Vad är ungefärliga elbilsladdpriset i elområde 4 (SE4)

Hej! På grund av förekommen anledning är jag intresserad av vad ni villaägare laddar era elbilar för i SE4. Kan vara bra för att göra kalkyl för framtida inköp av elbil.

Alltså, vad är den ungefärliga effektiva kostnaden per kWh med timpris, för laddningen av elbilen? Då inklusive skatter etc., som läggs på per kWh, så man kan räkna ut vad totalkostnaden blir om man laddar ett visst antal kWh per år. Och på ett ungefär vilket spann priset det ligger på under året, eller om någon t o m orkat räkna ut medelpriset per kWh?

Jag orkar inte riktigt tänka ut hur effektpris ska tas hänsyn till här. :sweat_smile:

Ni får gärna lägga till vad ni har för elbolag och så. :slight_smile:

Nu bor jag i SE3 men det kan nog ändå ge dig en hint om kostnader.

Jag har Tibber samt Grid rewards aktiverat, så här ser mitt snittpris ut per Kwh och månad 2024 inkl. kostnad:

Jan: 0,74 kr (176 kr)
Feb: 0,48 kr (115 kr)
Mar: 0,73 kr (216 kr)
Apr: 0,03 kr (9 kr)
Maj: -0,79 kr (Tjänade 227 kr på Grid rewards)
Jun: -0,61 kr (Tjänade 169 kr på Grid rewards)
Jul: -1,02 kr (Tjänade 262 kr på Grid rewards)
Aug: -0,27 kr Tjänade 72 kr på Grid rewards)
Sep: -0,05 kr (Tjänade 14 kr på Grid rewards)
Okt: -0,05 kr (Tjänade 18 kr på Grid rewards)
Nov: 0,24 kr (74 kr)
Dec: 0,16 kr (58 kr)

Snittpris per Kwh: -0,034 kr (om jag nu räknat rätt!)
Total kostnad: -114 kr, dvs jag gick plus på laddningen under 2024 :slight_smile:

En notering, Grid rewards började i Maj och från Augusti har Grid rewards sjunkit pga att jag laddar endast med 6A då mitt nätbolag införde effektavgift med samma taxa dygnet runt.

1 gillning

Och detta är alltså inklusive skatter och moms och så? Det var ruskigt lågt! :slight_smile:

Ja det stämmer men exklusive nätbolagets avgifter.

1 gillning

Jag skulle föreslå att du kollar fastprisavtal i ditt område elskling.se t.e.x. , och tittar på din el faktura vad nätavgiften är per kwt . Jag menar inte att du ska ha fastprisavtal, utan bättre att räkna högt på en förutsägbar kostnad kanske , när du ska jämföra. Så slipper du bli besviken . Många engagerar sig väldigt i början, och håller koll på elpriserna på timavtal / rörligt , men tröttnar i längden . Och vad vet vi om framtiden? . Kunde det hända 2022 så ….

Ungefär runt 2 kr per kWh inklusive allt för mig och då är det primärt nätaviften som kostar då det med Tibber Grid Rewards och möjlighet att ladda enbart när det som absolut billigast ibland till och med hamnar på minuspriser för själva elen.

1 gillning

Tack, då vet jag ungefär vad jag kan förvänta mig! :slight_smile:

I SE4

2 kr/kWh med fast elpris inkl allt 2024. Min elbil drar i snitt 1,5 kw under året. Mer på vintern men lägre på sommaren.

Nu har jag timpris sedan en månad tillbaka men använder elen som innan utan hänsyn till timpriset. Prognosen för 2025 i SE4 är ungefär 70 öre i årssnitt plus de andra avgifterna så jag räknar med samma 2 kr under 2025.

Så ca: 3 kr/mil kör jag på i rena bränslekostnader mot 12 kr innan med bensinbil.

1 gillning

@Electric-Bo Tack för infon!