Det som kostar mest pengar i en elbil är batterierna. Att spara in på någon spak eller knapp här eller där kommer inte göra någon jätteskillnad jämfört med ICE-bilar, möjligen så kan man göra en billigare elbil än konkurrenterna. Jag köper inte argumentet att Tesla är minimalistiska främst för att spara pengar, däremot ger Teslas minimalism möjlighet att spara pengar här och där.
Det finns ju en massa saker man kan göra för att spara pengar. Ta fönsterhissknappar som ett banalt exempel. Vissa bilar har numera inte dedicerade knappar för att höja och sänka bakre fönstren från förarplatsen, istället har man en knapp för att växla mellan att styra fram- och bakrutan. Eller så har du Volvo EX30 bland annat där de sparat pengar genom att sätta fönsterhissknapparna i mittkonsollen istället för i dörrarna som är mer traditionellt. Det gör dörrarna mindre komplexa rent elektroniskt. Trots detta har inte Tesla gjort detta, vilket för mig är en indikation om att designminimalismen är något annat än att bara spara pengar.
Jag tror snarare att Teslas minimalism handlar mer om att Teslas framtidsvision är självkörande bilar. I en sådan värld fyller inte knappar och spakar någon funktion, och en mer avskalad körmiljö är ett psykologiskt sätt att få människor att acceptera en bil de har mindre kontroll över.
Samma sak med att växla genom pekskärmen. Det handlar om att normalisera att det är datorn som styr bilen. Även i en Tesla där man lägger i backen på pekskärmen finns det “fysiska” (elektroniska) reservreglage, som man valt att sätta i taket. Det är inte heller av kostnadsskäl, utan estetiska, form framför funktion.
Eller varför inte att man i vissa Teslor endast kan justera luftmunstyckena via pekskärmen? Har svårt att se hur det kan vara billigare än en mekanisk lösning. Bättre är det ju inte.
Hade Tesla kunnat ta bort ratten hade de gjort det. Vem minns inte Teslas försök att normalisera yoke-rattar? Inget innovativt, bara en ratt i en annan form. Inte att blanda ihop med andra tillverkare som gjort rattar i liknande form, men där steer-by-wire gjort att man kunnat få fullt rattutslag genom att vrida ratten 90 grader för manövrering. Det handlar inte om att spara pengar, det handlar mer om Elon Musks nyckfullhet.
Det går så klart att skapa en billigare elbil genom att skala bort saker och välja billigare material. Volvo EX30 är ett exempel på hur det kan se ut, men det finns här ändå ett tydligt golv. Batterierna är vad som kostar pengar, och vid en viss nivå är det inte meningsfullt att försöka spara in mer på sånt här, eftersom det inte går att få ner priset tillräckligt. Men det här är ju inte en “elbilsbransch”-fråga, Volvo är ju en traditionell biltillverkare.
Men för att återknyta till tråden så är det så klart ett problem att Tesla väljer att ta bort väl fungerande reglage, till den grad att det dyker upp tredjepartslösningar för att sätta tillbaka reglagen, och att de här så klart också kan vara en säkerhetsrisk. Vem certifierar att en tredjeparts växelspak till en Tesla, eller påklistrade knappar, inte är farliga vid en krock, till exempel? Men det finns ju inget som säger att tredjeparts tillbehör inte kan vara bra också.
Men det är också ett tecken på den mindshare och starka varumärke Tesla har inom elbilsbranschen, och hur många ser Tesla som “enda valet” för en elbil, och en bild av övriga tillverkare som hopplöst efter. (Själv håller jag så klart inte med, men bilden finns ju där hos kunderna onekligen.)
Det är lite av en Apple-effekt. Det är så viktigt att köpa en Tesla att man går omvägar för att göra om Teslan till det man vill att den ska vara istället för att köpa det som man kanske, om man breddar vyerna lite, köper något som skulle passa en bättre.