Varför är Renault Mégane E-tech ovanlig i Sverige?

Både Mégane och Scenic ser väldigt bra ut. Det enda “problemet” är att det snabbladdar lite långsamt, det är dock inte ett problem för de flesta.

Det stora problemet för Renault är att de valt att jobba med Hedin. Deras enorma och spretiga sortiment gör att det inte finns en möjlighet att Renault kommer att få några större framgångar i Sverige. Hedin har ett gäng märken där de är importör, som jag är rätt säker på att de har mer fokus på t.ex. MG och BYD, lägg till det att de saker har Kia, Ford, Mercedes och ett halv dussin andra märken i sin hallar.

1 gillning

Intressant tråd att läsa och jag reagerade också på det högre privatleasingpriset motsvarande till det bättre priset om man köper scenic.
Enligt säljaren så håller han med, och skyller på santander.
Reagerade också på att Hedin pekar med handen numera vilka bilar som de vill ska lyckas bäst på sverigemarknaden.

Dessutom har de hamnat i blåsväder nu också, när de agerar i strid med de privatleasingavtal som tecknas med kunder.

Måste komplettera M råd med en punkt!

• Ha så lite som möjligt att göra med Hedin-koncernen.

Här i Skåne kan man fortfarande köpa Renault hos ett par gamla Volvo-handlare, även om bilen gått via den av Hedin delägda importverksamheten.

Jag har pratat med Skobes här men har ingen aning om de fungerar bättre med deras avtal då jag aldrig haft med dom att göra tidigare!
De säger att privatleasingkampanjen har mer att önska, men att den ligger hos santander så de kan tyvärr inte trolla fram något bättre hos deras egna finansbolag Ziklo (fd volvofinans).

Wow, den bilen har jag totalt missat :slight_smile:
Scenic utan automotive för en tusenlapp mera är klart sämre deal.

Med lägre köpepris men skrämmande höga leasingpriser får iallafall mig att tveka att slänga ut lockpriset på 500k+. Nåt lurt känns det som det är?!
Vet du förresten hur det ser ut med garantier och servicekostnader på scenic?
Har varit på handlaren flera gånger, men inte fått nåt svar!

Renault har bara 2 års garanti på sina bilar + 1 års “utökad” garanti utöver det, som tydligen ska vara samma som 3 års garanti

8 års batterigaranti

1 gillning

Gissar att det extra året bara kommit till för att man nästan uteslutande leasar ut bilar 3 år. Vad gäller garantier tycker jag Kia har bland det bästa, sedan vet jag inte hur de står sig mot exempelvis Renault vad gäller servicekostnader om man köper bilarna istället för leasar.
Här efterlyser jag tydligare information. Så svårt borde det t ex. inte vara att specificera milkostnader på sina bilar vad gäller 3 år och 3000 mil i samband med köp eller leasing som jämförelse.

Jag funkar så att ju mer man döljer eller luddar till det av efterköps/leasing kostnader, ju mer skeptisk blir jag till försäljarna och deras produkter.

Rent krasst tänker jag så här:

Efter tre år så har jag ingen garanti längre, om märkesservice blir dyrt finns det annat man kan göra istället. Själva “elbils-delarna” behöver typ ingen service, och övriga “bil-delar” borde ju vanliga verkstäder klara av. I det läget spelar det ingen roll om de få servicar man gör under treårsperioden kostar lite mer, det är så pass lite i förhållande till alla andra kostnader.

Men om man har en lång garanti så kan det istället bli så att man blir intvingad i ett dyrt serviceprogram bara för att behålla garantin i många år. Då spelar kostnaderna plötsligt mycket mer större roll. Men det finns ingen biltillverkare som i förväg avtalar om att servicen kommer kosta X i framtiden, i bästa fall kan du få veta vad en service kostar nu. Det kan ju alltid ändras senare.

Ja efter 3 år så är det svårt att sia och som du säger kan garanti både vara positivt eller negativt, beroende på hur framtida servicekostnader påverkar milkostnaden. Men ur konsumentupplysningssynpunkt så tror jag alla skulle tjäna på att få en jämförelse vad gäller milkostnad på 3 år vid leasing alternativt köp av bilen.

