Vad är meningen laddare som man kopplar in i vanligt vägguttag?

Hej!

När jag köpte min elbil så följde det inte med någon laddare som man kopplar i vanligt vägguttag, utan endast en Typ 2 laddkabel, som man kopplar till en riktig laddbox. Vilket passar mig väl då jag har laddbox hemma, och varken har möjlighet eller behov av att ladda med vanligt vägguttag / Schuko.

Men med många bilar följer det ju med Schuko-laddare, särskilt laddhybrider tror jag. Det jag undrar är, vad är det för mening med såna laddare?

Det finns inneboende risker i att använda den här typen av laddare. Är elinstallationen undermålig så finns det risk för brand i installationen. Känns ganska ovärt att riskera bränna ner huset för att man inte vill lägga en liten bråkdel av bilens kostnad på att installera en laddbox.

Det här gäller ju ännu mer om man är på resa och vill ladda hos någon annan som kanske inte heller har någon laddbox. Hur kan du veta om någon bekants elinstallation är seriöst utförd eller ej? Risken är då att du orsakar en brand i någon annans hus.

Det går ju att dra en helt ny eldragning till ett dedicerat uttag för elbilsladdning, men i sådant läge så kan man ju lika gärna installera en riktig laddbox istället.

Så därför undrar jag, i vilket scenario hade det egentligen varit vettigt att ha och använda en sån här laddare?

Det är väl mest att se som en nödlösning. Det går att ladda, om än väldigt långsamt och eftersom kablaget bakom uttaget (på husets sida så att säga) sällan är anpassat för den sortens last är det inte helt optimant.

Men det går onekligen att ladda så om man måste.

Jo, jag har ofta hört det ordet. “Nödlösning”. Men vad finns det egentligen för nödsituation, som inte går att lösa genom att köra till närmaste laddare? Snabbladdare eller destinationsladdare i värsta fall.

Eller om man verkligen skitit i det blå skåpet och kört ner batteriet så lågt att du inte ens kommer så långt, ringa efter bärgare. Finns ju tydligen sådana med mobila laddare numera. Varför chansa, liksom?

jag tror att den skickats med av tillverkarna som en snuttefilt till den som varit orolig. De flesta har nog inte använt den så mycket.

Idag finns det väl så mycket snabbladdare att det inte borde vara ett problem, men för några år sedan var det ju lite annorlunda.

På Karolinska sjukhuset, i deras garage, har de laddplatser med endast schuko uttag, så då kom den till användning, men det är nog enda gången jag använt den typ av laddare.

Jag har dessutom i bilförsäkringen att jag kan ringa bärgare om jag får ”soppatorsk”.

Hade rätt stor glädje av en lånad Schuko-laddare vid sommarstugan i somras. Visst hade det gått att köra till en snabbladdare två mil bort (men i “fel” riktning) och förmodligen kan det vara värt att på sikt investera i en riktig laddbox även om den bara skulle användas tre gånger per år (har laddbox hemma men inte vid stugan). Men det var väldigt praktiskt - och sparade fyra mils körsträcka - att kunna ladda tillräckligt för att slippa göra ett extra laddstopp på hemvägen.

Jag använde våran ganska flitigt första åren med ID.3 i Italien i garaget jag har parkeringsplats var fastighetsägaren inte så pigg på att installera en laddbox “det finns ju ett eluttag duger inte det” tillslut köpte jag en laddbox och kontaktade en lokal elektriker som installerade den (Nu finns det 2 till laddare i garaget) I våran del av Toscana kryllar det inte direkt av snabbladdare så valet var “nödladdare” eller fossilbil