Val av ny bil - EV3, Elroq, Enyaq 85, Zeekr X, Ariya

Ska välja en ny elbil och behöver lite råd, kollar på att privatleasa.

Är 28 år gammal, bor själv men har en hund. Kör idag en Peugeot 208-e som jag haft i 3 år, hunden har inte fått plats i backluckan då en bur inte får plats. Vill nog ha möjlighet till det i min nya bil. Vill helst gå upp en storleksnivå till en mellanstor bil, varit ute och provkört ett gäng bilar och fått erbjudanden. Kör runt 1200 mil per år just nu.

Elroq 60 - 5075 kr inklusive försäkring (27 tusen för vinterdäck) 1000 mil
Enyaq 85 - 5659 kr i inklusive försäkring (kampanj på lagerbilar) 1000 mil
EV3 Long range - 4995 kr utan försäkring 1000 mil
Zeekr X AWD Privilege - 4911 kr inklusive försäkring (vinterdäck separat) alternativt 5677 kr med vinterdäck 1500 mil
Nissan Ariya 87 kWh 2WD - 4495 kr utan försäkring inkl vinterdäck 1000 mil
Nissan Ariya 87 kWh e-4ORCE ADVANCE 4995 kr utan utan försäkring inkl vinterdäck 1000 mil

Även kikat på nya Renault 5 då en är prisvärd för lease men är en liten bil lik den jag kör idag.

Alla tankar, råd och tips är välkommet.

Jag skulle rösta på Kia EV3 eller Elroq. De andra bilarna är större än de behöver vara tänker jag, onödigt att betala för det. Båda har stora bagage för hundbur och är man själv blir det ju inte så mycket grejer som ska med. Även 2 pers löser man ju rätt enkelt i båda dessa bilar om situationen skulle uppstå :slight_smile:

Zeekr AWD finns det ingen poäng med om du inte behöver AWDn, bara kortare räckvidd och högre förbrukning :man_shrugging:

Ska sägas att jag inte kört Elroq i Sverige än :man_shrugging:

2 gillningar

Jag har en Zeekr X RWD. Känslan är att bagaget är för litet för en hund och bur. Med det sagt så vet jag inte hur stor hund du har och vilken bur du tänker dig.

Tack för input! Provkörde Elroq i söndags och den var riktigt trevlig, mycket utrymme och praktisk. Fick bra intryck.

1 gillning

Har en mindre beagle, så inte stor alls.

Fast i detta fall betalar man mindre för en större bil som Nissan Ariya 87 kWh 2WD inkl vinterdäck än EV3 och Elroq. Tycker Ariyan låter som den bästa dealen av ovanstående.

2 gillningar

Ska titta på Ariyan idag då jag håller med att den nuvarande kampanjen är lockande, speciellt med inkl vinterdäck.

Ska kika på Ariya också. Vinterdäcken är ju ett värde på ca 400kr/månad inkluderat vilket inte är fy skam. Lämnar in min MG4 i september så frågan är om jag kan signa upp Ariyan om de kan tänka sig leverans i september?.. Eller ska man ha is i magen och invänta intressanta erbjudanden längre fram.

Ariya finns nog kvar om 6 månader också.
Eller ja, om Nissan själva finns kvar då, vill säga.

1 gillning

Snackade med lokala Nissan handlaren. Dessa bilar är lagerbilar och ska dumpas ut nu. Inte intressant för mig då. Vill ha en bil till hösten. Lär komma många och fler spännande erbjudanden längre fram är jag ganska säker på.

1 gillning