V2G med Polestar & Göteborg Energi

Väldigt intressant video där Peter pratar med Polestar och Göteborg energi.
Polestar kan komma att fungera som aggregator för alla bilar anslutna i försöket och därmed agera på balansmarknaden för stödtjänster.
Detta låter fantastiskt och blir en resurs för nätet men samtidigt ser jag utmaningar så som balansmarknaden fungerar idag.
För att få ersättning idag krävs att resursen står redo alla sekunder på dygnet, om vi förutsätter 11kW kvalificerad effekt åt båda håll hur säkerställer vi att 11kW alltid finns tillgängligt i ett vanligt hem framförallt nerströms? Om bilen är ansluten till nätet 12h av 24h hur skall ersättning fungera?

Fyll gärna på med era tankar och idéer kring detta spännande ämne.

2 gillningar

Jag tror detta kan bli hur bra som helst. Utmaninen blir bara att få fram boxar som stödjer detta “överallt”.

tänk att du kan få fylla på ett kWh konto för snabbladdning om du väljer att ha bilens batteri i V2G läge på arbetstid och på nätterna. Så när det är dags för semester har du tex 500kWh som du har intjänat på att låtit bilen göra jobbet.

1 gillning

Kanonbra!

Några frågor… Hur säkrar man att ens bil har rätt laddnivå om man plötsligt behöver åka på ett akut ärende?

Vad gäller med batterigarantin? Vad händer om det blir ett nätfel som skadar ditt batteri, vem ersätter skadorna?

När ska bilen stötta nätet? Nattetid? Bara mellan 16 och 18 när förbrukning är högst? Ska alla arbetsgivare installera tvåvägs laddboxar?

Jag har svårt att tro att privatbilar kommer bidra i speciellt stor grad förutom till egna hushållet eller kvarteret, däremot större åkerier och budfirmor med massor av fordon som är hemma stora delar av eftermiddagarna, kanske 2-3MW batterier som går att reglera med.

Intressant hur eller hur, även om jag nog inte skulle låna ut mitt batteri till nätägare utan ersättning faktiskt, om än en symbolisk summa.

1 gillning

Det här är ett ämne som är superintressant men som är rätt snårigt att navigera i. Jag ansvarar för en verksamhet med bussar till kollektivtrafiken och bland dessa finns det elbussar med en batterikapacitet på ca 65 MW, dock står inte samtliga dessa bussar på samma ställe.
På grund av att vi endast använder alla bussar under rusningstrafik så kan vi teoretiskt leverera ström till nätet under närmare 18 av dygnets timmar.
Vi för samtal med tre olika nätägare (eftersom bussarna står på tre olika depåer) och det är rätt uppenbart att detta är ett nytt område även för nätägarna.
I princip tittar vi på tre olika huvudspår:
*Fristående batterilager, där vi laddar upp batterierna med billig el och trycker ut el när den är dyrare. Antingen för laddning av våra egna fordon eller till nätet
*Möjligheten att även använda befintliga bussar som batterilager alltså Vehicle to Grid.
*Vi tittar också på möjligheten att låta nätägarna koppla bort oss från nätet under kortare belastningstoppar för att lastbalansera.

Som sagt, det här är ett område som både är spännande och i vissa stycken frustrerande. Utan att avslöja några större hemligheter kan jag konstatera att en del kommunala elbolag kanske inte är kända för sin lösningsfokusering eller innovationskraft. Vi kommer dock framåt i diskussionerna och kommer att prova dessa lösningar skarpt under 2024.

2 gillningar

Hög kvalitet som vanligt på reportaget - Emanuella hade en bra diskussion angående SOC/slitage på batteriet tycker jag. För korta effekttoppar lär det inte bli aktuellt att ladda ur en stor del av batteriet tänker jag, om många bilar är inkopplade i en pool.

Läste om en större stad i USA (kommer inte ihåg vilken) där stadens skolbussar står i en depå dom används ett par timmar på morgonen och ett par timmar på eftermiddagen resten av tiden fungerar dom som ett gigantiskt batteri

I Vinnova-projektet som Polestar håller i så är både Göteborg Energi Nät och Vattenfall Eldistribution med - vilket borde båda för att vissa nätägare ser frågan som väldigt viktig.

Instämmer i att detta känns riktigt spännande och intressant, men det kvarstår ju en hel del praktiska frågor varav en del redan har angetts här i tråden.
Det känns som att tekniken i och kring elbilar är inne i en period just nu då det händer massor hela tiden.

Visste inte att Vattenfall var inblandade, är det något du jobbar med själv?

Polestar initierar V2G-projekt och utvecklar virtuellt kraftverk för att stödja storskalig energiomställning - Polestar Sweden Media Newsroom