Hej, nykomling här i färd med att skaffa en förmånsbil.
Som rubriken säger står det nog mellan dessa två. P2 är en mycket häftigare bil tycker jag, och känns ok med plats eftersom vi bara är två. EV3 är ju en modernare bil och är förberedd på V2X på AC-sidan. Här kommer mina funderingar om huruvida det är värt att skaffa Kian pga V2X via AC. Polestar kan göra det idag med DC, men det är dyrt och rätt krångligt på vår hustomt.
Några tankar eller tips? När väl V2X kommer så vill jag vara redo.
Polestar har ett pilotprojekt igång för att testa V2G-AC. Det funkar på pappret så här långt, men praktiska tester startar nog först i höst.
Dessutom väntar branschen på en uppdaterad nätkod (Requirements for Generators, RfG) som förväntas släppas först sent 2025. Däri beskrivs hur mobila och stationära energilager ska agera gentemot elnät, exempelvis vid felfall (avbrott, frekvensavvikelser osv).
DC-spåret är alltså något enklare att lösa idag. Men jag tror personligen att AC-lösningen blir viktig för att tekniken ska spridas och bli användbar i hela samhället.
Så, jag tror V2G-AC är 2 år bort ungefär, med Polestar som referens. Även Renault och Hyundai/Kia är ju inne på AC-spåret.
Mycket informativt svar!
Tror att när det gäller Polestar så är det bara nyare modeller, 3, 4 osv som kommer kunna detta via AC. Tror du att DC-kommer att dö eller finnas paralellt?