Utvecklingen av betydelse

Känns som utvecklingen börjar nå en liten puckel nu.

Det händer mycket med nya tramsiga funktioner i infotainmentsystemen och det är ju kul förvisso, men rent tekniskt och driftmässigt har vi fastnat i en spiral där man får längre räckvidd genom att bara stoppa i större batterier, designa ett schysst kylsystem och sen vara nöjd där och ägna resten åt finesser som kanske är kul, men inte så användbara.

Jag har inte provar så många navigatorer men tycker ändå testerna är intressanta.
Men en funktion som saknas egentligen är en fråga - finns det laddning på destinationen.

Ibland en inte helt orelevant fråga, och det vore bra om bilen själv kunde optimera så man tar sig tillbaka till närmaste snabbladdare om det saknas.

Mindre batterier har så många fördelar med sig, lägre vikt, lägre förbrukning och bättre köregenskaper och bättre säkerhet.

Vad som väckte detta lite var att kollegans 2024 cupra born drar lika eller mer än vår lilla golf trots att den är byggt groud up som en elbil och att den faktiskt inte kommer dubbelt så långt på ett nästan dubbelt så stort batteri.

Är nog bara gnällig, men känns som man inte jobbar tillräckligt med dom viktiga bitarna och att det stagnerat lite. Visst det kommer fler modeller och det är bara bra, men det är same old i allihopa.

Har vi tur ser man ju att puckel som varit några år slår över och så kommer en explosion i utveckling.

3 gillningar

Jag tror att mycket ligger i pipeline; jag har t ex höga förväntningar på BMW:s Neue Klasse. Tror att kommande år kommer att bidra med stor utveckling avseende effektiviteten i bilarna.

Sen innebär ju inte en ren elbilsplattform per automatik någonting överväldigande. Audi A6 e-tron Avant är ju en otroligt tråkig bil, och jag hade aldrig valt den istället för en BMW i5 Touring. Räckvidden är dock trevlig i Audi:n.

Man jobbar hårt men batteriteknik har visat sig ta lite längre tid än man trodde :slight_smile:

Det som jag tycker visar på att det är på gång är Nios körning på över 100 mil. I princip alla medier pratade bara om att bilarna kom över 100 mil - vilket jag tycker var det ointressanta men det ger ju flest clicks. Det intressanta var att man använde ett 150 kWh-batteri som vägde 20 kg mer än deras 100 kWh-batteri. Låt oss se den tekniken komma ner i mindre batteristorlekar så får vi lättare batterier utan att offra kapacitet! Dessa batterier skulle ut på kinesiska marknaden om det var i år eller nästa - och Nio är inte ensamma om att jobba med Seni solid state men det är ett praktiskt exempel på att det är på gång :slight_smile: som man försig alltid säger :joy:

Tenderar att hålla med man hoppas ju att nu när alla early adopters har fått sitt lystmäte tillfredsställt att tillverkare försöker ta och lyssna till nästa våg av EV köpare som inte är intresserade av pling och plong utan vill ha “något som funkar som min gamla diesel”

Man önskar ju att det läggs lite fokus på vad en bil “bör” väga som det är nu verkar det som ingen bryr sig om vikten den bara är där Att en ID.BUZZ väger 2.5ton när en Dodge Van rambyggd med V8 och en bit över 5 meter väger runt 2.3ton känns ju sådär En Mk8 Golf väger runt 1600kilo och en ID.3 i ungefär samma storleksklass väger 1900kilo Man undrar ju vart det ska sluta

Förstår inte heller att “man ska ha 4 hjulsdrift och mer effekt” Jag har slitit ut ett par Toyota Tundra som dragbil till tunga hästsläp idag har jag varken hästar eller hästsläp jag drar som mest en släpkärra med MC byggvaror eller sopor och det skulle inte en ID.BUZZ GTX göra bättre än min ID.BUZZ Det slog mig verkligen när jag körde BMW i5 Touring med 4 hjulsdrift hur tung och otymplig den är på tightare vägar i4 bakhjulsdriven var en mycket trevligare bekantskap Och så det där med vinterväglag här har vi snö max en vecka om året så det har jag ingen mer komentar om än att rätt däck för rätt förhållanden är viktigt

