Var skall ”växelspaken” vara i elbilar?

Man blir ju gammal och vis :sweat_smile: Gör man en grej utav det så kan jag gilla det, t.ex i Q8, så jag förstår Esse! Blev lite besviken i min i4 - tidiga versioner av M50 hade en växelspak i mittkonsolen men det byttes ut mot den fjompiga grejen som sitter där nu (och i alla andra BMWs). Det hade jag nog uppskattat mer faktiskt :slight_smile:

2 gillningar

Ja när det kommer till övriga Audi-historier så kan det spela kvitta – riktigt mesig sak där i mittkonsollen.

1 gillning

Måtte vi slippa se joystick istället för ratt åtminstone, men jag tror joysticks är på väg tillbaka också och så sitter man kanske här om 5-10 år och tycker ratt var mesigt och rattar med joysticken i mittkonsolen :slight_smile:

Medhåll, a la Mercedes

Ja efter att att bytt från i4 till i5 så saknar jag den gamla traditionella växelspaken som i4:an hade.

Min egna bil har den bakom ratten. Jag känner att det är smidigt, och dessutom är det praktiskt eftersom det frigör utrymme till annat på mittkonsolen.

Jag kikade nyligen på Nissan Leaf (Nya Leaf, en bladvändare? - Nr 23 av Kristofer) och måste säga att deras placering är mest fel iaf. Tänk att behöva pricka rätt på en av dessa fyra knappar i stundens hetta när man gör en fulvändning eller är stressad på en parkeringsplats.

Jag reagerade också på hur sinnessjukt det där verkade. Cybertrucks i taket är också illa men det är iallafall inte tänkt att man ska använda dem annat än i nödfall.

Hur man än gör, spak bakom ratten, ratt eller spak mellan framstolarna, kvittar nästan. Det enda alternativet som är HELFEL är knappar på instrumäntbrädan! :slight_smile:

Tänkte precis föreslå det… funkade ju på 70-talet :joy:
Ska jag vara helt ärlig så skiter jag i var den sitter sålänge den inte sitter i en skärm. Använder den inte så mycket nämligen.

Har återfjädrade vridknapp i MG:n vilket funkar bra. Har vanlig växelväljare som fossilbilar i Golfen och den gör också sitt jobb med den äran.

Har kört med rattväljare både automat och manuell också och bägge fungerar fint.

Finns viktigare saker att förbättra i bilen tänker jag :joy:

Jag väntar på IR-viltkameran som projicerar älglönnmördarna som lurpassar utefter vägarna på vindrutan.

Efter att åkt 6 år med Mercedes och nu ID.7 så är rattväxel så klar det enda rätta.
Alla andra gör fel. :grinning:

Dom gånger jag kör vår andra bil, Alhambra, och ska backa ut ut garaget så åker vindrutetorkarna på 10 av 10 gånger. :joy:

Vore kul med lite standard var t ex farthållaren ska sitta på ratten, vänster eller höger?! Skiter i vilket bara det är samma! Har haft Skoda med separat spak, gillar inte. Sedan är det här kort tryck ger 1 km/h ökning eller 5/10 km/h eller ihållande tryck ger annat input?! Går mellan Kia och Polestar och de är olika på alla dessa sätt. Frustrerande!

Kanske bättre om vi alla köper en ny Tesla . Dom verkar ju veta själva om man ska framåt eller bakåt med rätt växel ilagd . Då behöver vi inte lyfta armen alls till spakar och knappar . Och inte behöver vi styra heller , utan kan sitta med händerna knäppta i knät och be till Gud ’ Elon Musk ? Att alla system sköter sig . Inte det minsta skoj , men spännande på sitt sätt .