Topp och flopp 2025 och uppstickare 2026

Tänkte det kanske kunde vara kul att vädra sina personliga åsikter om sin egen toppen elbil som kommit ut 2025 och kanske också sin bottenbil som man hade större förväntningar på, men som floppade.
Sedan titta i spåkulan för att se vilken elbil som man hittills bara hört talas om kommer 2026, men som man tror kan bli en rejäl uppstickare under 2026.

Jag själv grunnar fortfarande på Topp och Flopp där det är svårt bara plocka en i topp och att hitta någon rejäl flopp, men 2026 uppstickare har jag en kandidat klar iallafall och där gissar jag att Hyundai Ioniq 3 blir en uppstickare som kommer att överraska när den når marknaden!

2025 har jag nog kört fler bilar ICE Hybrid EV än på många år allt från helt hysteriska vansinnigt roliga Hyundai Ioniq 5N och Golf R till Volvo EX90 som var mehh alla VW GTX modeller BMW i7 både som förare men bästa resan var 20 mil i baksätet med chaufför till väldigt speciella Ford F-150 Lightning men jag har tre definitiva och kanske lite otippade 2025 favoriter

No1 VW ID.3 GTX Edition En nästan helt perfekt bil som höjer både puls och adrenalin Den enda av VW GTX modeller som inte har fyrhjulsdrift och som har ett DCC sportchassi som inte är stumt och stötigt den är ett monster på krokiga och roliga vägar drar i och ur kurvor med perfekt bakhjulsdrivet överstyr men precis som 5N blir aldrig ohanterbart Det enda som stör mig med en annars nästan perfekt sleeper är stolarna precis som i 5N känns som något från Webhallen och jag skulle vilja ha den i den mörkgröna färgen

Onödig Information: 1978 fick Porsche 930 Turbo 3.3L motor med 300 hästkrafter 0 - 100 på 5.7 sek och öknamnet The Widowmaker VW ID.3 GTX Edition har 329 hästar 0 - 100 på 5.5 sek

No2 Renault 5 Jag hyr den i Italien och dom hade först bara enklaste versionen med liten motor litet batteri och plåtfälgar alla gula nuförtiden har dom mest svarta top spec med alla utrustning Det här är ett litet charmtroll precis lagom storlek för Italien och med 30 ärliga mil (laddad till 100%) så är den perfekt för det jag använder den till när jag är här och jag kör dom rätt hårt Renault har verkligen lyckats med en bil som är liten praktisk snygg och massor av körglädje om R4 och Twingo blir minst lika bra har Renault riktiga vinnarkort på hand Vi vet ju alla att hyrbilen är världens snabbaste bil och får utstå ganska grov misshandel jag har haft bilar som gått några hundra mil till dom som gått 6-7000 mil och dom håller ihop otroligt bra helt utan skrammel rassel och saknade karossdelar

No3 VW ID.3 Pure Jag skulle egentligen haft en annan bil men i sista minuten blev jag erbjuden en Pure den hade ingen utrustning förutom DCC chassi bland det enklaste VW erbjuder i elbil men vilken bekantskap visst plastig interiör en “ljudanläggning” med 3 högtalare där mitthögtalaren i instrumentbrädan distade betänkligt på Scottos 90s Rap Playlist men den har Android Auto Körglädje I kubik då den med DCC och 18” plåtfälgar är 40mm lägre så gick det riktigt undan så att jag överhettade bromsarna mer än en gång (lätt avhjälpt med bättre bromsvätska och belägg) men ändå en bil med vändradie som är skrattretande utrymmen som en Passat men stor som en Golf En 3år gammal privatleasingbil kan nog vara det bästa behagnatköpet för runt 150 - 175.000

Önskelistan för 2026 att säga mindre lättare och billigare elbilar är lite som att önska fred på jorden till Jul

Jag ser fram emot riktiga sportbilar med batteri Lexus återupplivar LFA utan V10 men som EV Alpine släpper A110 som EV Genesis har sin version av 5N GV60 Magma men det som är intressant för vanligt folk är sportiga versioner som Opel GSE Peugeot e-208 GTI och så förstås min egna VW ID.Polo GTI som tyvärr med min specifikation inte lär dyka upp förrän 2027

Topp och Flopp vetefan det finns egentligen inga dåliga bilar idag bara mindre bra

God Jul & Gott Nytt År

Jag hittade min flopp som sammanfattar årets alla besvikelser i en och samma elbil!

