Uteblivet laddkaos

Mikael Lindvist på M3 skrev en artikel i början på december om det kommande “laddkaoset” i jul. Jag har sagt till mina fossilvänner att det inte blir något laddkaos. Av nyfikenhet följt Teslas stationer på Chargefinder och inte sett några fulla stationer där, alltid ledigt, och då har jag tittat på massor av ställen vid olika tidpunkter. Googlar man hans s k “laddkaos”, senaste dygnet, får man svaret "Din sökning på laddkaos matchar inga dokument… Är det seriös journalistik han bedriver?

Mariestad SuC hade väl överfullt idag, annars håller jag med rätt lugn dag, faktiskt lugnare än julen 2022 hittills. Vi hade bara fullt 10min idag på elmacken då alla 8 uttag var upptagna. Men det har ju byggts ut otroligt mycket 2023.

1 gillning

Micke anser att att en laddhybrid är perfekt att använda för att jämföra fossilbilar ocj elbilar eftersom hybriden har båda drivlinor. Det säger en hel del om honom tänker jag.

Jag var i Mantorp igår, fullt hos Tesla med 5-6 bilar i kö. Vid Ionity/Circle K stod 1 bil i kö. Tillochmed jag, som körde Nio, fick stå i kö för batteribyte :slight_smile:

OK, kollade på Mantorp ett par gånger och just då var det lugn. I skrivande stund 37 av 40 lediga enligt Chargefinder. Fast 5-6 bilar i kö lär gå snabbt där ändå. 40 platser, står man 20 minuter i snitt så kanske 3 minuter. Vilket man ju kan få vänta även på att tanka en fossilbil.

Jag laddade i Varberg igår runt 15-16-tiden på Tesla Supercharger, var ca 50% beläggning då. Det var första gången jag var där på över ett år för att ladda. Ionity i Varberg brukar ju vara fullt och den såg rätt full ut igår också, men det fanns gott om andra alternativ:

  • 20 st Tesla SuC - 250 kW
  • 4 st Nio Charger - 180 kW
  • 1 st Nio Power Swap (garanterad laddtid 4 minuter :wink: )
  • 6 st Mer - 150 kW
  • 4 st Circle K - 360 kW (för lastbilar + personbilar)
  • 8 st Circle K - 300 kW
  • 4 st Circle K - 60 kW (Chademo)
  • 6 st Ionity - 350 kW
  • 4 st EON Clever - 175 kW
  • 4 st EON Clever - 60 kW (Chademo)
3 gillningar

Ionity Oskarshamn helt tomt.

Laddade på Tesla i Strängnäs kl 18, 1 upptagen av 12!

Jag kan tycka att vi tech-journalister bör fokusera på att underlätta för läsarna att använda ny teknik – inte nyttja FUD för att få temporära läsare. Mikael Lindkvist försöker verkligen kräma ut varenda liten droppe ur elbilsosäkerheten.

2 gillningar

Det är nästan komiskt att googla på “laddkaos”. Inte bara nu i jul. Artiklar från i somras är före midsommar om det kommande kaoset då. Och som det självklart inte blev något med då heller. Men inga artiklar efter midsommar med rubriker typ “Vi hade fel…” :grinning:

Ja, jag är verkligen tveksam till om det varit något “laddkaos” överhuvudtaget årets julhelg. Håller med om resonemanget i dagens podd - om folk väl kan ladda på grannätverket så uppstår det inga köer eller kaos.
Kanske det var lite “flax” i år med en utspridda resdagar 22-23-24 december…

2023 är detta en icke diskussion kan jag tycka.
Det som jag fortfarande är blir förvånad över är hur ofta man möter folk som aldrig laddat på en snabbladdare tidigare. De står där som frågetecken med betalkort i enahanda och telefon i andra.

Att tesla inte sattupp någon instruktion på sina laddplatser är helt galet. Förstagången jag skulle ladda där (med icke tesla bil) så gjorde jag nog samma tabba som de flesta: Koppla in först och sedan försökte starta laddningen…
Någon som har koll på timeout om man råkar göra så?. För bäst är väl bara att flytta bilen.

Någonstans på forumet skrev @elmacken en sammanfattning, men kommer inte ihåg var. :smiley:

Jag gör dock alltid sådär hos Tesla med min ID 4.

Går ut, trycker in laddaren och går tillbaka till den varma kupén och kör igång laddningen. Men ID 4 har 300 sekunder på sig, så det finns marginal.

Gör alltid så hos Tesla, mycket enklare. Koppla in bilen sen upp med telefonen :slight_smile: Men visst har jag då vana hur Tesla-appen fungerar och jag kommer snabbt igång med laddningen, det är inte läge att börja ladda ner appen då och skriva in betalningsuppgifter, då är man ju körd, precis som du säger :slight_smile:

Däremot kan jag fundera över vad ordet “laddkaos” betyder. Är det verkligen laddkaos för att det står ett par bilar i kö? Det händer ju titt som tätt vid pumparna också, ingen kallar det för pumpkaos. Jag lyckades träffa in Mantorp just den tiden det var mycket bilar där men det var knappast kaos, Mantorp är ju rätt bra uppstyrt och hos Tesla finns det gott om plats att köa på utan att vara i vägen.

Alla 4 laddare hos Nio var lediga under dom 45(!!!)min jag höll på med mitt batteribyte… :slight_smile:

ID4 har timeout på 100sek, därefter startar bilen om kommunikationen upp till två gånger alltså 300sek totalt men jag har sett case där bilen inte svarar på protokollet efter 100sek.

Kia har 180sek på E-Niro Ev6 osv. Men det är inte det som är problemet när laddningen inte går igång på Kia, på Kempowers backend rapporteras det alltid som ”Sekvens fel” alltså bilen ställer inte frågor till laddaren i den ordningen som det förväntas under handskakningen innan laddningen påbörjas. När väl laddningen är igång fungerar det bra.

Men…hmmm… om du kopplar inte tesla sladden och sedan startar appen och väljer laddare så står den som inte tillgänglig?

1 gillning

Just nu laddas det lite mer.

Ser dock lite bättre ut på västkusten.

Kollade lite snabbt med laddarna runt om SuC… Det suerut som flera är lediga.

Tex i Uppsala södra finns just nu 10st som inte används medans SuC är fulla… Så. Ja vad ska man säga?

Money talks? De flesta vill ladda där det är billigast. :slight_smile:

Oftast resonerar jag så, men att slippa stå i kö under långresor är värt mycket.

Då får man skylla sig själv och har inte rätt att gnälla.