Har ni några tips på vilka laddare/laddnätverk man bör använda när man bilar genom Europa i sommar?
Vilken rutt och vart skulle ni stanna för att övernatta om ni åkte från Stockholm och skulle ta er till Como-sjöarna (Italien)?
Har ni några tips på vilka laddare/laddnätverk man bör använda när man bilar genom Europa i sommar?
Vilken rutt och vart skulle ni stanna för att övernatta om ni åkte från Stockholm och skulle ta er till Como-sjöarna (Italien)?
IONITY finns överallt och har samma app överallt.
Ett tips är att skaffa en laddtagg hos nån roamingoperatör typ Elli eller liknande som har stöd för flera nätverk alternativt bara försöka hitta laddare med kortbetalning.
Kan vara lite meckigt att lägga in bankkortet i utländska laddappar, särskilt om man inte kan språket, det är heller inte säkert du kan öppna appen hemma sen och ta bort kortet.
Tesla är väl ett hyfsat säkert kort med där samma app fungerar överallt.
Tack, förstår jag rätt att jag behöver skaffa ett Premium-abb på Elli för att få laddkortet?
Vilka andra liknande roamingoperatörer finns det och hur skiljer sig prisbilden? Någon tipsade om Ovo/Bonnet. De verkar ha lägre månadskostnad men kan inte se att de har något laddkort. Men svårt att jämföra priserna.
Vet inte mer än så längre. Jag kör mest i Norden och då behövs ingen bricka när jag laddar på CK.
Har inga erfarenheter av andra tjänster än Elli heller utan innan dom fanns var det appar som gällde om man inte körde Tesla, oftast MER.
De flesta tjänster skulle jag tro fungerar likadant och vilken som är att rekommendera just nu och som är poppis för tillfället beror på vad den kostar.
Vad som finns är ju t.ex:
Sen har flera leverantörer avtal eller delar betalsystem med varandra och kan använda varandras appar, några exempel:
Jag skulle nog klicka runt lite och kolla priser på vägen dit du ska sen beställa en Virta eller Elli-tagg.
Det är jättesvårt att jämföra priserna och det är ett jätteproblem. Roaming kommer (nästan) alltid vara dyrare än företagets egen app men man betalar lite för smidigheten.
Tack så mycket alla tipsen. Ja något ska man väl underhålla sig med under tiden man kör så varför inte sitta och prissurfa
Någon som har några tips på bra rutt och platser att övernatta på om man åker tidigt en morgon från Stockholm?
Jag kör ofta Österlen till Brescia och har genom åren lärt mig vart man kan ladda och få en riktigt bra kopp kaffe eller något vettigt att äta Jag laddar bara på laddare med kortbetalning där har ABRP en stor brist att man inte kan filtrera på det men ChargeFinder har det Härifrån är Kassel ungefär halvvägs och där har vi ett par bra hotell som vi övernattar på Från iår har vi en bil i Brescia så här för ett tag sedan flög jag Kastrup Milano för att testa och söker man kan det bli billigare än att köra bil
Det viktigaste är att ta det lungt och inte stressa för att nå slutmålet om det är första långresan med elbil sätt dig med ABRP och “torrkör” flera olika alternativ det kan vara till stor hjäp
Och hur länge har du haft din bil?
Vet du ungefär hur långt du kommer så vet du vart du kan ladda, sen får du dra av 5 mil i Tyskland
Prissurfa kan du skippa om du väljer IONITY Abonnemang, för de har både bra utbredning och bra priser lite oavsett vilken väg ner till Italien du väljer. (Kanske bortsett om du väljer att köra genom Polen.)
Har du ingen 800v bil så komplettera med att installera Teslas App så har du reservstationer lite i överflöd.
Annat alternativ är om du har möjlighet att ta ett laddkort från bilens tillverkare och ha det som nödraket om det skulle strula, för dessa brukar ta väldigt brett och ta bra betalt för det.
Elli skyr jag som pesten efter att ha varit nöjd kund i många år, detta då Elli via ett tyskt inkassobolag försöker få betalt igen för laddningar och abonnemangskostnader som för länge sedan (2023) är dragna från mitt kort.
IONITY + Tesla
.
Var också nöjd med Elli/WeCharge när vi skaffade vår bil. Dock är ju deras prissättning åt skogen nu.
Dock kanske @Esse eller @cgullin kan göra något reportage gällande det tyska inkassobolaget.
Gjorde en tråd om det i höstas
Jag väntar på leverans av en nya Kia EV6 GT Line som står på båten. Så kommer ha en 800v bil i sommar och då en påstådd räckvidd på 546 km.
Låter som att det är ett Ionity abb som gäller då? Har de någon tagg?
Jag byter bil till sommaren så har ingen praktiskt erfarenhet av den. Blir en Kia EV6 GT Line då.
Ja då är det bara att skippa allt vad Tesla supercharger heter förutom om det råkar ligga en bra restaurang bredvid där vi tänkt käka en stund.
På sträckan Stockholm - Como har IONITY 34 stationer som ligger utan att egentligen avvika 1km från rutten.
Lite beroende om ni sträckkör eller övernattar men räkna med 8-10stopp på 15-17min, kanske 11 om du gasar på.
Och övernattar ni glöm inte att boka ett hotell med laddning så man kan starta dagen med 100% och spara ett stopp.
IONITY har ingen möjlighet att lägga till en tagg, men det går att få Plug n charge aktiverat men då måste du välja Kias abonnemang.
Vilket då blir någon krona dyrare per kWh men då slipper ni helt fungera på appar mm.
Plug’n’charge hade jag 100% gått på även om det är dyrare. Det är så skönt att bara slippa bry sig.
Mycket trevlig tråd detta! Jag kommer köra mot Toscana i slutet av augusti, så mest troligt efter dig? Min grundplan har varit Ionity Passport då det är billigast och har bra täckning. Tipsa gärna om du hittar bra laddställen, både före och under resan!
Det ska jag absolut göra.
Har du redan någon plan på vart du tänker stanna för övernattning på vägen ner? Ingen annan som har tips på hur långt man ungefär kan planera att komma om man åker tidigt en morgon från Stockholm?
Hur mycket dyrare blir det ungefär att gå via billtillverkaren mot att ha Ionity Passport Power?
Vet inte ös, lite olika. Ibland lite billigare t.om. tror inte plug n charge kostar extra heller.
Ionity Power pass - 139:-/månad och 3,50:-/kwh
Kia Charge - 89:-/månad och 4.20:-/kwh
Din resa är typ 200mil enkel resa så snabb överslag borde du ladda ca 800Kwh på ionity om du väljer de som primär laddoperatör.
Och då blir det ca 500:- dyrare att använda kia charge vs Ionity Passport.
dvs 3500:- vs 3000:-
Jag hade nog valt färjan helsingborg Helsingör för den resan och laddat på båten, och sen övernattat någonstans runt Hannover på ett hotell med vettig laddning.
Då kan du avsluta båda dagarna utan att stressa allt för mycket och vara framme vid destinationerna mellan 18-19.00 respektive dag.
Tack så jättemycket!
Jag trodde att man behövde betala 57,85:-/mån för Kia Charge Plus och lägga till 89:-/mån ytterligare för Ionity Power för att få -2,30 rabatten.
Tack också för tipset stopp i Hannover! Ska kolla vad jag kan hitta för hotell med laddplats där omkring.