Tysta däck till Id.4

Jag funderar på framtida sommardäck till min id4 rwd. Har 19-tum i dagsläget. Prioriterar komfort men vill generellt ha ett bra däck. Funderar på:
Nokian hakka black3 silentdrive
Continental Premiumcontact 7
Continental UltraContact nxt

Är lite sugen på Nokian-däcken då de skall vara tysta men funderar på om rullmotståndet är för dåligt. Kanske är det på marginalen.

Vad tycker ni jag skall satsa på?

Av dom tre däcken hade jag sagt Nokia, men bara för dom har extra ljuddämpning i själva däcken. Men det finns ju till Continental däcken också, heter Contisilent. Hade PremiumContact med Contisilent i en Skoda Superb och det gjorde stor skillnad. Mätt med decibelmätaren i mobilen så har jag för mig att det var en skillnad på 9db i motorvägsfart.

Finns det andra räck som någon skulle rekommendera så är jag inte alls låst till just dessa. Det var dessa jag själv kom på.

Kollade vi bilägare senaste test. Tystaste var Nokian silentdrive, näst tystat var Pirelli Scorpion. Continental Premium contact 7 hade högst buller värde av de fem “premium” märkena.

I total poängsumman (dvs med bromssträcka, våt asfalt och så vidare) så blev Nokian 2:a och Pirelli 3:a. Continental 5:a. Vann gjorde Michelin Pilot sport 4 SUV, som blev 3:a i buller testet.

Tack för info. Har någon av er en uppfattning om hur stor skillnad rullmotståndet verkligen gör för räckvidden? Nokian verkar inte så lättrullat men det kanske inte gör så mycket i praktiken.

Min ID 4 har mer däckljud från sommardäcken, vilket jag tycker är egendomligt. Det har blivit extra påtagligt nu när frugan oftast åker i baksätet i och med att vi har barnstolen bak. Vi kan typ inte prata med varandra längre på grund av däckljudet.

Kommer dock inte ihåg vad vi har däck, ska kolla på det och återkommer.

Intressant nog testades det också. På en EV6 i konstant fart på ovalbana så skiljde det nästan 13% mellan bäst och sämst.

Här är räckvidden för däcken jag nämnde tidigare:

Continental 417km
Michelin 396km
Nokian 393km
Pirelli 392km

Kan tilläggas att enligt eu-märkningen för rullmotstånd så har alla utom Pirelli C medans Pirelli har B.

Är ljudnivån i en ID4 så dålig? Det har jag inte tänkt på vid provkörning, uppfattade den ganska lik andra bilar.

Bullrig på grov asfalt enl mina öron, inkl Polestar2. XC40 systerbilen något bättre.
Dock är buller subjektivt!

Intressant med skillnaden i räckvidd. Vilket test var det?

Vibilägares test från i år det också.