Håller på att forska i att eventuellt ta hem en Citroën Ami eller Fiat Toppolino dom har en liten instrumentpanel med hastighet batteri och räckvidd resten finns i appen i telefonen som du pluggar in där har du dina andra appar som kartor Spotify mm det verkar ju vara att gå i rätt riktning för en enkel A-B transport

1 gillning

Batterier är tunga helt enkelt, jämfört med en bränsletank. Det är svårt att ändra på den ekvationen med annat än att utveckla batteriteknik specifikt, och det går ju bara inom vissa gränser.

Utveckling jag vill se är lättare bilar med bibehållen räckvidd som dagens 70-80kwh bilar. Detta uppnås väl främst genom batteri utveckling och nya sätt att konstruera bilen tex gigacasting. Även effektivare motorer som ger att man kan komma 30-40 mil på motorväg med mindre batteri skulle hjälpa.

Utanför yrkeschaufförer med långa kritiska express rutter ser jag inte behov av mer räckvidd för majoriteten av brukare (sedan finns det fortfarande frekvent många ICE förespråkare som vill påstå att de kör 100mil+ utan paus). Varje långtur vår familj gjort med både ICE och BEV så vill alltid någon i bilen ta en paus inom 15-20 mil för att sträcka på benen, toa eller äta. Skulle jag köra ensam så skulle jag fortfarande vilja stanna iaf var 30:e mil. Så för oss vill familjen “ladda” oftare än bilen.

Tycker tendens med batterier på 90+kWh men med bibehållen kemi = onödigt tungt är olycklig. Avsikten är väl att skryta om längre räckvidd för att omvända fler ICE ägare. Även hypen med 3-4 sekunders bilar med hög effekt är en onödig trend (om det inte är det som krävs för bättre effektivitet i lagliga hastigheter).

Det som är mycket prat om är väl främst batterier sedan känns det som att det går långsammare än löpsedlar/clickbaits vill lova men jag tror ändå inom 5 år så kommer det hända saker.

Motorer verkar inte hända jättemycket då det gäller effektivitet, Tesla har samma motorer i nya M3 som gamla. MEB nya motorer med högre effekt och vrid gav inte mycket på effektivitet i verkliga världen på de tester jag sett där man kört 2023 MEB mot 2024 MEB vid samma tidpunkt. Ej heller en massa rubriker som batterier då det gäller kommande motorer.

Fast det borde vägas upp till stor del av att motor och växellåda väger väldigt mycket, om bara proportionaliteten är rätt.

VW Tiguan 2,0TDi - 1760 kg med fyrhjulsdrift.
MG Zs EV - 1695 kg, förvisso tvåhjulsdriven men ca 100-150 kg extra brukade fyrhjulsdrift antas väga.

För att ta ett mer jämflrbart exempel

Golf 1,5TSI - 1390 kg
EGolf 35,6kWh - 1630 kg.

Detta är i de moderna elbilarnas begynnelse, en konverterad fossilbil som “bara” väger 240 kg mer än motsvarande likadan bil med aluminiumfyra och manuell växellåda. Lägg på en automatlåda så är skillnaden nere i under 200 kg.

Finns ingen rim och reson i att en bil byggd som elbil ska behöva väga mer än en fossilbil när du har ett helt batteri du kan använda som bärande strukturell del och en vanlig personbil för 4-5 personer och lite packning med en tjänstevikt på mycket mer än 2 ton, säg 150-200 kg, är ett rent misslyckande oavsett drivmedel med tanke på alla moderna material och metoder som finns idag.

