Valet och kvalet på några alternativ

Halloj allihopa.

Då det verkar bli dags att byta ut sin dieseldinosaurie med tanke på rådande omständigheter ute i världen samt på hemmaplan med ny regering (När det väl blir till) så har jag gjort lite efterforskningar, testkört lite alternativ och kommit fram till några alternativ.

Vill poängtera att jag åtminstone kräver plats för en rullstol i nödfall om jag skulle behöva, dock blir det nog kanske 5/100 fall (Demonterbara däck dock), Harman Kardon ljudsystem, gärna så lång räckvidd som möjligt samt hög utrustningsgrad men med en budget på strax under 400k är det relativt svårt att hitta, men here it goes:

XC40 2023-2024: Dessa skiljer ju på sig beroende på om det är 2023 eller 2024 man köper med uppgraderat batteri och förbättringar overall. Ligger runt 400k, över gränsen krävs för Twin Motor vilket jag faktiskt vill ha men kanske inte kommer att få, eventuellt med ett sämre batteri (2023).

Renault Scenic E-Tech 2024-2025: Överraskande trevlig bil, kan fås med mellan/högsta utrustningen för runt 400k med ca 1500 mil på mätaren.

Polestar 2 2022-2024: Inte testkört men ser fin ut och jag skulle mycket väl kunna tänka mig en, lite dåligt med Harman Kardon system såvitt jag sett men prismässigt ligger de bra till. Har dock sett att många av dom ligger på runt 10-14k mil vilket känns lite i överkant för 320-370k och det känns väl inte sådär som en bra deal.

Renault 5 / Nissan Micra 2026/2027: Rätt aggresiva kampanjer just nu med fullutrustad bil, vinterdäck, 0% ränta och 3 gratis servisar på köpet för strax under 400k, dock mycket mindre än tidigare sagda alternativ.

Vill gärna ha er input vad ni kan rekommendera, om ni äger någon av dessa bilar och vad ni tycker om dom. Kanske ni skulle ha köpt en nyare årsmodell såhär i efterhand? Eller något annat bra att veta. Diskussion uppmanas :slight_smile:

När den ska med, är det okej att då fälla baksätena eller inte?
Oavsett, tror du behöver XC40 eller Scenic, där Volvon är att föredra med dina krav på utrustning.
Hustrun köpte en beggad C40 2024 Twin Ultimate, förvånansvärt bra stereo bla.

Eller så hette största utrustningen Ultra, Volvo har bytt namn på paketen

XC40/EX40 är en bra bil även med framhjulsdrift och du borde kunna göra dig ett kap.

Frågan är om en rullstolsburen kommer in i en Polestar 2, det är rätt trångt därinne även om bilen i sig är snyggare.

Renault 5 och Nissan Micra är ju små men nytt är nytt och OM en Volvo går sönder idag är dom inte billiga att laga, båda är väldigt snyggt förpackade också.

Borde inte en lätt begagnad Renault Scenic typ 24/25 gå in i den budgeten? Har för mig de låg under 500 nya. Det är en grym bil!

Det där var vårt dilemma mitt :heart: har MS och ibland tar krafterna slut så vi har alltid en rullstol med oss i bilen den är en liten nätt i carbon fiber men den tar sin plats Tidigare när vi hade Lexus Toyota Mercedes Longroof så var det aldrig problem men i några bilar fick man ta av hjulen

:warning:Man ska ALDRIG ha något som en rullstol (eller för den delen hund) i bagaget med nerfällt baksäte det kan vid en kraftig inbromsning bli en dödlig projektil​:warning:

Efter Tesla Fiaskot spenderade jag en hel del tid med att åka runt till handlare och prova hur det gick att få plats med en rullstol det blev många lyft och vrida vända det slutade med en privatleasing av en VW ID.3 för att se om dels utrymmet och om en elbil skulle funka i vardagen Jag fick ta av hjulen men det fick plats iochmed att den väger väldigt lite så var lyftet upp över tröskeln inget större problem men det blev tröttsamt i längden att demontera/montera varje gång den skulle användas

Efter 3 år med ID.3 hade vi kommit fram till att en elbil kan fungera som våran daily driver hemmavid och även hem till Italien Vi beställde en ID.BUZZ efter diskussioner med ÅF och Bilanpassning vad dom kände sig trygga att jobba med och dom fick installera en passagerstol som svänger ut och ner (deras första anpassning av ID.BUZZ som krävde lite support från Volkswagen) för att lättare ta sig i och ur I bagaget sattes ett fäste som rullstolen klickar fast i när jag lyft in den funkar perfekt och allt otroligt bra gjort

Ta med rullstolen ut till ÅF prova vänd och vrid dom flesta var väldigt hjälpsamma och inga problem att låna hem en demo några dagar för att se om den “fungerade för våran vardag”

Lycka till

XC40, EX40 och EC40 saknar HUD som jag förstår det vilket var en stor överraskning för mig och en fullständig deal-breaker. Kanske inte så för dig men alltid lurigt när bilar saknar funktioner som i varje fall jag ser som standard eller i varje fall att man kan välja till.

Ja det är ok att fälla sätena.
Dock går den precis in som monterad så just därför är XC40 ett alternativ, gillar även Volvo rent generellt då jag ägt dom senaste 10 åren och har väl egentligen ingen plan på att byta märke.

Stämmer, dom böt från Ultimate till Ultra på de senare årsmodellerna.
C40 är också en fin bil men skiljer ju sig med skuffen en del, får nog åka och testa den också och se om det skulle fungera :slight_smile:

Ja exakt, jag var iväg och testade en Scenic E-Tech som för tillfället ligger en bit under 400k, precis inom budget, den var riktigt trevlig och ett alternativ utanför Volvo som faktiskt kändes gediget med bra räckvidd och utrustning.

De flesta har ju bara gått runt 700-1800 mil så garantierna är ju fortfarande kvar relativt länge.