Nu är resan till Legoland avklarad och jag tänkte dela med mig av en liten reserapport och mina tankar kring min bil BMW i5 xdrive40 och laddning mm.
Dag 1:
Avresa från Karlskoga med Helsingborg som slutdestination. Hade innan resan påbörjades planerat att åka via Ulricehamn för att ladda på Ionity och ta en fikapaus. Ulricehamn är ganska exakt halvvägs till Helsingborg så hade runt 50% i batteriet när jag påbörjade laddningen. Med facit i hand så hade jag troligtvis kommit hela vägen till Helsingborg utan att behöva ladda.
Laddning på Ionity i Ulricehamn: 27 kWh (93 kr)
@elmacken Passerade din fina laddstation i Smålandsstenar men blev tyvärr inget laddstopp där!
Väl framme i Helsingborg checkade vi in på Scandic Oceanhamnen, betalade för parkering i deras garage där det även gick att ladda över natten via EasyPark.
Laddning: 60 kWh (272 kr)
Bilens data för hela sträckan:
Mycket 70-80-90-väg i soligt men blåsigt väder.
Dag 2:
Checkade ut och åkte med fulladdat batteri till färjan som tog oss till Helsingör.
I Danmark tog vi inte motorvägen till Köpenhamn utan tog mindre vägar och anslöt till E20 strax innan Stora Bältbron. Hade fixat Brobizz med registreringsskyltsavläsning i förhand så det var väldigt smidigt att passera betalstationen.
Kom fram till Billund och Hotel Legoland med drygt 30% kvar i batteriet.
Bilens data för sträckan i Danmark:
Bilens data för sträckan Karlskoga - Billund:
Mycket 60-80-130-väg i soligt men blåsigt väder.
Dag 4:
Dags att påbörja hemresan, efter en heldag på Legoland inklusive att barnen tog körkort i BYDs Trafikskola så styrde vi kosan mot Malmö för övernattning.
Hade tänkt att ladda upp bilen till 100% vid Ionity i Billund under vistelsen men insåg ganska snabbt att det var läge att behålla parkeringsplatsen utanför hotellet för det verkade vara svårt att få en plats. Därför blev det ett laddstopp vid Ionity Fredericia och inköp av middag som vi åt i bilen.
Laddade 54 kWh (177kr)
Kom fram sent på kvällen till Scandic Segevång. Fanns Mer-laddare men orkade inte att sätta igång laddningen där och då utan fokus var att checka in och få barnen i säng.
Bilens data för sträckan i Billund - Malmö:
Mycket motorväg, 110-130 km/h i kraftigt regn.
Dag 5:
Tidig uppgång, frukost på hotellet och sedan utcheckning, tog mig nu tid att sätta bilen på laddning innan vi gick till Beijers Park för att se inspelningen av SVT Sommarlov.
Inspelningen visas på midsommarafton och tittar ni noga på var bilden är tagen ifrån så kanske ni kan se mig i TV-sändningen, borde ha fastnat på bild vid något tillfälle!
Laddning: 34 kWh (147kr)
Väl tillbaka till bilen så påbörjade vi hemresan, blev laddning på Ionity i Helsingborg medans vi köpte lunch som vi sedan åt i bilen under färd.
Laddning: 43 kWh (150 kr)
Denna gång tog vi E4:an hemåt och nästa stopp blev Ionity i Gränna och en glasspaus.
Laddning: Saknar data, sessionen finns inte i Ionity-appen och jag har inte blivit debiterad än så länge.
Efter Gränna tog vi lite mindre vägar via Vadstena, Askersund och Laxå innan vi kom hem, hade då runt 30% i batteriet.
Bilens data för sträckan Malmö - Karlskoga:
Mycket motorväg i 120 men som avslutades med mycket 80-väg.
Avslutar med bilens data för hela resan tur och retur:
Mina tankar om resan!
Börjar med bilen, en BMW i5 xdrive40 Touring som jag hämtade ut den 5 maj i år och är således den uppdaterade versionen med längre räckvidd som började tillverkas i mars i år.
Detta är en helt fantastisk bil, otroligt komfortabel och allt bara funkar. Var inte med om en enda bugg under hela resan. Körassistenten funkar i alla väder, även i kraftig regn som vi hade i Danmark på vägen hem. På 130-väg så kryssade bilen fram otroligt stabilt.
Det är tur att barnen behöver kisspauser och mat då och då annars skulle jag kunna köra hur länge som helst!
Bilen hjälpte mig även med hastighetsgränserna för det är något jag inte hade full koll på hur det fungerar i Danmark, att det är vissa grundhastigheter och de inte skyltar dem alla gånger, tex förstod jag aldrig när de bytte hastighet från 110 till 130 utan det talade bilen om för mig. Såg inte en enda 130-skylt!
BMW har fått en del kritik för laddkurvan och för egen del är det inget jag lägger någon särskild vikt vid för alla de laddstopp vi gjorde så laddade vi mer än vad som egentligen behövdes om det hade varit bilen som hade bestämt hur mycket vi skulle ladda. Alla mat, fika och kisspauser med barnen tog längre tid än vad optimal laddningstid hade varit. Nu planerade vi laddning efter just mat- och fikapauser så jag tyckte bilen laddade fort 
Måste också säga att jag är nöjd med förbrukningen då det är en stor och tung bil med 20-tums däck.