Tillbehörsmarknaden växer

Intressant att se hur snabbt marknaden tar tillvara missar och kostnadsbesparingar av utrustning som elbilsbranschen särskilt skrotar i sina elbilar pga sin kostnadsjakt att komma ner i priser som kan konkurrera med övriga bilbranschen.
Några jag snappat upp listar jag nedan men undanhåller märken. Ni får googla själva om ni har behov av dessa i många fall både dyra och ibland tvivelaktiga substitut i elbilarna. Dessutom är det med stor sannolikhet sånt man måste demontera när man besiktigar bilen här i Sverige. Men det finns säkert en del pengar ändå att tjäna på tillbehörsmarknaden.
Med leverantörernas kostnadspress som man kanske lite elakt kan kallas “modernalism”, så borde det snart dyka upp en utökad tillbehörsmarknad och reservdelsmarknad för bilarna framöver. Den enes död, den andres bröd som det heter :slight_smile:

  • Testa ersätter ju sin körriktningsspak med 2 knappar istället på många av sina elbilar, men nu finns det företag som börjat sälja lösningar där man kan välja att använda spak istället för knapparna. De lösningar jag sett hittills kostar mycket pengar att installera och verkar i tester vara ganska rappliga.
  • Även för elbilar som saknar bakrutetorkare börjar det dyka upp lösningar för. Även där kan man nog räkna med att det både kostar och kanske inte fungerar så bra i längden.
1 gillning

Exemplen ovan är ju de lite mera avancerade delar många saknar på sina bilar, men det stora området i reservdelsbranschen blir nog de 3d printade inredningsdetaljer de flesta bilar har eller saknar i de moderna bilarna.
Här kommer vi nog att få se en växande marknad “made in hongkong” eller liknande med delar som kostar en bråkdel av orginaldelarna.

Återigen, som i din andra tråd, det här är inte en elbilsgrej. :slight_smile:

Det här med extrem minimalism är en Teslagrej skulle jag säga först och främst. Även om andra tillverkare apar efter Tesla för att de tror att det är minimalismen som tilltalar kunderna, och inte andra saker som Tesla gör bra.

Men det går absolut att köpa en elbil som inte går under samma designfilosofi. Finns flera att välja på. Jag landade själv i en Renault Mégane E-tech som har hur mycket spakar och knappar som helst. Kanske till och med för många enligt vissa.

Och dessutom har min Mégane bakrutetorkare! Vilket inte min gamla ICE-bil (en Volvo S40) hade. Finns gott om exempel på ICE-bilar utan detta, mest sedaner.

Till sist, angående körriktningsspak, så känns det bara löjligt att ha en stor spak för detta, som t.ex. på en Polestar 2. Det är i slutändan bara ett elektroniskt reglage ändå, som bara är i vägen. Renault har valt att köra med en elektronisk rattväxel, som känns som en bra avvägning, medan Tesla går lite för långt i vissa modeller när man måste mippla med pekskärmen för att lägga in backen…

För att avsluta detta elbil eller inte i dina kommentarer så får jag väl be om ursäkt för det, som gör att du spårar ur från vad tråden handlar om :wink:

Note: jag har ändrat i texten nu som kanske förtydligar varför jag tar upp det i en elbilstråd. Jag tycker som sagt att det kan vara relevanta frågeställningar, eftersom elbilbranschen brottas mera med kostnadseffektiviseringar än övriga bilbranschen pga deras högre tillverkningskostnader. Så elbilsbranschen kommer nog att vara ledande på att hitta kostnadseffektiviseringar åtminstone fram till 2027 då det förväntas att det kommer att kosta ungefär lika mycket att tillverka en elbil som en fossilbil enligt gartner.

Vi hade en gäst i vårat uthyrningshus som var lite osäker på sin hyrbil Megane E-tech och undrade om jag kunde köra fram till våran gästladdare och jävlar va Fransk den kändes från förarstolen tillochmed Franskare än Peugeot och varför alla dessa rattspakar

I ID.3an var rattspakarna precis som på alla moderna bilar medan växelväljaren satt på sidan av instrumentet framför ratten något som jag första gången träffade på i BMW i3 och tyckte det var en riktigt bra lösning I ID.BUZZ har man stuvat om så växelväljaren sitter i höger rattspak och blinkers helljus och vindrutetorkare och spolning i vänster spak till början med kändes det lite gyttrigt men efter bara någon dag blev det tydligt och både stilrent och funktionellt Häromdagen hittade jag en praktisk funktion eftersom backkameran sitter oskyddad vid nummerskylten blir den igenskitad ibland och om man lägger i backen och spolar bakrutan så sitter det ett litet munstycke som bara spolar av backkameran

Okej, men vem är “Elbilsbranschen” i det här fallet?

Är det bara Tesla du menar? Eller finns det några andra biltillverkare som dumsnålar in på spakar och knappar, och där det finns en stor marknad för eftermarknadsgrejer?

Tror det är lite långsökt att göra ett för det mesta Tesla-specifikt fenomen till ett branch-brett sådant.

