Var styr ni laddningen, och varför?

Jag har inte höpt varken elbil eller laddbox än, men har läst och lyssnat endel. Det verkar som om allt blir ”smart” och kan styra bilens laddning. Bilen, laddboxen och huset (Home Assistant m.f.). Hur tänker ni? Vilken ”komponent” använder ni för att styra elbilens laddning och varför just den?

1 gillning

Tja , Gumman som är Sjuksköterska och jobbat mycket med förebyggande hälsovård , brukar hävda att det var bättre förr när man var tvungen att resa sig ur soffan för att byta kanal . Då förstår du nivån på hur modernt vårat hem är . Inga robot dammsugare eller robot gräsklippare uppkopplade här inte . Samma med Elbilsladdning, nöjer mig med dom rutiner som finns att ställa in i bilen och telefon appen . Men så är jag lite bekväm och slösaktig också, som har fastprisavtal på elen . Har väl att göra med att jag inte är så intresserad av elektronisk teknik . När dom inför effekt taxa får jag väl ladda med låg effekt på natten när hushållet har låg förbrukning har jag tänkt mig .

Fastpris på elen, hyresrätt. Så pluggar in laddaren under 50%. Laddar till 80%. Vid längre resa ställer jag bilen att ladda till 100%. Så använder inte några smarta funktioner.

Jag är ganska manuell. Kollar elpriserna i Tibber och aktiverar laddningen beroende på det.

Hade deras smartladdning aktiverad en sväng, men trots att det står att det bara är aktivt på bostäder med Tibber-avtal så funkade det aldrig. Och då stängde jag av den funktionen.

Bifogar en bild på den här månaden. Ser bra ut än så länge. I dag laddade jag till -20 öre. :grin:

Jag kör smartladdning genom Tibber med en Easee och en Tibber Pulse. Det funkar i regel så pass bra att jag inte orkat titta efter annat. Billigt är det också. Nu har jag man dessutom lagt till stöd för Ellevios effektavgift vilket den håller. Däremot verkar den inte ta hänsyn till min inlagda effektbegränsning vid beräkning av laddtider så där brukar jag ibland stänga av smartladdningen och bara ladda direkt, fast med bibehållen effektgräns.

Jag vill ha kontroll. Använder bilens (Ioniq 5) funktioner för att ställa in hur mycket, som ska laddas och när laddning ska ske. Använder elbruk.se för att se när det är billigt att ladda. Använder Perific/Enegic för att ställa in laddströmmen till 10A. Jag har lite tunn kabel mellan elcentralen i huset och elcentralen i garaget. Använder laddaren (Zaptec Go) för statistik.