Tesla väljer ju att gå sin egna väg i mångt och mycket, främst för kostnadsskäl och med förberedelse för full autonomi, men en 360° kamera borde ju inte vara några hårdvarubegränsingar, kamerorna finns ju, eller är det så att det måste vara fish eye linser? Finns det några andra principiella eller teknikfilosofiska anledningar till att det inte finns, alltså eftersom bilen skall bli autonom i framtiden, lägger dom inte vikt i att utveckla förarstödsystem som endast hjälper mänskliga förare och inte bilens självkörningsdator?
Personligen är bristen på detta helt klart en av dom tydliga nackdelarna med Tesla.
Förut var det att det saknades kamera i stötfångaren.
Nu är det väl bara envishet.
Går det ens att parkera i dagens parkeringshus utan 360-kamera? Helt ofattbart om Tesla inte har detta. Man har ju numera blivit lite galet noggrann med att stå helt längs med linjerna även i sneda parkeringsfickor så jag hade nog seriöst hävt köpet och lämna tillbaka bilen om den inte hade kameror och 360 ![]()
Den har en grafisk representation av parkeringsfickan i 360 vy där linjerna och trottoarkanterna syns ganska väl, så det går bra ändå, men i mitt tycke så känns en “sann” visuell kamera bild bättre än en datortolkning av omgivningen, då min egna helt biologiska dator, ibland kallad hjärna, kan göra tolkningarna….Det är ju givetvis ingen garanti för att det skall vara en bättre tolkning ![]()
Vi har sedan T Forden kunnat parkera helt på egen hand har vi verkligen blivit så bekväma och handfallna….
Det var också på den tiden som parkeringsfickor i parkeringshus hade lite mer rimlig bredd än vad som erbjuds idag. Säkert många moderna funktioner som man kan leva utan men mitt svar i denna tråd var mer att jag trodde att alla moderna bilar/elbilar hade 360-kamera idag och var överraskad att Tesla saknade det. Det gäller helt klart att vara noggrann när man byter bil så man inte tar några funktioner för givet.
Nämn, parkeringsfickor har en standardstorlek. Bilarna har blivit större.
Varför tror du man magiskt trollat fram utrymmet i moderna bilar?
Det är inte magi, den ÄR mycket större.
Nej , verkligen inte. Är stora skillnader på parkeringsplatser/parkeringsfickor.
Var ju t.o.m. på nyheterna om hur små platserna var i ett nytt P-garage i Malmö.
Ibland är parkeringsrutorna så små att jag vägrar parkera där.
Jag har det som ett toppkrav att ha en modern parkeringsplats stor nog åt elbil när jag flyttar från min villa till lägenhet. Enligt mäklare så är det bara de absolut nyaste projekten man räknat med det i de flerfamiljshus där man har garaget under huset. Kan bli problem i städerna när fler och fler lägenhetsköpare skippar lägenheter som saknar tillräckligt stora parkeringsplatser för elbilarna. Vissa hus med garage under har också belastningskrav där bilarna inte får väga för mycket. Stötte på en kompis som har en lägenhet på varvsholmen i Kalmar där man hade sådana begränsningar.
Det stämmer nog inte riktigt i mitt närområdes större samhällen som Simrishamn Tomelilla Ystad så är parkeringsrutorna på gatorna längs trottoaren både för smala och för korta för att “lagligt” rymma ID.BUZZ åker jag till Stockholm Malmö Uppsala Västerås är samma typ av parkeingsrutor väl tilltagna så BUZZ får plats innanför
Jag valde bort 360 kamera när jag beställde ID.BUZZ då det skulle försena leverans ytterligare fyra månader så jag har bara backup kamera och parkeringssensorer och har aldrig saknat 360 kör många bilar som har det och ser egentligen inga större fördelar
Systembolagets parkering i Simrishamn är otroligt trång med smala rutor och många stolpar (och 12 långsamladdare) man ser ofta bilar (sommarturister?) som ger upp och åker ut och parkerar på gatan eller ICA ett kvarter bort Jag har ännu inte som återkommande kund misslyckats med att parkera min bil där helt utan 360 kamera
Parkering är en inlärd konstform som man fick nöta på bilskolan på 70talet
Det var lite lättare på den tiden . Många bilar som Volvo 140 / Ford Taunus eller Opel rekord , hade stora sido och bakrutor . Man kunde ju vrida sig och titta bakåt där man såg bakluckan och var bilen slutade . Samma framåt , där motorhuven slutade slutade bilen med en decimeter eller så tillägg för stötfångare . Dagens bilar är snyggare och mer aerodynamisk utformade, men man har ju ingen uppfattning om var bilen börjar och slutar ifrån förarsätet . Backkamera har nästan blivit en nödvändighet, eller åtminstone p-sensorer . 360 kamera har jag inte provat . Autoparkering fanns på laddhybriden jag hade tidigare . Provade för skoj skull, men tyckte det var var otäckt. Litar inte på såna funktioner. Men en ID buzz är ju lite mer som en fyrkantig låda , så lite lättare med en sån kan jag tänka mig . Lättare att se var lastbilen slutar i backspeglarna, när man ser hela raka sidor . Än i min Opel gran coupe som smalnar av baktill
Helt ärligt tror jag de var svårare att parkera en t-ford och är en Volvo Amazon, de saknade servo och tunga att styra.
Nej någon 360 kamera krävs inte för att parkera, man måste lära känna sin bil men ja visst är 360 kamera smidigt, har de på båda våra bilar.
T Ford med sina smala däck är långtifrån tungstyrd däremot hålla reda på pedaler och reglage kan ge en oinvigd problem inte koppling broms gaspedal som vi är vana vid
Jag hade en Amazon Combi under många år och det var den mest lättparkerade bil jag någonsin har haft, åtminstone fram tills förra året då jag skaffade en elbil med 360°-kamera. Visst var amazonen en aning tungstyrd jämfört med dagens bilar, men bakåtsikten var väldigt mycket bättre. Den vanliga amazonen, alltså icke-kombi, var förmodligen lite svårare att fickparkera eftersom den inte hade riktigt lika bra sikt bakåt och det var lite mer oklart var kofångaren slutade.
Backkamera är viktigaste för min del, 360 är oftast en dyrare tillval på andra bilar.