USB-C PD i bilen

USB-C i bilen låter ju toppen – tills man inser att vissa biltillverkare snålat och slängt in ett 5V 2.1A-uttag från 2012. Inget PD, ingen fart, inget liv.

Min ID.7 laddar mobilen i snigelfart och vägrar ens titta på min laptop. EV6:an jag hade innan? Inga problem alls, den matade prylarna som en powerbank på steroider.

@Esse & @cgullin – är det inte dags att ni börjar mäta det här i testerna? En liten USB-C-tester (typ ChargerLAB POWER-Z KM003C) och ni är igång. Vore kul att veta vilka bilar som faktiskt levererar och vilka som bara bluffar med USB-C för syns skull.

Kanske en smal sak och bara jag som bryr mig om detta, hur upplever ni andra detta, eller är det en ickefråga?

3 gillningar

Tjena tjena!

Jo vi har ofta med det faktiskt – även om i alla fall jag glömmer att kolla på det ibland.

Det kan variera inom koncernen också där Polestar 4 har hög effekt på sina portar (men det gäller att ta rätt för att komma upp i 60 watt) medan Polestar 3 enbart har snigelfart.

3 gillningar

En till här!
Skitviktigt att kunna ladda mobil snabbt och MacBook. Har en Pro 16" och jobbar en del i bilen… (140W-laddare men klarar sig på ca 60W i värsta fall)
Dagens bilar ligger på ca 30W, dvs på gränsen vad som jag anser acceptabelt, men min Miata hade sanslösa 0.45A dvs 2.5W från 5Volt-USB dvs värdelös.
“jodå den har USB…”

I alla mina bilar laddar jag därför via adapter från cigg-uttaget! Betydligt högre effekt från den. 12V är trevligare än en sketen 5V USB.
Trådlös laddning är populärt idag, men dagens trådlösa implementering är rätt outvecklad med dålig effektivitet. Tfn blir varm…kommer bli bättre efterhand.

1 gillning

Kan det vara skillnad på modellår? :man_shrugging:
Så här står det i min manual (45W borde du kunna få med PD).

Min iPhone 16 Pro laddas snabbt med kabel. Har inte tänkt på om det är ultrasnabbt men fullt tillräckligt för mina behov och fullt batteri på en kortare resa.

Låter märkligt. Jag har snabb laddning med kabel via USB-C-kontakterna där framme i min ID 4. Har för mig att det ska vara 40+ kW i alla fall. Kan det vara något som beror på vilken kabel man har?

Oj, hade ingen aning om att de nya 16-tummarna kräver så mycket. Jag har 96 W i min MacBook Pro från 2019. :smiley:

1 gillning

Tack för infon, jag dubbelkollade nu igen och jag får bara15w till Samsung…

Nu blir det ner i det där tekniknörderi kaninhålet, då stöder inte ID7 (kanske alla MEB) USB 3.0 PD PPS, som krävs för att samsung skall komma över 15w. Jag har testat med samma kabel i en laddare hemma som stöder det.

Med PPS kan laddaren och enheten kommunicera och justera spänning och ström dynamiskt i realtid, istället för att bara erbjuda fasta nivåer som 5V, 9V, 15V, 20V.

ChatGPT to the rescue…
Nej, VW ID.7 stödjer inte PPS i USB-C-portarna, och det gäller troligen alla bilar på MEB-plattformen. Du får endast grundläggande PD-stöd (5V/9V) och begränsad ström.

Vill du snabbladda telefon eller laptop i bilen är det bättre att:

• Använda en 12V adapter med USB-C PD + PPS, t.ex. från Anker eller Baseus.
  • Eller, ha en Powerbank med PPS för laddning på språng.

Eller köp en annan telefon. Alltid kul med ny hårdvara. :wink:

1 gillning

Jag har svårt att se behovet. Har (tyvärr) kablad ACP i båda bilarna men den halvtimmen det tar i bilen varje dag räcker för att jag typ aldrig behöver ladda telefonen.

Eller det är klart, har man bilen som arbetsplats ser jag poängen ihop med moderna datorer med PD-laddning.