Trafikverket lyfter fram kinesiska elbilar som en säkerhetsrisk

Jobbar inom försvarsindustrin så har så klart haft detta i medvetandet, men inte sett det så svart på vitt tidigare från en myndighet. Tycker det förtjänar en egen tråd.

Vad innebär detta? Vad får det för följdkonsekvenser? Vad innebär det för Sveriges största privata arbetsgivare (Volvo)?

Man kan ju läsa detta som att ”Eurpoeiska tillverkares nonchalans och tröghet gör att konsumenterna väljer potentiellt hotfulla bilar från Kina istället”.

Jag hade aldrig köpt en MG t.ex om det funnits en Cupra Born eller ID3 med dragkrok vid den tiden eller om min gamla Opel Corsa hade fått ha dragkrok på samma sätt som bensinvarianten.

Köp en ID4 sa man då, men den är för stor och kostade 50% mer med samma utrustning…

Börjar ju komma vettiga grejer som inte är från Kina först nu.

De flesta konsumenter väljer efter behov och plånbok. Man hade nog gärna köpt något annat men har man en budget och promt vill ha en elbil finns (fanns) inte mycket att välja på.

Jag personligen är ett stort fan av alla fina kärror som kommer nu, elroq, EV3, inster m.fl som är bra storlek på och får ha en dragkrok, vart var dessa för 3-4 år sen?

Är ju egentligen våra egna tillverkares fel att det fanns en marknad för Kinabilarna…

Javisst är det så att det finns mörka makter med enorm krigskassa som febrilt och på flera fronter bedriver kampanj för att försöka omvälva västerländsk politik och samhälle och spottar retorik och symbolik från 30-talet, och som dessutom tillhandahar några av de mest uppkopplade och sålda elbilarna, samt ett satellitkommunikationsnätverk som halva Europa håller på att integrera mot. Det vet vi.

Men hur var det nu… var det Xi Jinping eller var det kanske någon annan jag tänkte på?

Ctrl+F****
0 träffar

Ctrl+F*****
0 träffar

:thinking: Tack för det, Tele— Trafikverket.

En gammal kollega gjorde ett kort inhopp på Tesla före pandemin han berättade om hur tech folk ofta satt och kollade på filmer innifrån folks bilar och vad dom gjorde la på makeup tittade i telefonen åt snabbmat läste tidningen och filmer av folk som onanerade och hade sex delades

Inte bara Kineserna som ser & hör

Inget unikt för bilar, utan vi går de flesta av oss omkring med bärbara avlyssnare i våra mobiler för de som kan/vill hacka sig in i dessa. Man är inte ens säker när man stängt av mobilen.
Med det sagt, så har jag sedan länge slutat oroa mig då fördelarna fortfarande överväger nackdelarna med de elektroniska enheter oavsett tillverkningsland som jag äger!
Det lär heller inte komma några bra förslag på hur vi stävjar spioneriet, utan de förslag som kommer går åt andra hållet nu. Se bara FRA och kraven på öppnande av bakdörrar i de krypterade verktyg som används, där man tror att bara laglydiga ska använda bakdörrarna!

Klart att det kan vara en säkerhetsrisk om man i Regering / Försvar och Försvarsindustri med flera samhällsviktiga institutioner och företag inte är försiktiga. Men mig är dom nog inte intresserade av , så jag skulle inte bry mig nämnvärt om den risken för egen del .

Så resonerar nog de flesta, så även jag! Svåra avvägningar när man tullar på integritet kontra brottsbekämpning och även om det är lättare att smälta dessa åtgärder, så är ju problemen i förlängningen större än så. Ingenting är säkrare än dess svagaste länk och illasinnande makter, organisationer som använder dessa sårbarheter kan ju mycket väl komma att påverka även oss som inte tror sig vara måltavlor. Ni som jobbar inom transportområdet är kanske inte primära mål, men helt säker ska man nog inte vara. Men som sagt det tjänar inget till att oroas heller för ingen kommer att acceptera den inskränkningen det krävs för att helt bli eremit och leva utan uppkopplade tjänster :slight_smile:

Det är både rätt och fel att mena på att en själv inte är särskilt intressant för främmande makt.

Men den aggregerade informationen som samlas in av den stora massan kinesiska elbilar har högt skyddsvärde. Tror detta är svårt för många att förstå. Främmande makt kartlägger kontinuerligt våra rörelsemönster, individer, noder, anläggningar etc etc.

Kartläggningen blir enklare för varje ny kinabil, även om man inte tänker att man gör någon skillnad som individ så blir det många bäckar små.

Är man nervös för att bli spårad får man ju köpa gammalt sket, om alla skulle göra det skulle till slut någon få i uppdrag att undersöka vad det beror på.

Vi vet ju inte hur mycket Kineserna kollar på, däremot vet vi att Tesla spionerar genom nyhetsartiklar i fria medier.

Även om man väljer en beggad ICE så lagras användardata i vissa fall, detta tex med Subaru… man kan inte lita på någon :laughing:

https://www.reddit.com/r/cars/comments/1i8wlpt/subaru_security_flaws_exposed_its_system_for/?tl=sv

Finns grader i helvetet också.

Skillnad i mängd data, varför det insamlas samt vem som får ta del av den. Varför pekar trafikverket just på kinabilar och inte moderna bilar överlag?

Var väl VW som var i hetluften för inte alltför länge sen där platsen sparades i någon databas som en ”god hacker” hade lyckats knäcka och hittat rörelsemönster för bilar tillhörande PUS och försvarsmakt m.m.

Jag skulle aldrig köpa en bil där jag behöver skapa ett konto för att använda funktioner eller som har automatiska OTA, jag vill styra sånt själv.

Som sagt var, så är ingenting säkrare än dess svagaste länk!
Jag anser att dessa “blame game” inte gör nån nytta, så länge man inte har globala lösningar för det.
Vad gäller just bilar så är det svårt att hitta några bilar numera som inte har uppkopplad elektronik. Men jag hoppas ju på att biltillverkarna framöver kommer att erbjuda flera bilar utan dessa infotaimentskärmar iallafall. Det ser jag som ett intressant alternativ att både minska sårbarheten med uppkopplade tjänster den vägen och även att öka säkerheten att köra bilarna!

1 gillning