Elektroniken ser ut att vara väldigt bra skyddad här , så det är nog ingen fara . Men känns ändå onödigt att spola vatten på det här . Länkarmarna däremot såg smutsiga ut vid däckbytet , så där bör man nog spola lite för lång hållbarhet ( rost ) . Ser det så här bra ut även på dom kinesiska Elbilarna ? Eller har Tyskarna och Svenska Volvo mer tänk på vårat eländiga klimat ? .
Ingen kommer nånsin behöva oroa sig för att tvätta sin elbil.
En gång i månaden kör jag min ID.BUZZ till lokala biltvätten klickar i underspoling fälgtvätt vax polering borstar hela programmet det är ju en vit bruksbil
Dom andra bilarna handtvättas…
Det finns nog många som ser sin Elbil , som sin ögonsten och intresse bil också . Men var och en gör som den vill . Men jag kör också automat tvätt för det mesta , lite oftare än så på vintern dock . En Zeekr 001 är enligt min smak finare än det mesta oavsett ålder , men en gammal bil har sin charm för mig den också, men då för att man inte behöver vara så rädd om den . En sån Zeekr 01 skulle jag kunnat ge mycket kärlek. Den jag har är allt lite skoj den också, så jag är rädd även om den .
För mig är en elbil ett rent transportmedel med enda mål att frakta arslet utan att krångla så jag tar inte mer hand om min bil än jag anser normalt vilket troligen ändå är mer än många andra
När min bil läckte kylvätska i motorrummet , så uppmanades jag att inte köra med bilen av både verkstads personal , och Cupra vid kontakt . Just för att vatten inte hör hemma bland högvolts elektronik . Dom flesta bilmekanikerna avråder från att spola vatten själv i motorrummet på alla typer av drivlinor . Du gör som du vill med jag hade inte vågat lämna såna garantier på nätet till andra . Och nog har jag läst om problem och reparationer även på kontakten till batteriet , på grund av inträngande fukt och ärgade anslutningar . Men det ser som sagt var väl skyddat ut på min bil , men mest plast och slät aluminium så varför spruta vatten på det . Till vilken nytta är det var ju det jag skrev . Lite oväntade svar i det här forumet tycker jag nog , men alla har ju rätt till sin åsikt . Något coolt med att inte vara rädd om sin bil , som jag inte förstår kanske .
Det handlar inte om att inte vara rädd om sin bil utan förvänta sig att den ska tåla samma sak som bilarna tålt i alla år.
Riskerna med damm och skräp bland elektroniken är större än lite vatten. Däremot ska man aldrig gå på någon bil med högtryckstvätt under huven.
Kom också ihåg att saltvatten är både en bättre ledare och mer aggressivt mot metall och plast än sötvatten så att INTE spola av grejerna kan orsaka mer problem än att göra det.
Tja , jag har sparat information om alla dom bilmodeller som har haft problem med kamkedjor mm mm mm också. Så räkna med att biltillverkarna levererar problemfria bilar , gör inte jag oavsett drivlina . Nu äger jag ju inte den här Cupran , men ska jag köpa en bil , så vill jag att förutsättningarna ska vara så bra som möjligt för ett problemfritt bilägande .
Det var en av de viktigaste bitarna när jag köpte min. Ville ha nåt rejält, beprövat designmässigt utan hittepålösningar som skulle hålla bra.
7 års garanti är ju inte så dumt heller . För är det något man kan vara säker på , så är det ju att bilen kommer att krångla och gå sönder . Min erfarenhet i alla fall . Bytte ju värmeväxlare som du vet , och nu har AC lagt av . Dessutom brukar den ringa Cupra assistans med jämna mellanrum av sig själv , sjukt irriterande. Jobbigt nog varje gång Bilen ska till verkstaden , för mig som jobbar mycket långt från verkstaden . Då är det en god tröst att man slipper betala dyrt i alla fall . Jag har haft planer på fri köp på alla tidigare leasing bilar med tre års garanti, ( jag valde ju dom för att jag från början tyckte om dom ) . Men ingen av dom har lockat till köp efter tre års provkörning . För mycket krånglig men nödvändig skit på dagens bilar , oavsett drivlina . AC vill man ju inte vara utan dock , om man nu inte har en Cabriolet.
Ser ut som när jag tvättar min Enyaq 2022!
Fast, 2ggr av ca 20ggr under dessa 3 år jag gjort detta har bilen reagerat konstigt.
Efter start och körning de första 200m så dog bilen eller tappade kraft vid acceleration i 1-2 sekunder. Sedan hoppade bilen igång igen som vanligt.
Jo det kan nog behöva rengöras där också ibland . Men jag överlåter nog det till Cupra service inrättning i så fall . Jag hade nog blivit lite nervös om bilen betedde sig så efter tvätt .
Absolut. Nu hände detta sist för 1,5 år sedan har jag för mig.
Efter det har det aldrig hänt.
Så jag vet inte om det var motor tvätten som var orsaken.