Planerar att åka till Legoland med barnen i sommar med elbilen och funderar på vilken resväg vi ska ta. Åker från Mälardalen och har kommit fram till tre olika alternativ, någon som kan ge för- och nackdelar med de olika alternativen samt vilket som är mest ekonomiskt/tidseffektivast? Har abonnemang på Ionity (3,50 kr/kwh).
Bil till Göteborg, färja till Fredrikshamn och sen bil ner till Legoland, 51 mil
Bil till Helsingborg, färja till Helsingör och sen bil via Stora Bält-bron (avgift) 78 mil
Bil hela vägen via Öresundsbron (avgift) och Stora Bält-bron (avgift). 83 mil
Beror lite på hur ni föredrar att resa i familjen, mitt tips är att sätta er prägel och trivsel på resan före ekonomi/effektivitet för att skapa trevligare minne med resan.
För mig är det solklart alt. 3, du har IONITY hela vägen dock skulle jag lägga in ett wildcard och kanske göra nåt på vägen som ni inte brukar eller pratat om men inte blivit av.
Alt 1 kan vara trevligt om ni gillar att kombinera lite bil och färja.
Alt2 skulle jag undvika, färjan mellan Hbg och Helsingör är kort och inte så trevlig.
Jag gillar omväxling och se olika saker så då vi åkte ner till Legoland då barnen var små så åkte vi färjan Gbg-Fredrikshamn ner och broarna hem så fick man se nått annat. Dock tycker jag det är tråkigt med färja så skulle jag tvingas bara ett alternativ så skulle jag köra broarna.
Vi valde detta alternativet när vi åkte till Legoland för en hiskelig massa år sedan.
Men med otåliga barn var ändå den ganska sega färjan över till Danmark ett skönt avbräck då de fick springa av sig lite ombord.
Även för mig som ensam innehavare av körkort på den tiden tyckte det var en lämplig paus.
Tidsmässigt och ekonomiskt tror jag nog det är typ dött lopp mellan de tre olika rutterna.
Om ni skulle välja vägen över broarna… så finns det rabatter
Om ni skaffar öresundpasset **/ med blizz/ eller nummerplåt avläst så får ni rabatter på överfart.
Öresundpasset ger också rabatter på legoland och hotel m.m
Bil upp till 6 meter
tur&retur
Öresund GO 276 sek Ordinariepris 715 sek
Öresund GO 276 sek Ordinariepris 715 sek
tur&retur
Storabelt bron 201 sek ordinarie pris 230 sek
Storabelt bron 201 sek ordinarie pris 230 sek
** Öresundpass 565 sek/ 1 år
koppla öresundpasset med storabelt så får ni en liten rabatt där också
Vi åkte Gbg - Legoland - Frankrike med elbilen i somras. Färjan till Fredrikshamn dit och broarna hem.
Nu vet jag inte ålder på dina barn men färjan till Fredrikshamn är trevlig på sommaren. Det finns en del för barnen (klätterställning, arkadrum, poängpromenad, pyssel osv) och är en trevlig paus för lek och en bit mat. Vägen från Fredrikshamn till Legoland är lugn och bra. Jag hade valt det alternativet. Se till att boka Stena Danica och inte Stena Jutlandica.
Om ni vill göra ett stopp till så åk 2 mil norrut från Fredrikshamn till Skagen och titta på sälarna vid Grenen.
Ska också nämnas att det finns möjlighet att ladda på färjan mellan Helsingborg - Helsingör om man nu skulle vilja spara lite tid laddmässigt. Dock relativt dyrt (6kr/kwh tror jag) och “bara” 150kwh.
Rutten blir troligtvis att vi åker först till Helsingborg, sover över där för att sedan ta färjan över till Helsingör och vidare färd till Legoland. Efter två dagar på Legoland åker vi broarna till Malmö för en ny övernattning för att sedan dagen efter besöka inspelningen av SVT Sommarlov i Beijers Park innan vi tar oss hemåt igen.
Det är gratis laddning på färjan mellan Helsingborg och Helsingør till och med v16. Du kan lägga till det även vid köp på automaten i hamnen. Det kommer som ett val i steg 2. Nu kan du ladda din elbil ombord | ÖRESUNDSLINJEN