Tips kul eldriven familjebil?

Hej!

Vi funderar på att byta ut vår nuvarande familjebil (VW Arteon R) mot något eldrivet. Jag använder den till pendling till jobbet 2 dagar i veckan, annars används den mest för helg och nöjjeskörning samt ngr semestertrippar. Finns det ngn som är hyffsat underhållande att köra samt går att få med dragkrok (min 750 kg dragvikt)? 2 vuxna och 3 barn (9, 12, 15) ska kunna åka bekvämt. Känner mig lite rådvill… har kikat på ID4/5 GTX och Tesla Y, men båda känns som rena sömnpiller när det svänger plus att båda har jäkligt obekväma stolar (dock inte GTX med top sport inredning, men den blir ju galet dyr i förhållande till vad man får för pengarna enligt mig). Finns det ngn annan modell där ute som kan passa mig tro?
Köpa eller leasing har jag inte bestämt mig för än. Budget vid köp (beggat) ~ 550k eller vid privatleasing så går väl smärtgränsen omkring 7000 i månaden.

Vi har en Cupra Born i familjen redan som frugan pendlar med, så elbil i övrigt är jag van med :slight_smile:

Hej och välkommen till forumet!

Det finns gott om roliga elbilar men att kombinera (snart) tre tonåringar med kärglädje på en sådan budget låter som en utmaning :slight_smile:

Privatleasing går nog inte alls men däremot en begagnad Polestar 2 (om bagageutrymmet räcker) eller liknande kan nog fungera. Sedan finns det ett gäng begagande Audi Etron 55:or ute runt 550 000 kr. Här är viktigt att ta just 55 och inte 50. Den sistnämnda har betydligt sämre räckvidd och även laddningen går mkt långsammare.

Se också Christoffers video om att köpa begagnad elbil generellt.

1 gillning

Tackar för välkomnandet! Jo budgeten ställer väl till det lite, men kostar på att renovera hus samtidigt, därav jag behöver kunna dra släp titt som tätt också :smiley: Alternativt är att man behåller det man har och skaffar ngn billig elbil som typ en e-up eller zoe att pendla med, äldsta ska ju snart börja övningsköra också.
Men ska absolut ta och spana in Etron 55 :+1: Polestar 2 känns lite liten, men absolut den är rätt rolig att ratta runt med. Kollegan har en, så den har man testat.

1 gillning

Att vilja ha en suv samtidigt som man vill ha något roligt att slänga in i en kurva är knivigt. Polestar 2 är rätt bra som Peter redan nämnt, jag tycker personligen Mustang Mach-E passar in bra på beskrivningen, bättre utrymme för förare där än i P2 :slight_smile: E-tron tycker jag personligen är lite mer åkarbil, man åker med liksom, du kör inte bilen. Superskön att pendla motorväg med :slight_smile:

Ja den missade jag! Finns ju en hel del på begagnatmarknaden för stunden.

Polestar 2 körde jag till fjällen med 3 tonåringar (15,15 o 18) och hustrun. Mittenplatsen bak var ingen höjdare enligt testaren (ingen av 15-åringarna är över 170 cm) så jag skulle säga att den går fetbort! Bagageutrymmet är stort men fjällsemester utan takbox var på gränsen för 5 personer!

Jaguar I-Pace är en av de mest körglada. Du kan hitta -21:a under 600’. Från den årsmodellen har du trefasladdning.
Har haft min i 18 månader och njuter varje gång.:sunglasses: