Nu börjar provkörningar på nya Renault Twingo EV komma ut på YouTube från vårt södra grannland Danmark. Någon som vet om bilen kommer säljas även här eller om det blir som Dacia Spring???
Den lär komma till Sverige, vi är några som snart ska iväg och ratta den. Du lär kunna ta del av de första intrycken inom en vecka. ![]()
Yes, att den kommer till Sverige är bekräftat. Det blir dock en fördröjning likt med R4 och R5 då bilen ska ”vinteranpassas” innan den kommer hit. Renault Sverige hoppas kring nyår eller tidig vår 2027.
Jag kör den nästa vecka så kommer med i avsnitt 178 eller 179 ![]()
Ni är sena
! Om ni gillar Scottish accent är denna mycket bra. Kommer vänta med spänning på denna, kort räckvidd men vi har ju kört Skoda Citigo under flera år så det kan fungera nu när barnen är på väg att lämna hemmet, lär inte bli någon ny bil före 2028 för min del.
Shit den bilen var ju ordentligt ful i mina ögon.
Har haft tankar på den när de pratats om den i podden men nu är de ett stort nej oavsett pris eller utrustning.
Den följer den klassiska Twingons formspråk, rent ut sagt formidabel, kommer sälja bra i södra Europa där man uppskattar småbilar, givetvis knappt alls i Sverige där vi vill ha mer konventionella bilar. Men smaken är som baken. Den kan inte kallas för generisk i alla fall, ett plus i min bok.
Skitbra! Liten, lätt och verkar kul att ratta. Helt rätt! Renault är på G, kul ![]()
Jo jag inser också detta är en smaksak såklart, men ja även den gamla var ju ful så jag var nog lite naiv och hoppades på denna.
Ja snygg är det inte, men en liten lätt billig elbil kan man bara lyfta på hatten åt. Men cool är den
Skulle inte köpa en själv, men den är ju lekfull iallafall. Kul att någon gör något annorlunda (även om det är förvånansvärt mycket lik gamla Twingo). Man kan inte anklaga den för att se skitnödig ut.
I Frankrike har Renault en privatleasing kampanj på Twingo €110/månad inte så dumt….
Jag tycker twingon mycket väl kan bli en av de mest populära småbilarna i Sverige, sedan kanske den får svårt tävla utseendemässigt med Renault 5, men dess ännu mindre form och pris kommer att locka många tror jag.
En bil man lätt kan parkera utan att den knappt syns och tar upp plats på trånga uppfarter eller parkeringar. En sådan begagnad sedan kostar väl knappt mera än en årsförsäkring hos de mera prestandastinna bilarna, som kanske inte ens är lika kul att ratta runt i kurviga vägar heller.
Som stadsbil är ju Twingon klockren, dessutom med ett bra google built-in infotaimentsystem.