Att Tesla går all in på minimalism finns det andra anledningar till än att spara pengar för att konkurrera med ICE-bilar, men de anledningarna är väldigt Tesla-specifika.

Jag förstår din poäng och håller till viss del med dig att mycket är Tesla-specifikt, vilket andra nu försöker efterapa. Men Elon musk vet likaväl som andra elbilsbyggare att det gäller att hitta lösningar som på helt andra nivåer kapar tillverkningskostnader än övriga bilbranschen. För en renodlad elbilstillverkare som Tesla så är det minimalism som garanterat är ett bra sätt att skapa en trend, men självklart också för att kapa produktionskostnader för egen del.
För andra tillverkare som tillverkar både fossila billar och elbilar och som kan låna redan tillverkningseffektiva delar från de fossila bilarna, så kostar det inte lika mycket att återanvända dessa delar på elbilarna. Det ger de en möjlighet att konkurrera med sådana detaljer som knappar och spakar. Men de brottas då med helt andra problem att hålla igång både den fossila bilmarknaden och elbilsmarknaden.
För dom så slåss dom i underläge just nu mot Tesla och andra rena elbilstillverkare som har en betydligt mindre tillverkningsapparat att hålla igång.
De har alltså ännu större press på sig att kostnadseffektivisera än vad t ex Tesla har, samtidigt som de försöker plocka allt de kan från sin tillverkning från sin utveckling från fossilbilstillverkningen. Men till syvende och sist så är det inte så mycket som kan återanvändas för att kunna konkurrera med de rena elbilstillverkarna. Det är alltså därför vi fortfarande ser bilar med t ex knappar och reglage kvar, medans en del går all-in och försöker bygga Tesla-influerade bilar att konkurrera med trots en större ryggsäck. De sistnämnda tror jag att de får svårt att överleva.
Nu blev det ett långt utlägg som kanske inte svarar direkt på varför knappar och reglage har betydelse eller ej och varför jag elakt säger att det är en trend att kalla kostnadsbesparingar för “modernism”. Intressanta diskussioner som det spårade ur till i denna tråd och den andra tråden. Men jag hoppas vi kan föra de diskussionerna vidare i andra trådar för denna handlade bara om att tillbehörsmarknaden växer i spåren av hur moderna bilar tillverkas numera, samt den andra tråden handlade om vart det verkar barka med tjänsterna med elbilarnas intåg. Jag ber om ursäkt om det inte är tydligt vad mina ämnen i trådarna handlar om och jag diskutterar gärna det du tycker är viktigt att belysa om du drar igång trådar på det för det är också intressanta ämnen :slight_smile:

Jag köpte en bil med spakar så jag slapp fixa det :wink:

Något jag tror kommer öka på tillbehör från 3e part är V2L och campingläge. Om det fanns instörre skala skulle det kanske bli vanligare med prylar för resor och camping som kanske inte varit en grej för bilar tidigare. Nu finns väl det mesta som egna produkter men marknaden vrukar kunna vinkla saker :man_shrugging: Snart kommer säkert ”bilköket” :joy:

1 gillning

Till BMW finns det ett företag som tagit fram egna “frunkar” eftersom det saknas i BMW:s bilar.

1 gillning

Det fanns att köpa till ID4an som jag ägde tidigare.
Men efter en kort sväng på en dammig grusväg så är hela motorrummet så jäkla skitigt att jag inte ens övervägde att lägga något i en drink utan lock.

Att BMW valt att inte göra en grund i en bil med så mycket utrymme under plastskivan är för mig en gåta. :face_with_spiral_eyes:

Det som kostar mest pengar i en elbil är batterierna. Att spara in på någon spak eller knapp här eller där kommer inte göra någon jätteskillnad jämfört med ICE-bilar, möjligen så kan man göra en billigare elbil än konkurrenterna. Jag köper inte argumentet att Tesla är minimalistiska främst för att spara pengar, däremot ger Teslas minimalism möjlighet att spara pengar här och där.

Det finns ju en massa saker man kan göra för att spara pengar. Ta fönsterhissknappar som ett banalt exempel. Vissa bilar har numera inte dedicerade knappar för att höja och sänka bakre fönstren från förarplatsen, istället har man en knapp för att växla mellan att styra fram- och bakrutan. Eller så har du Volvo EX30 bland annat där de sparat pengar genom att sätta fönsterhissknapparna i mittkonsollen istället för i dörrarna som är mer traditionellt. Det gör dörrarna mindre komplexa rent elektroniskt. Trots detta har inte Tesla gjort detta, vilket för mig är en indikation om att designminimalismen är något annat än att bara spara pengar.

Jag tror snarare att Teslas minimalism handlar mer om att Teslas framtidsvision är självkörande bilar. I en sådan värld fyller inte knappar och spakar någon funktion, och en mer avskalad körmiljö är ett psykologiskt sätt att få människor att acceptera en bil de har mindre kontroll över.

