men Sverige är troligen för liten för att tillräckligt hålla uppe Polestars försäljning. Tanken var ju hela tiden att Kina skulle bli en stor marknad men där är de i princip utraderade, om de någonsin kom igång. USA är borta.

Det känns tufft helt ärligt.

Samtidigt säger Geelys kommunikatörschef i Sverige att:

– Det finns inga planer på att lägga ned Polestar och vi stöttar både styrelse och ledning i de affärsplaner och den strategi som de har lagt fram. Enligt samma artikel.

Uppdaterat: Geelys man i Sverige dementerar det åter igen – denna gången än mer tydligt.

3 gillningar

På ett sätt logiskt efter att Polestar blött nu länge. Började ju redan med att Volvo klippte de ekonomiska banden med polestar. Det räddade nog Volvo som dock fortfarande har det tufft trots bra försäljningar.

Jag har en kamrat som efter en lång karriär på Volvo Cars lämnade för tre år sedan väldigt missnöjd med hur det fungerade under Geely och gick till en Svensk Volvo division han sa hela tiden att sedan Polestar togs ut som eget märke att dagarna var räknade

Idag sa han “vad var det jag sa”

Jag gillar Polestars bilar och tycker man bygger både interiör och mjukvara bättre än Volvo. Men, som jag sagt i podden, de har inget existensberättigande som ett eget märke. De borde stannat som Volvos AMG, Volvos M, Volvos RS. Kanske kan man återgå till det, jag tror det skulle vara bättre för alla inblandade.

4 gillningar

Vad tråkigt! Polestar 2 är så sjukt bra bil, speciellt i senare MY. Undrar om vi kommer se kommande prisras om märket fallet. Då lär man nog kunna fynda.

Trist för dom som sitter med en 2 eller 4 lite som Svarte Petter

Kommer då Volvo även i fortsättningen hantera service och reservdelar Garantier kan dom knappast hantera detta är problemet med “dagsländor” på bilmarknaden och vi har nog bara sett början

Vi är nog alla överens i denna tråd. Trist på så skitfina bilar och synd om ägarna.
Det har sett tufft ut länge, så det kommer inte som en överaskning - men vi hoppas för sveriges skull att de kan rädda bolaget.
Ta in i Volvo igen som “namn” på trimmade Volvos? Back to the roots!

Dvs detta!

Geely ska ju etablera sig i Europa med sitt eget märke framöver, så de kanske vill ta sin plats i hallarna istället?!

Gamla Polestar 2 och den nyare Polestar 3 är väl i princip redan en Volvo avseende programvara (Ex40 och Ex90) och förmodligen i konstruktion också. Borde inte vara svårt för Volvo att ta över support för dessa. Värre är det kanske med Polestar 4 som väl är Kinabygge.

Jag håller med dig om att Polestar bygger fina bilar, och de hade absolut kunnat vara en prestanda-del av Volvo. Dock tycker jag verkligen att de har en plats på marknaden som inte riktigt möts av någon annan. De bygger snygga och körglada bilar med både en någorlunda prismedvetenhet med så låg miljöpåverkan som möjligt i ett premium-segment. Vad jag kan se finns ingen direkt konkurrent, så det blir konstigt att säga att de inte har en plats på marknaden.

Det har dock tagit lång tid att bygga en produktportfölj. De har haft ”otur” med att Polestar 3 tog för lång tid att lansera och dessutom behäftad med många fel. De tog felbeslut med att inte lansera 4an som en kombi/SUV direkt och lagt alldeles för mycket pengar på att utveckla 5an. Därtill har de tagit beslut alternativt tvingats till att tillverka bilar i Kina som belagts med EU-tull och inte får säljas i USA. Kort sagt har väl Polestar haft stolpe ut av alla sina lanseringar sedan 2an, vilket såklart har kostat på lönsamheten och förtroendet något enormt.

I backspegeln är det alltid lätt att peka på vilka beslut som skulle varit annorlunda, men att Polestar kommer läggas ner är såklart bara journalistiskt trams. Alldeles för mycket pengar investerade i både utveckling och varumärke, nu är det snart dags att skörda.

1 gillning

Håller helt med dig @tobias , tycker också de gör elbilar som ingen annan gör. Det är sällan man kan ha kul på vägarna med hyfsat gott samvete och rimlig ekonomi, men Polestar ger ju detta. Ett märke som känns moget men ändå lite sådär kul och snygg i kanten med. Förstår att nischen för detta kanske inte är det största, många värderar praktisk bil över allt annat men jag får väldigt mycket ut av en bil med hög glädjefaktor och designspråk. Jag hoppas de är kvar ett bra tag till, speciellt med Volvos SPA3-platform till deras förfogande snart. Då tror jag de hade kunnnat göra riktigt fina elbilar utan att spränga banken heller.

Om man nu ändå ska vara efterklok så kändes väl satsningen på Polestar 5, med en dedikerad plattform av ny team i UK som snedsteg i deras satsningar. Vad jag förstår fick hela teamet sparken sen och plattformen är nog död med. Jag tycker Polestar bör befinna sig så nära Volvo som bara möjligt. Inga egna plattformar eller Zeekr-kloner tack! Ge mig fler “Volvobilar” fast mycket roligare och snyggare! :smiling_face_with_sunglasses:

2 gillningar

Trist - men förväntat.

Känns som att Polestar släppte det här med USA ganska så snabbt också, och ingen förstår väl egentligen skillnaden mellan Volvo och Polestar och varför Volvo får fortsätta försäljningen där?

2 gillningar

Geely Sverige dementerar det skarpt.

1 gillning

Jag kommer gå emot strömmen. Absolut inget fel på bilarna, men jag vet inte om det är logiskt att Polestar skulle absorberas av Volvo igen. Att Volvo skulle ha en prestanda-/körgladhetsdivision går stick i stäv med deras hela identitet som bygger på säkerhet och trygghet. Skulle definitivt inte funka i USA, som är en otroligt viktig marknad för Volvo.

Det som fått mig att klia mig i huvudet mest är väl att de jonglerat för många plattformar, sisådär en per bil. Även om PPA mest verkar vara en mischmasch av SEA och SPA det med (utom motorerna).

Och vilka bilar skulle det ens vara som får Polestarstämpeln? Volvo gör ju bara olika varianter av SUVar. Knappast bilar jag tänker det finns mycket “sportpotential” för, eller ens efterfrågan. En EX40 Polestar Edition känns knappast tilltalande för mig iallafall.

Nej, om Polestar ska finnas tycker jag de ska fortsätta bygga egna bilar med sitt unika designspråk. Volvo har inget värst imponerande utbud att sportifiera i dagsläget ändå. Sen är det en fördel när de bilarna bygger på Volvoplattform och delar så man bara kan ta bilen till en av de tusentals Volvohandlare för service. Win-win liksom.

Volvo och Polestar är väldigt lika exteriört och interiört.
Tror många ser dessa som syskon, mer lika än Kia och Hyundai - speciellt utanför sverige. Skulle lätt kunna stoppas in i Volvo.
Polestar började som “Volvo Performance", stort misstag att bryta ut det enl mig. Skulle höjt Volvos status.
Men stoppa in det är inte lika lätt nu med det som hänt i USA.

Sportiga SUV’ar är inne, så ja kommer sälja. Oavsett att SUV inte är sport…vill ägaren känna sig sportig.

Ja, detta är ett av orsakerna till deras problem. Uppenbarligen intern maktkamp mellan olika plattforms-team (dvs mellan länder, vart de är utvecklade)

Ja, vad ska de annars göra.
De som skriver överdriver säkert för att sälja klick.
Men något kommer hända, nu eller senare. Ohållbar situation att blöda pengar i sådan rasande takt!

1 gillning

Jag tror du förstorar problemet med för många plattformar. Man kan inte se Polestar som en traditionell biltillverkare med egen utveckling och tillverkning. Hela Polestars grund vilar på att de är en del av en större grupp och köper både utveckling och tillverkning från andra bolag i samma koncern. Kan de då spara utveckling och tillverkning inom gruppen genom att Polestar nyttjar olika plattformar behöver det nödvändigtvis inte vara till nackdel för Polestar.

På samma sätt kan man inte dra slutsatser om bolagets existens eller ekonomiska resultat genom att bara kolla på Polestar, det behöver sättas samman med koncernens resultat.

Jag hade själv gärna sett att Polestar enbart utvecklade bilar på Volvo-plattformar och tillverkat de i Europa, och de är ju nu mer på väg åt det hållet. Man måste ändå inse att verkligheten har förändrats mycket sedan Polestar satte sin strategi i slutet av 2010-talet. Alla vindar med protektionism, värdering av elbilsbolag med tillväxtpotential och globala klimatbeslut har varit olyckliga för Polestars strategi.

1 gillning