Transportstyrelsen har testat Tesla's FSD

Transportstyrelsen var just i Tyskland och testade Tesla’s FSD. Bara en kortfattad kommentar än så länge:

Vad en enskild tjänsteman på Transportstyrelsen tycker om FSD är iof helt irrelevant. Särskilt när det är ett spontant omdöme av en demovisning.

Det får sättas i test av SAE innan det godkäns som något annat än ett assistentsystem.

1 gillning

Varför måste det vara så negativt att någon lyckas med något ingen annan gjort? Sen är jag inte säker på att det i detta läge ska godkännas för något annat än ett assistensystem, föraren har fortfarande ansvaret för bilen även med nuvarande FSD. Försök vara lite positiva trots Tesla’s dominans i utvecklingen av bilar och allt som inte tidigare varit förknippat med bilkörning.

Är detta inte något man borde ha utrett innan man testar skarpt oavsett det i testarna är förare som är på tårna och inte en söndagsbilist som sitter och halvsover?
Ganska otäckt när man ser förare och passagerare som ser fara på vägen långt i förväg och sedan brakar in i saker på vägen, bara för att bilen i de flesta fall kanske brukar lösa liknande situation.

Myndigheten kommer nu att bedöma hur snabbt förare hinner reagera och ta över när systemet agerar oväntat.

Den rubriken är ju direkt felaktig – det rullas inte ut någonting utan det handlar om att Tesla fått stillstånd att prova systemet vilket många har och det är förknippat med en rad säkerhetsåtgärder.

2023 hade 12 stycken bolag fått tillstånd.

Ja rubriken är helt klart vilseledande då det låter som en jätteutrullning av FSD på svenska vägarna. (click bate i sin linda) :slight_smile:
Det står sedan i artikeln “Godkännandet omfattar tre fordon ägda av Tesla och tillåter körning på hela det statliga vägnätet.”
Det jag dock syftade på i mitt inlägg var varför man inte redan utrett det faktum att förare troligen kommer att reagera långsammare när systemen falerar, med såkallad falsk säkerhet som bara är mänskligt då vi får hjälp av stödsystem!

Jag nöjer mig med hur MB löst “självkörande” på väg. “Filhållning ihop med dynamisk farthållning och nödbroms”, är det väl egentligen?
Bra med en hjälpande hand om man är ouppmärksam.
Har allt förarstöd inkopplat från 30 km/t typ

Det är väl just detta som känns så olyckligt och som transportstyrelsen påpekar, med tanke på att det sker olyckor nu som direkt påstås vara orsaker med de självkörande systemen.

"Frågetecken finns det dock gott om. Moraliska dilemman och ansvarsutkrävande är två exempel där man är långt ifrån i mål med diskussionerna.
.
.
.

– Inte minst från fordonsindustrin, efterfrågades regelverk i snabb takt. Man utlovade stora fordonsflottor redan i början av 20-talet, som skulle sättas ut i försöksverksamheter av olika slag. Som bekant blev det inte riktigt så, det har gått lite långsammare. Jag tror att det är ganska bra av flera skäl. Det första är att vi hinner i fatt med regelverken och hinner överväga vad som är klokt."

Jag tar hellre tåget med restaurang vagn om jag har råd , och inte vill köra bil . Det skulle kanske vara en RR Spektre med drinkbar och stor tv skärm då när det är mörkt ute möjligen . På dagen är det underbart att kunna sitta på tåget och titta ut på våra vackra landskap betydligt högre upp med utsikt . Problemet är ju att när man ändå har bilen för vardagliga behov , så blir det mycket dyrare för två att ta tåget . Så då sitter man där i bilskrället ändå tyvärr. Billigare tågresor borde vara en bra klimatsatsning .