Samma sak med att växla genom pekskärmen. Det handlar om att normalisera att det är datorn som styr bilen. Även i en Tesla där man lägger i backen på pekskärmen finns det “fysiska” (elektroniska) reservreglage, som man valt att sätta i taket. Det är inte heller av kostnadsskäl, utan estetiska, form framför funktion.

Eller varför inte att man i vissa Teslor endast kan justera luftmunstyckena via pekskärmen? Har svårt att se hur det kan vara billigare än en mekanisk lösning. Bättre är det ju inte.

Hade Tesla kunnat ta bort ratten hade de gjort det. Vem minns inte Teslas försök att normalisera yoke-rattar? Inget innovativt, bara en ratt i en annan form. Inte att blanda ihop med andra tillverkare som gjort rattar i liknande form, men där steer-by-wire gjort att man kunnat få fullt rattutslag genom att vrida ratten 90 grader för manövrering. Det handlar inte om att spara pengar, det handlar mer om Elon Musks nyckfullhet.

Det går så klart att skapa en billigare elbil genom att skala bort saker och välja billigare material. Volvo EX30 är ett exempel på hur det kan se ut, men det finns här ändå ett tydligt golv. Batterierna är vad som kostar pengar, och vid en viss nivå är det inte meningsfullt att försöka spara in mer på sånt här, eftersom det inte går att få ner priset tillräckligt. Men det här är ju inte en “elbilsbransch”-fråga, Volvo är ju en traditionell biltillverkare.

Men för att återknyta till tråden så är det så klart ett problem att Tesla väljer att ta bort väl fungerande reglage, till den grad att det dyker upp tredjepartslösningar för att sätta tillbaka reglagen, och att de här så klart också kan vara en säkerhetsrisk. Vem certifierar att en tredjeparts växelspak till en Tesla, eller påklistrade knappar, inte är farliga vid en krock, till exempel? Men det finns ju inget som säger att tredjeparts tillbehör inte kan vara bra också.

Men det är också ett tecken på den mindshare och starka varumärke Tesla har inom elbilsbranschen, och hur många ser Tesla som “enda valet” för en elbil, och en bild av övriga tillverkare som hopplöst efter. (Själv håller jag så klart inte med, men bilden finns ju där hos kunderna onekligen.)

Det är lite av en Apple-effekt. Det är så viktigt att köpa en Tesla att man går omvägar för att göra om Teslan till det man vill att den ska vara istället för att köpa det som man kanske, om man breddar vyerna lite, köper något som skulle passa en bättre.

Bara på rwd dock, min awd har betydligt mindre plats och går inte ens att köpa frunk till :frowning: Pratade med en säljare en gång (inte den jag köpte av) som hävdade med bestämdhet att det hade med räckvidd att göra. När jag frågade om logiken bakom det kunde han inte svara men fortsatte hävda att det var pga räckvidd :man_shrugging:

Jepp frunkar blir hett, liksom andra förvaringslösningar i bilarna

För de frunklösa så kan ju ett nät eller liknande förvaring på insidan bakluckan vara lösningen. Som någon smart designer kom på :slight_smile:

Efter drygt två år med en elbil utan frunk har jag aldrig känt ett behov av en sådan. Kommer inte köpa en frunk från Wokeby!

1 gillning

Vänta bara tills frunken kommer med ditt favoritlag, eller din personliga bild på frunken :wink:

www.frunk.at
Har frunk till flera bilmodeller bl a Kia. Har köpt och monterat den i vår Soul, funkar klockrent!

Nej eftermarknadsfrunkarna är inte så praktiska.

Men hela grejens med en frunk är att placera sånt man kan behöva ”ibland” utan att behöva tömma bagaget om det nu råkar vara fullt på resa eller för jobb.

Laddkablar, V2L adapter, rengöringsprodukter, soppåsar, extra cykelkätting, batteribooster mm är prylar som är just perfekta att ha en dedikerad lättåtkomlig plats för.

Dock anser jag nog att frunken i min EV9 skulle kunnat vara 200l om de bara gått all in för utrymmet. :zipper_mouth_face:

Frunk är absolut något jag saknar lite på min Mégane. Här är lösningen att man lägger laddkabeln i baggageutrymmet under en lucka, vilket betyder att du eventuellt behöver lasta ur en del av baggaget för att komma in i luckan. En frunk hade ju vart betydligt bekvämare.

Finns inte något ledigt utrymme för en frunk i den bilen dock, desssutom är själva motorhuven inte direkt utformad för att öppnas och stängas ofta, så det hade nog inte funkat bra med en tredjepartsfrunk även om det finns plats.

(Det är en lite billigare lösning med en stång man behöver använda för att låsa fast motorhuven, ingen gasfjäder som på lite finare bilar.)

Egentligen är bäst lösning fast laddkabel i boxen, vilket vore vad jag hade valt om jag hade fått välja laddbox själv, men nu installerade ju BRF:en det de installerade, så blev det som det blev. Dessutom finns det ju många publika AC-laddare utan fast laddkabel.

En grej som hade vart coolt vore en inbyggd kabelvinda så man kan ha en fast laddkabel i bilen som kan rulla ut. :slight_smile: