Kör idag Skoda Enyaq 80x men privatleasingen ”går ut” i september efter 36 bra månader. Bra bil! Verkar inte gå att köpa loss pga Ziklos regelverk. Så vad göra? Jag tycker Skodan blir dyr vid privatleasing, men behöver plats för hundbur. Kan man hitta någon lika bra EV till bättre pris? Letar 800V-bil men är det vettigt? Några ideer?
Om du anger budget så underlättar det svarandet. (iom att du tyckte en ny Skoda blir dyr)
Privatleasing inkl vinterdäck och dragkrog & 1500 mil/år: kring 4500-5500 SEK/månad. Helst åt det lägre hållet såklart. Eller annan finansierongsmodell än privatleasing.
Toyota bZ4X har kampanjränta 0% om du köper.
Kia EV3 och Volvo EX40 privatleasing kanske?
Hundbur gör urvalet mindre.
Gillade du Enyaq, så kanske en Elroq 60 duger då elroq 60 ändå har ganska hyfsad räckvidd?
Den är ju inte så mycket mindre än Enyaq, men kolla och fråga om du får in en hundbur. Annars ligger även den strax över ditt takpris med dina önskemål. Landar på 5770kr/mån. oprutat just nu. Kan ju dyka upp kampanjer också
Elroq 60 finns för 4795/mån
Elroq hamnar på 6115 med vinterdäck och 1500 mil/månad inkl försäkring 345/månad.
Varför inte en Ioniq 5. Jag är mycket nöjd med min Ioniq 5 Advanced RWD årsmodell 2025. Baksätet är skjutbar och om hunden inte är för stor får kanske hundburen plats. Kör man inte så fort drar den inte så mycket el. Appen har en körjournal, som visar energianvändningen. Min körjournal visar att bilen dragit 147 Wh/km under de senaste 30 dagarna. Bilens WLTP är 160 Wh/km. Det går också att komma iväg snabbt. Man startar förvärmning/kyla i appen, kliver in i bilen, stänger dörren lägger i drive och säker åt Android Auto vart man ska köra.
Hyundai har rökt på rätt rejält med sina privatleasingpriser tyvärr.
Ioniq 5 verkar ligga över 6000 SEK/månad i privatleasing, t o m upp mot 6500-7000. Kanske Kona är ett billigare (tråkigare) alternativ?
Toyotas 0% ränta är intressant men den modellen har ju lite dåligt rykte om jag fattat rätt. Kanske åtgärdat men det verkar vara lite andra kommentarer också som verkar negativa, t ex laddkurvan över 50%. Ska ändå titta på den.
EV3 verkar fin men dyr när man börjar addera saker. Kan EV4 funka? Jag ska kolla in båda.
Sen undrar man ju om Zeekr7X och Smart #5 är alternativ rent ekonomiskt. Tittar även på om följande kan ha rätt prisläge och ha för mig rätt utrustning: Renault Scenic, Peugeot E3008, Cupra Tavascan, BMWiX1, Citroen e-c3 aircross, BYD Atto 3 EV & Opel. Många blir det…..
Ganska stora prisskillnader på de bilar du tar upp.
Jag tror du får svårt att hitta en bil idag inom din budget om du inte gör avkall på nåt av dina önskemål/krav tyvärr!
Ja jag vet. Skapade listan utifrån bagageutrymme ![]()
Misstänkte det ![]()
Men om du börjar titta på några bilar du trivs i och utgår från det.
Sedan viktar du dina krav/önskemål i prioritetsordning och checkar av det mot dina favoriter, där du tar en extra funderare på om den/de lägst prioriterade önskemålen är nåt du kan leva utan med. Då tror jag du kan hitta din rätta nästa bil inom din budget.
Lycka till!
Javisst men känner att det vore ett bra tillfälle att se lite nytt. Tänker kolla Skoda, KIA, Toyota (hade glömt den, men 0% ränta är intressant) och kanske någon ytterligare om det dyker upp erbjudanden.
I en annan tråd om privatleasingerbjudanden såg jag ett erbjudande på Ford Explorer, MEB-bil även den så du vet vad du får under skalet.
Har du övervägt att köpa en lätt begagnad i stället för att leasa?
Vi hade bestämt oss för en Enyaq, men medan vi väntade på svar från säljaren på några frågor lånade vi en Renault Scenic över en långhelg och fann att den var mer än tillräckligt rymlig för våra behov trots att den på pappret har aningen mindre bagageutrymme än Enyaq. Priserna på 1-2 år gamla Scenic är betydligt mer överkomliga än på jämngamla Enyaq. Men det gäller kanske bara om man är beredd att köpa; jag har inte jämfört privatleasingkostnaderna nyligen.
Nackdelarna jämfört med Enyaq är att bagageutrymmet är lite mer svårdisponerat och den höga tröskeln gör det möjligen svårare att få in en hundbur (beroende på vad man har för bur). Samt att det inte går att få AWD vilket vi hade som önskemål, men inte krav. En fördel med Scenic, utöver den lägre kostnaden, är den längre räckvidden (som gör att vi inte behöver ladda på vägen till sommarstugan).
Tack för tips
Renault gör mycket rätt, Scenicen är prisvärd beggad och fin på vägen. Har Google- infotainment som stort plus. Minus är buggar och som alla franska bilar, frågetecken för kvaliteten. Tror dock de kommer rasa i värde, som Megane.
Av de @EVBIL listat hade jag tveklöst valt BMWiX1 !!
Bra stabilt elbilsmärke med lång erfarenhet. Hör sällan problem med deras elbilar. Bra ÅF dessutom.
Bra tips. Jag har börjat titta på begagnat men känner mig lite vilsen hur man ska räkna och tänka med tanke på värdeminskning, garantier och räntor. Jag har personalbil idag så det finns inget att byta in. Ska kolla in Scenic. Just nu är ändå någon Skoda-modell mest intressant, men behöver se sätta mig i några andra märken för att se vad de erbjuder.
Har full förståelse för det. Jag hade tre olika skodor under förbränningsmotortiden och var väldigt nöjd med dem. “Mycket bil för pengarna” kunde man med fog säga på den tiden. Enyaq föreföll vara det naturliga alternativet vid skiftet till el, i väntan på en elektrifierad Octavia kombi. Att det ändå inte blev en Skoda den här gången berodde i första hand på att vi lyckades hitta ett till synes nästan lika bra alternativ för 100’ - 150’ kr (beroende på vilken Enyaq/Elroq man jämför med) mindre.
Hur den kommer att hålla i längden är förstås för tidigt att säga, men hittills har den fungerat problemfritt och Renault är ju kända för att ha förbättrat rostskyddet rejält (åtminstone i något tidigare ICE-modeller).
@Sportbilsentusiasten- Har inte stött på några buggar än, men de kanske finns i appen (som jag inte använder)?