Har 60 kWh i bilen. Hade kunnat klara mig på 40 kWh utan några större problem (även på en bilsemester till Hälsingland och Höga Kusten) men frugan fick lite räckviddsångest så det fick bli 60. Mer än så är faktiskt bara död vikt för de flesta.

Slutade varje dag med mer än 40% batteri, hade behövt snabbladda en gång till på vägen hem men vem bryr sig liksom.

Aja det är väl åtminstone skönt att ha lite av en barriär mot vinterväglag och degradering, plus att 60 kWh-versionen laddar snabbare

Det händer ändå en hel del

Comprising motor, inverter, differential and transmission all combined, the new Lucid drive unit produces 469 horsepower – despite a weight of only 70.5 pounds (32 kilos) – and is capable of a max rotor speed of 19,500 rpm

Den används hos Lucid i 2 3 eller 4 konfiguration och kommer med största sannolikhet hamna drivande framhjulen i flertalet Hybrid Super Sportbilar framöver

Fortfarande ingen direkt utveckling.
Drivenheter byggda på det viset har ju Tesla kört ändå sen dom sålde Drivenheter till compliencebilar, typ Mercedes B-klass electrical och Toyota RAV4 electric.

Man försöker ju alltid få sina grejer att låta mer fancy än vad det faktiskt är.

Fördelen med den designen Tesla och Lucid använder är att den är platseffektiv, nackdelen är att all elektronik sitter rätt utsatt under bilen där stubbar och stenar kan slå emot.

Om den inte är ett mirakel då och kan trycka fram en Lucid Air med samma förbrukning som en typ en eUP…

Bättre batterier har man forskat på sen 1800-talet. Utvecklingen har varit långsam och kommer fortsätta vara det eftersom det som allt annat kring energi är oerhört svårt

1 gillning

Den enda större förbättringen som jag känner behövs just nu är att få ner priset. Är larvigt att tro att övergången till elbilar är en miljö-aktion som innefattar några utöver övre medelklassen och uppåt. Vet inte hur många gånger jag mött någon och de skall byta bil och jag frågar om det blir en elbil och de småler och säger att det är inget för dem för de är ju svindyra.

1 gillning

Håller med. Lite dyrare kan dom nog vara men inte dubbelt.

Sen måste motsvarande elbil kunna samma saker som den bilen som ska ersättas. Har man en Golf att köra hästsläp med en gång i veckan, då måste den prisbilliga elbilen klara det också för man byter inte en sub 100k golf mot en miljonkronors elbil och det är sjukt onödigt att glida runt med en gigantiskt kloss för att bara köra släp en gång i vecka…

Det där fattar jag inte. Folk som köper helt nya bensinbilar, och sedan påstår att anledningen är att elbilar är för dyra. Har man råd med en helt ny bensinbil har man råd med en lätt begagnad elbil också i samma kategori. Men vissa verkar prioritera “helt ny” framför eldrift. Det är inte rationellt, det är känslomässigt.

För är det verkligen pengarna som är relevanta skulle de köpa en lätt begagnad bensinbil istället istället för att bränna sina pengar på den omedelbar värdeminskning som att köpa en helt ny bil (oavsett drivmedel) innebär.

1 gillning

Fast det är inte riktigt sant heller, nån som vill ha en ny bil bruksbil med garanti, just garantin är skön att ha, kan köpa en Dacia Sandero för 184900 eller 1990kr/månad i privatleasing.
Nog för att man kan få en riktigt schysst begagnad elbil som är betydligt bättre för dom pengarna men någon garanti får man ju inte då.

För några tusen till kan man dessutom få en dragkrok och dra 1100 kg med en Sandero.

Jag vet ingen elbil, begagnad eller ny, som är liten och smidig, kostar under 200 och får dra släp.

Så det finns inte alternativ för alla.

