Jag kommer lämna tillbaka min Zeekr X efter privatleasing i december 2027 och hade egentligen tänkt ersätta den med en EX60, ix3 eller GLC (privatköp med billån) men nu ser det istället ut som att min fru kan få en av dessa via företagsleasing. Så därmed är det snarare aktuellt för mig att byta till något i typ samma storlek som Zeekr X.
Jag har aldrig ägt eller haft någon direkt kul bil tidigare och hade gärna valt något som känns spännande men när jag nu följer marknaden så verkar det mest hända saker i småbilssegmenetet(Polo) och i större mellanklassen(ix3,EX60 och GLC) och uppåt.
Tar gärna emot tips på antingen nya modeller som kommer släppas kommande året eller bättre begagnade som kan stilla min 50-års kris
Vad jag själv kommit fram till är att Volvo EX40 samt motsvarande från Polestar kan vara lagom och kanske kommer i någon performance-version. Även BMW ix1 i Neue klasse version hade varit kul men oklart när den kommer. Blev rätt besviken på Audi Q4 men kanske lägger jag för stor vikt vid 800-volts arkitektur om det nu mest blir en pendlar/andra-bil?
Har även funderat på begagnad Porsche Macan men tror att jag lätt hade gått och stört mig på att allt runt en sådan bil är dyrt. Även Audi Q6 kan vara ett alternativ men då börjar vi ju komma upp i samma klass och storlek som min frus bil och det behövs ju verkligen inte.
Resonerar man med AI så tycker den att jag borde gå för en Hyundai Ioniq 5(N) men jag avskyr verkligen designen på den bilen och måste jag välja så föredrar jag premium kvalité och bekvämt före absolut körglädje och racing.
Och jag vet att det är lång tid tills det är dags men längtan och research är väl halva glädjen och ibland kan leveranstiderna på nya bilar vara upp till ett år så det gäller att vara tidigt ute
Ingen har väl varken sett än mindre kört i3 Neue Klasse
Det finns ju en hel del intressant redan nu och under 2027 lär det nog finnas en hel del nytt så det är ingen direkt ko på isen eller
Renault 5 är en riktigt trevlig bil har kört en hel del i både poverty spec och extra allt lite kul med en bil helt producerad i Frankrike Alpine A290 versionen ska jag ha som hyrbil om några veckor ser verkligen fram emot det
Ja 1,5 år framåt nu kommer det finnas mycket trevligt att välja mellan.
Själv hoppas jag på nya Volvo EX40, men inte för att jag tänker köpa den ny, utan för att man förhoppningsvis dumpar priserna på gamla EX40 i samband med lanseringen. Men f-n tro’t då den bilen verkar etsa sig fast på höga begagnatpriser
Eftersom du inte gillar Ionic 5N så finns det egentligen bara en bil VW ID.3 GTX en verklig varg i fårakläder riktigt praktisk trevlig och rymlig som bruksbil men släpp lös antisladd och antispinn ställ DCC chassit i Sport så har du på riktigt en “sportbil” Jag tjatar om att Porsche 930 Turbo “The Widow Maker” när den kom hade bakhjulsdrift motor bak 300 hästar 0-100 på 5.7 sekunder ID.3 GTX har bakhjulsdrift motor bak 330 hästar och 0-100 på 5.4 sekunder Det är verkligen en bil som går till 11 (Spinal Tap referens)
Dom växer inte på träd jag har min ÅF som håller koll efter en i rätt färg med rätt mätarställning till rätt pris
Kul och intressant fråga, jag känner mig träffad då min leasing av EV3 går ut i mars-28. Det är egentligen onödigt tidigt för mig att fundera på det här men eftersom fruns Cupra ska bytas inom ett år så började tankarna gå och när kollegan köpte en CLA häromveckan så fortsatte de gå.
Jag har inget behov av större bil men vill behålla utrymmena (ingen enkel ekvation), kan tänka mig att gå ifrån SUV till något lägre och gärna roligare. +50 mil WLTP är önskvärt och tillåtelse för dragkrok och taklast är ett krav.
Av de bilar som är kända idag så lockar CLA SB mest, kommande i3 (gärna kombi) ser jag fram emot och en ny Polestar 2 låter onekligen intressant. VW ID.Polo GTI och Alpine A290 flörtar med tankarna men faller på kravspecen. Jag gillar Cupra Tavascan men både den och Audi Q4 börjar kännas lite ”förra generationen” jämfört med konkurrenterna, särskilt när man jämför priserna och den känslan tror jag inte kommer avta.
BMW i4, Mercedes CLA, Polestar 2, äldre Taycan. Inga crossover bilar men crossover är sällan så värst roliga eller spännande. Satsa på något sedanaktig så du får full glädje för ditt köp (och dessutom utsätter fotgängare och medtrafikanter för mindre risk)