Sedan räcker ju inte detta då det vore önskvärt att också få en prognos för längre period, eftersom skillnaderna lär öka med åldern på bilen, beroende på en mängd olika parametrar. Men det är kanske inget som ÅF av bilarna ska specificera, utan här hade det varit bra med någon oberoende aktör som prognostiserar låt säga 5-10 års siffror på bilarnas livslängd. Man brukar ju släppa en del sådana rapporter i efterhand på en del undersökningar och det är förstås bra och borde öka för begagnat marknaden. Kanske kan man även använda det i prognoser där man tar med ÅF och leverantörernas tidigare policys.

Jag fortsätter förundras över varför Renault som bilmärke inte är större i Sverige.
Självklart har deras prissättning en stor orsak idag, men har det alltid varit så?

Jag blev lite nyfiken om det kan vara biltyperna som gjort att Renault inte slagit riktigt i Sverige och sökte därför på när deras första helkombi byggdes, eftersom Sverige under lång tid varit ett kombiland.

Hittade första helkombin Renault 18 kombi som byggdes mellan 1978 -1989 och trots att de gjorde kundundersökningar i alla europeiska länder, där den även kallades den internationella bilen. Så såldes det inte många exemplar i Sverige.
Populärast blev den i Argentina där den tillverkades.

På transportbilsidan har det ju gått bättre för Renault, så lite märkligt är det.

Men nu hoppas iallafall jag att de kommer igen på elbilarna som jag tycker alla varit snygga och praktiska. Gäller väl bara att Renault, inköparna och ÅF-kedjan själva i Sverige börjar tro på Renault personbilarna också och har lite aggressivare priser och garantier så kanske det lossnar.

Kan R18 bli en framtida klassiker som de gör elbilskombi av?
Jag är tveksam, då den är ganska allmän utan att nåt sticker ut, förutom kanske de stora rutorna bakom passagerarstolarna. Framifrån verkar de ha snott Volvos lyktor från den tiden.

Det kanske är Volvos fel. Varför köpa en fransk bil som har drag av Volvo, när vi bygger våra egna kombis :slight_smile:

renault-18-combi_3643_2

Som så mycket annat på den tiden får vi skylla på Glenning.
Var det inte en 240 med fönstervevar och utan AC var det skräp och skulle krångla.

1 gillning

Och även om Glänning var en otroligt gnällig biltestare så kanske han inte hade så fel ändå.

För än idag rullar det Volvo 240 med manuella fönstervevar och utan AC.
Medans konkurenterna ruttnat bort sedan 20-30år.

Kanske det sitter kvar när folk väljer bil även 2024.
Jag skulle iaf inte valt en Opel, Renault eller Peugeot på -90talet och skulle heller inte ens kunna tänka mig att göra så idag. :man_shrugging:

Jag tror det är svårt att slå sig in och etablera sig som ett bilmärke att räkna med oavsett hur bra själva bilen är. Är väl bara Tesla som lyckats med det fullt ut senaste 15 åren?

Om man då sedan tänker sig att Renault redan är ett “gammal-märke” så tror jag det blir ännu svårare. Om Volvo en gång i tiden stod för säkerhet och BMW stod för körglädje vad står då Renault för. Personligen har jag ingen aning och då har jag ändå haft två Renault Zoe’s senaste 6 åren. Jag känner ingenting för märket. Jag tror de får de svårt i Sverige men att de kommer vara rätt ok med det för att de är stora på sin hemma-marknad, dvs Frankrike.

Det rullar en hel del 240 med elhissar och eltaklucka också som fungerar utmärkt, att dom andra ruttnade i karossen har inget med hans teknikförakt att göra :wink:

Han skulle dock behövas idag…

1 gillning

Håller helt med dig, Glenning skulle verkligen ha behövts idag. Han påverkade nog bilmarknaden mera än man tror med sina bryska sågningar, men ofta bra tips.

Jag träffade Glenning vid ett tillfälle då jag hade köpt min första bil. En 71:a saab 99, den med den engelska Triumph motorn. Att Glenning var kunnig och gillade att snacka om bilar det råder inga tvivel på från min sida. Det var han som varnade mig för att byta motorolja till bilen då Triumph motorn var väldigt känslig på förändringar. Tyvärr var det en dyr motorolja förra ägaren av bilen hade använt, så jag gick emot Glennings råd. Den motorn skar vid ett tillfälle då jag testade bilen på en raksträcka. Blev ändå inte skroten för bilen, utan jag köpte en begagnad motor för 3500kr av en bilmek och sålde den. Såg den rulla flera år senare innan den försvann från regnr registret :slight_smile:

Appropå Glenning. Undrar om han gjort liknande videos som JayEmm on cars om han levat idag.
Tycker det mycket väl skulle kunnat vara en Glenning av idag?

Teknikens Värld har publicerat en jämförelse på tre års bilägande / privatleasing . Folk blev som tokiga i kommentarerna, för ingen som köpt vill ju höra att det hade blivit billigare att leasa vissa bilmodeller . Men dom utgick från listpriset , så den som är bra på att pruta , eller tänkt sig ett längre bilägande . Så kan det ju ändå vara bättre med köp . Med VW bilarna tänker jag mig att dom har väldigt mycket bilar ute på privatleasing , genom eget finansbolag . Dom måste få ut mycket elbilar för att inte behöva betala böter till EU . Om dom då sänker priserna kraftigt på bilarna , så dumpar dom ju restvärdena på sina ut-leasade bilar . Så då kanske det blir bättre för dom att locka med kampanjer på privatleasing ??.

1 gillning

Ja där har du absolut poänger som också troligen påverkar Renault negativt.
De sitter väl i händerna på Hedin som jag tror är enda importören av Renault till sverige (rätta mig om jag har fel). Hedin är då alltså med och dikterar villkoren för Renault + alla andra bilmärken som de vill sälja/leasa ut.
Tar man Renault så avspeglar ju inte leasingpriset försäljningspriset och åtminstone i tidigare modeller så har garantier bara gällt 3 år och det är ju en normal leasingperiod. Det är möjligt att det påverkar intresset för Renault. Dyr att leasa och vågar man köpa bilen med bara 3 års garantier och tveksamt 2:a handsvärde?

Samtidigt lockar andra bilmärken med lägre leasingpriser jämfört med sina köppriser som du nämnde i bilmärken so också är mera etablerade med gott 2:a handsvärde i det fall man vill köpa loss bilen efter 3 år.

Helt klart ett tufft läge för Renault i Sverige, men hoppas som sagt att om de skruvar upp sin garantiperiod och fortsätter köra med bra köpepriser så kan de ta marknad i Sverige också, för de nya elbilarna de släpper verkar mycket konkurrensdugliga!

Kia är väl snart det enda bilmärket där ÅF har lite friare händer att prissätta sina bilar. De flesta kör ju koncerngemensamma satsningar, men det hindrar ju inte att man kan försöka gå på en säljare som har för många lagerbilar som de vill bli av med och kanske till och med själv tjänar på att ta den mellanskillnaden för att få in andra eftertraktade bilar i hallen. Allt behöver ju inte koncernen veta tänker jag :slight_smile:

1 gillning

Jo det finns säkert lagerbilar som är prutbara. Det är ju roligare att äga sin bil , men jag är tyvärr helt värdelös på att pruta förhandla . Betalar listränta på huslånet också. Så jag får väl glädja mig åt privatleasing kampanjer , och nöja mig med dom bilmärken … men jag vågar inte lämna VW koncernen, då jag föreställer mig att Volkswagen finans har intresse av att behålla mig som kund . Till skillnad från dom som använder sig av finansbolag som Santander ? .

Jag är nog öppen för olika upplägg och gillar att pruta när det går :slight_smile:
Hedin som jag nämnde är ingen jag skulle köpa eller leasa bil av, men tack och lov är de inte de enda som säljer t ex Renault. Har en lokal firma där jag bor som heter Skobes som säljer flera bilmärken, bl a Renault. De kan inte göra nåt pga att santander hanterar leasingen som Hedin styr lite över som jag nämnde tidigare, men däremot kan de själva bestämma billån via sitt eget finansbolag Ziklo (fd volvofinans) och behöver inte använda santander för billånen. Gissar att villkoren är bättre via dom.

Jo dom som leasat med Volvofinans har väl varit nöjda tror jag nog . Så dom är nog bra långivare även på avbetalning. Jag är inne på min fjärde leasing bil nu med VW koncernen .