Ungefär såhär bra går det för oss på Hertz att hyra ut Volvo EX90 (se bild). Skämt åt sido, bilen är väldigt trevlig när den fungerar som den ska.
Våra kunder uppskattar bilens komfort och lyxiga känsla. Det råder ett högt tryck på dem 6st vi har. Många nuvarande XC90, XC60, V90 kunder som passar på att hyra EX90 när deras egna bil brakar. Sen har vi många kunder som hyr den över helger/veckor för att testa på ifall det är värt att köpa själv. Generellt mycket goda recensioner.
Jag hade inte varit helt ärlig ifall jag sagt att det går smärtfritt att hyra ut denna bjässe. Nästan varenda en av dem 6st vi har, har strulat på ett eller annat sätt. Vissa har också krävt assistans… (som bilden visar). Det är allt från att skärmarna i bilen inte startas, dörrar som inte öppnas varken med nyckel, kort eller telefon. Sköldpaddaläge under körning och diverse servicear bilen vill ha på dem olika system den har. Nycklar som inte laddas på laddplattan, nycklar som låser in sig själv i bilen. Vi upplever att vissa problem kan uppstå med bilen efter att den fått stå orörd i några dagar. Ett problem för oss som vill ge ut en fulladdad bil till kund är att bilen förbrukar ex antal procent i batteriet per natt.
Men men, annars är den fantastisk! Så som KIA EV9, som dessutom inte strular!
Strular ES30 och 40-serien?
Vilka elbilar strular minst?
Frugan har Volvo 40 som en av favvoalternativen då hon nu väljer elbil !
Även 30’an och andra kan vara intressanta.
Ska pendla 10 mil tor varje dag så 6000 mil/år = strul funkar inte.
Tack på förhand!
På just mitt kontor har vi valt att avstå Volvo EX30, så kan tyvärr inte komma med erfarenhet där. Vi har dock en drös med Volvo EX40 och EC40. Dessa två elbilar är uppskattade av våra kunder och har vad jag vet aldrig strulat för oss! Det är kanske inte är den elbil med bäst komfort. Förbrukningen kanske inte heller är den bästa, men den tar dig från punkt A till B utan problem. Kan det ha och göra med att den är byggd på fossila XC40 plattformen och inte ny flashig elbilsplattform?
Om man inte behöver utrymmet där bak för passagerare/bagage, så skulle jag rekommendera EC40 för bättre komfort och förbrukning!
Jag kikar ibland in på diverse Polestar-forum och P3 verkar tyvärr riktigt strulig. Nog för att man får en skev bild av forum, men det verkar finnas drösvis med bilar som stått lång tid på verkstad utan lösning i sikte. Detta borde kosta Volvo/Polestar/Geely oerhört mycket pengar och framför allt badwill.
Nycklarna, eller bristen på, verkar vara en stor orsak till problemen. “If it ain’t broke, don’t fix it” så att säga.
Hade man tänkt ”if ain’t broken dont fix it” hela tiden hade vi fortfarande haft vanlig startnyckel på alla bilar.
Bättre att köra flödesschema:
Vad är det för problem som ska lösas →
är lösningen bättre än den befintliga och tillför något →
är det verkligen ett problem och varför?
Får hoppas BMW lärt sig, det bådar ju gott. Dom har aldrig varit särkilt duktiga på att få till livslängden i sina elsystem förr
Det är intressant att höra @KIAentusiast erfarenheter med Hertz Hyrbilar
Hyrbilar brukas på ett helt annat sätt än man gör med sin egna bil det händer så mycket när en bil som hyrestagaren inte har någon känsla för utan bara ska rulla och ofta är ovan med vissa funktioner det kan ta en ända med förskräckelse
När jag var servicechef på Peugeot så hade vi serviceavtal med en lokal hyrbilsfirma och Avis i en större stad i Mälardalen dessutom hade jag kontakt med Hertz representanten hos lokala Volvo handlaren så man har ju sett och hört en hel del
Problem med hyrbilar sitter för det mesta bakom ratten bilarna går (oftast) ut i fult fungerande skick men kommer ibland tillbaka i inte lika fungerande skick
Jag har varit med om att få ta hand om en Nissan Qashqai med utskjuten bakruta och fem skotthål i bakluckan