Varför är Renault Mégane E-tech ovanlig i Sverige?

Det där med 3 års garanti vet jag inte om det avskräcker särskilt många kunder.

Jag har flera gånger fått den felaktiga informationen att “alla Renault har 5 års garanti” från säljare och bilmekaniker, och de har alla varit lika förvånade när jag påpekat att de har fel.

Eftersom få vet att Renaults garanti på Mégane bara är 3 år så är det nog inte heller många som avskräcks av det rent logiskt.

Du har nog delvis rätt iallafall. Det är väl ungefär lika många som inte kollar i Brf årsredovisningarna innan de köper sin bostadsrätt. 2:a handsvärdet torde ju bli sämre om man säljer med eller utan garantier kvar, men jag kan ha fel.

Verkar som att Renault Mégane E-tech sedan okänd tid tillbaka inte längre finns på renault.se heller. Kan gissa att den inte gjort jättesuccé här i Sverige och man valt att sluta sälja den här.

Jag ser dom ofta som hyrbilar Turister här på Österlen hyr dom Har haft gäster som oftare hyrt en Megane än en Model Y eller EX30

Vem vill ha en hyrbil…

Japp, stämmer! När EX30 kom också så var det ju helkört, bara lägga ned. Folk väljer Volvo i den storleken före en Renault.

1 gillning

Jag såg också kommentarer varför både en megane och r4, när den presenterades första gången. Kanske ligger nåt i det också då det är ganska många små bilar som nu listas på siten. R5 Turbo ska ju också ha sin skyltfönster.

Verkar dock finnas kvar lite undangömt som tjänstebilserbjudande :slight_smile:

Tycker det är rätt orättvist att förkasta en modell för att den går som hyrbil. Går ju hur mycket bra bilar som helst som hyrbil.

Hyrde en Polestar 2 i Spanien i vintras till exempel. :slight_smile: (Trevlig bil även om det nog var rätt att jag valde bort den för egen del.)

1 gillning

De måste väl göra sig av med sina lagerbilar på något sätt!

Att folk väljer EX30 framför Mégane är samtidigt lätt och svårt att förstå.

Volvo har ett oändligt mycket starkare varumärke i Sverige än Renault, men Mégane är ju en bättre bil på många sätt än EX30 (även om EX30 förmodligen är bättre på rena köregenskaper). Själv funderade jag på EX30 men jag valde bort den tidigt när jag såg hur mycket dumsnåla lösningar som fanns i interiören, särskilt att det inte fanns någon förardisplay, vilket hade vart okej om det var en billig bil, men det var det ju inte. Alla långvariga mjukvaruproblem skrämde också bort mig. Vet att du själv hade en EX30 som du fick göra dig av med tidigare en beräknat på grund av många irritationsmoment.

Samtidigt har Renault inte gjort något för att försökt sälja bilen i Sverige heller. Rent krasst kanske de inte behöver lägga allt för mycket krut i Sverige heller, Mégane säljer ju som smör på hemmamarknaden. :slight_smile:

Men det är väl att Renault väljer att lägga energi där det är nerförsbacke, och prioriterar bort det som är svårare att sälja, vilket är vettigt på något sätt.

I Sverige köper man Volvo även om de kommer med fyrkantiga hjul och cykelstyre, det är sedan gammalt! Med det sagt så har det faktiskt tappat en hel dem i år när Kia EV3 kommit in och sålt lite mer enheter än vad Volvo lyckats få ut. Det får väl ses som ett sundhetstecken

Sedan är det ju ett mysterium att Renault valde att jobba med Hedin som redan har ett fullkomligt bålgetingsbo när det gäller utbud i mellanprisklassen.