Tips på elbil med långt bagageutrymme

Hej
Vi har idag en Volvo XC60 T8 elhybrid och skulle vilja ta steget till en ren elbil.

Jag skulle vilja ha förslag på några elbilar som uppfyller så många som möjligt av följande krav/önskemål:

• Bagageutrymmet bör vara tillräckligt stort för att rymma 4 personer med all utrustning till fjällen. Vår XC60 (468-1432 l) är aningen för liten för det idag.
  • Längdskidor på 205 cm bör om möjligt få plats med fällt baksäte.
  • Gärna tyst, bra fjädring, 4-hjulsdrift och lite högre markfrigång som på vår XC60 med luftfjädring
  • Lång WLTP räckvidd (600 km?) och hyfsat snabb laddning (10-80% på 25 min?) är önskvärt.
  • Gärna bra infotainment system, men också gärna fysiska knappar för viktigare funktionerna som volym, fläkt mm
  • Behöver inget prestandamonster, men vore trevligt om den kunde göra 0-100 på ca 5.5 s som vår nuvarande bil.
  • Ingen strikt budgetgräns, men har tänkt försöka hålla mig under 800 tkr.

Jag skulle säga att ett stort problem är att det inte finns någon bil där ute som prickar av alla dina förväntningar utan kommer bli en kompromiss på något, vad du kompromissar med blir nog eget tycke efter din priolista.

Med reservation för att 205 cm långa skidor ryms så skulle jag säga du har dessa kandidater:
Kia EV9 - borde pricka av det mesta förutom att infotainment inte anses vara så bra
VW ID7 GTX Tourer - borde pricka av det mesta förutom att den inte är högbyggd och saknar fysiska knappar
Audi Q6 - borde pricka av dina krav, har volymvred som ”knapp” men kostar mer än 800 tkr i fyrhjulsdrivet
Polestar 3 - prickar de flesta av dina krav, den har volymvred som enda ”knapp”, kostar mer än 800 tkr och snabbladdar på 28 min
Polestar 4 - prickar också de flesta av dina krav, har volymvred som enda ”knapp” och är inte heller en SUV, ev krävs även takbox till fjällen, snabbladdar på 28 min

2 gillningar