2 gillningar

Jag tänker att ”viktig” utveckling av elbilar handlar om saker kopplade till att de är just elbilar som batteri, motorer och effektivitet. Här undrar jag om det verkligen finns så stor potential på kort och medellång sikt. Batterier är svårare materia än vad många förstår och det verkar inte som några genombrott står inför dörren. På motorsidan tänker jag att elmotorer är så effektiva att förbättringar kommer vara relativt små. Effektiviteten ser vi ju redan är möjlig hos tex. Tesla så det är ju mer en fråga om kunderna kommer prioritera det högre i framtiden?

En mer marknadsanpassning är om det kommer ut fler elbilar på marknaden. Billiga, normala och avancerade. På marginalen borde det pressa priset. Men framförallt göra att fler hittar en elbil som upplevs passa just dem.

Personligen tycker jag att laddningen fortfarande har stora möjligheter till förbättring. Antal, hastighet och betalning är saker som klart kan utvecklas.

Nej, det är sant, vill du ha en bil under 200k, som kan dra 1100 kg släp, och vill att den ska vara fabriksny, så är det svårt att slå en Dacia Sandero! Men det är ändå ett rätt tillrättalagt scenario.

Jag har inte sagt att det finns alternativ till alla. Det jag sagt är att om någon väljer bort en elbil för att det är “för dyrt”, och samtidigt väljer att köpa en helt ny bil, så är förmodligen det där med “för dyrt” ett svepskäl. Köper man en fabriksny bil så kan inte rimligen inköpskostnaden vara en särskilt viktig faktor, för då hade man köpt en begagnad istället.

Med det sagt är det helt okej att ha andra preferenser, eller till och med köpa bil på känsla. Det lägger jag mig inte i. Men man bör vara ärlig med sig själv om vad man prioriterar, så att man tar rätt beslut. (Även om det beslutet inte är det mest ekonomiskt fördelaktiga.)

Man kanske prioriterar känslan att vara första ägare till en bil och tycker att det är värt att betala för. Eller så tycker man att garantierna är värda värdeminskningen. Finns ju gott om begagnade bilar med långa garantiperioder man kan välja, Dacia har ju bara tre års garanti, så det känns inte som att garantitid är ett rimligt argument där om man värdesätter garantier.

Oavsett, kom inte och säg att du tagit ett ekonomiskt rationellt beslut om du köper en fabriksny bil, är allt jag begär. Sen får alla köpa de bilar de vill köpa, oavsett om det är rationellt eller ej. :wink:

1 gillning

Garanti är värt mycket och många billiga bilar har ganska bra garanti.

Renault har 5 år på förbränningsmotor och 3 år på elbilar.

I övrigt håller jag med, alla har olika preferenser och jag hade gärna haft en mycket mindre bil men efter jag också vill ha en elbil och måste ha dragkrok fick jag köpa en onödigt stor bil medan jag kunde köpa en liten om jag köpte en förbränningsmotor…

Köper inga argument för att inte erbjuda dragkrok överhuvudtaget när t.om min gamla Skoda pickup på 54 hk hade det.

Tja, de modeller som faktiskt finns i både elutförande och icke (eller någorlunda likvärdiga) har fortfarande en rätt så häftig skillnad.

Det varierar såklart mellan biltilverkare. Nu är det ett extremt exempel, men valet mellan en Peugeot 208 och en e-208 är inte ett val.

Men jag tycker också att det är läskigt med tanken att köpa en ny fossilbil idag… hur är värdet på den om 5 år?

Ja, men jag tror inte riktigt du förstår vad jag försöker säga. Om du väljer att köpa en fabriksny bil så har du redan demonstrerat att inköpspris inte är en viktig faktor för dig. :slight_smile:

Ställ istället en fabriksny Peugeot 208 med bensinmotor mot en tre år gammal Peugeot E-208 med elmotor, så ser du att priset blir ungefär det samma. Om du väljer den fabriksnya 208:an så är det att du värdesätter att bilen är helt ny (med allt det innebär) framför eldrift.

Eller för all del ställ den mot en 3 år gammal bensin-208. Samma argument där.