• Bilmärken som delar plattformar vilket bara gör orginalet mera rättvisa genom en dålig/sämre kopia.
  • värdelösa långsamma infotaiment med en massa animationer i redan slöa system.
  • pling plongande säkerhetssystem som bara går att stänga av genom ett flertal tryck och animationer i det tröga infotaiment systemet.
  • Avsaknad av lagring på de ställen där det verkligen behövs.
  • Oergonomisk placering av skärm och knappar
  • Det vanliga med billig svart plast och dålig sittkomfort bak som så många andra delar.
  • Laddningstider från förr som kräver minst lika bra tålamod som bilens infotaiment.

Listan kan göra betydligt längre, då man nästan verkar ha sökt åt allt fel man kan kopiera från andra bilar!

Bilen jag rankar som årets Flopp är nya Toyota Urban Cruiser som bygger på Suzuki Vitara. Den samlar nog de flesta floppar i 2025 års bilar i en bil. Hur tänkte Toyota där egentligen?!

Enligt uppgift är den försenad för Svensk marknad och det är väl lika bra den glöms bort för våran marknad helt!

Underhållande video från Electrifying, så den gör en glad iallafall :slight_smile:

Låter mer som en bil som inte passar just dig bara :slight_smile: Jag har precis kört Suzuki e-Vitara en vecka, den har absolut sin plats på marknaden men om man har som krav “ett snabbt infotainment” så är man inte en del av kundgruppen. Den här gruppen vill ha så lite mer skärmen att göra som möjligt, de vill ha sin slit-och-släng-bil och ta sig fram på konstiga ställen. Till det är den bilen utmärkt, lite mer dragvikt hade inte skadat dock.

Där har du nog rätt och fel

Min erfarhet av Toyota kunden (som jag själv varit i många år) är att han och förvånande många hon vill ha en bil med så lite onödigt och konstigt som lätt åldras fort för Toyota kunden byter inte bil ofta och ser den absolut inte som en slit och släng bil dom vårdar sina bilar och kanske inte kör så många mil om året men behåller dom desto längre

Toyotas lite äldre kund och Subarus yngre aktiva kund är nog bland dom mest mätkestrogna bilköparna

Menade “slit och släng” som att man inte funderar på om man ska lasta in jordhögen i bilen för att den blir skitig, man bara gör det för man förväntar sig att den tål det :slight_smile: Jag tror inte Toyotan skulle göra någon succé i Sverige och det tror uppenbarligen inte Toyota heller, bZ4X passar nog kunderna bättre här.

Suzukis kunder däremot…

OK du menar Urban Cruiser specifikt och inte Toyota generellt då är jag med på tåget

Skulle hellre ha en Vitara dom är fan snygga

Absolut inte Toyota generellt. Nya bZ4X är en bil jag varmt rekommenderar och (för att återgå till tråden) gärna höjer som en uppstickare. Man har gjort underverk med den bilen och nu när Touring kommer under 2026 med motorerna från Lexusen, not bad!

1 gillning

Suzuki eVitara är klockren för att vara en Suzuki, men en sämre kopia passar inte att kallas en Toyota! Jag tror allvarligt att de får badwill om de tar in den till Sverige!

Det blir svårare för varje år att hitta topp bilen och det är i positiv mening. Finns så mycket att välja på och den ena efter den andra som släppts verkar steppa upp än mera än de som just släpptes. Den första wow bilen var ju Zeekr 7X som också blev utsedd till årets bil av elbilen.
Sedan kom konkurrenter bl a Smart #5 som jag tycker är snyggare och skulle passa mig bättre i den klassen. Men även en liten Hyundai Inster, eller en Renault 4 är inte utesluten att kallas topp av 2025 i min mening. De har sina tjusningar!

Men jag sätter nog min Topp på Kia PV5 som hinner komma ut nu i år. Riktigt kul med en ny rymlig större familjebil/buss med nyare teknik och flexibel till camping m.m. Dessutom med ett överkomligt pris i den klassen.

Så min lista är nu komplett.
Topp Kia PV5
Flopp Toyota Urban Cruiser om den nu kommer till Sverige som tänkt
Uppstickare 2026 Hyundai Ioniq 3

FLOPP: alla nya el-Volvos som ska komma och som sedan kommer… superförsenade och med buggar.

FLOPP: tillverkare som inte lyckas göra bra och billiga nog elbilar och nu tvingas dra tillbaka produktion då konkurrensen från andra blir för hög. Finns tillverkare både i Europa och USA i denna skara, medan asiater ångar på som aldrig förr och tar marknadsandelar.

TOPP: att det äntligen kommer små lätta och billiga elbilar!!!
Lätt är roligt att ratta, tungt är trist och dyrt. Jag vill ha kul när jag kör bil.