Varför så breda elbilar?

Hej.

Jag och min sambo är på jakt efter en nyare familjebil.
Fick en laddbox installerad i vårat garage för ett halvår sedan.
Då de är byggda någon gång på 70 -talet, då var inte bilarna lika stora
Har lagt märke till att samtliga familjebilar som jag har testat är allt för breda. Runt 1,85 meter.
Har testat med ID5, Ariya, model Y och Q4 e-tron.
Det går att köra in den men, vill inte att det skall vara ett allt för jobbigt projekt att få in den i garaget.
Så tar tacksamt emot förslag på familjvänliga el bilar?
Kanske är laddhybrid ett alternativ vi får börja kolla på?

Mvh
David

ID.5 och senaste ID modeller har väl alla “självparkering” Audi har nog också funktionen precis som min ID.BUZZ Sommartid är det rätt tight på min uppfart med 2 sommarbilar och BUZZ som ska in och hamna rätt vid laddaren Man “lär” bilen inkörning och placering en gång sen gör den det själv med ett tryck på skärmen gång efter gång Vintertid har den uppfarten för sig själv och då använder jag inte funktionen

Kan ju funka även i ett trångt garage

Du får köpa nåt som är mer i storlek med 70-talarna, typ en MG5 eller så.

Mitt hus har källargarage byggt 1958. Finns inte en suck att få in nån bil som är större än golf 7:an.

Svårt att veta, vad en “familjebil” är är ju väldigt relativt. :slight_smile: Vissa har ju en Fiat 500 de har hela familjen i.

Själv har jag en Renault Mégane E-tech som är 178 cm bred som vardagsbil, tycker den är rätt lagom stor, även om det bara undantagsvis sitter någon i baksätet är det ingen som klagat på att det är trångt.

Annars kan man med lite kreativitet säkert lösa parkeringen. Lite inspiration nedan.

2 gillningar

Okej riktigt smart i så fall om det hade fungerat så bra med ID 5 får kolla upp detta.

Har en Golf 7:a just nu också för parkering i garaget. Inte många cm större än så vill jag inte ha min bil.
Skall kolla upp MG5 och läsa på lite tack för tipset.

Tycker mitt garage är lite tight med detta klipp tog priset😂
Tack för delningen.
Skall undersöka Renault men de franska bilarna har inte det bästa ryktet. Men de kanske har blivit bättre det senaste.
Har som krav att man skall på plats med en barnvagn och lite mera packning.

Tja, jag är rätt nöjd med mitt köp än så länge. Saker och ting ändras ju med tiden, allt är inte som det alltid varit. Vissa saker är bättre, andra sämre. Men Renault har just nu bara 3 års garanti på sina elbilar, vilket kan ses som lite oroväckande, men jag är inte orolig. Det finns ju en historik bakom med den tidigare modellen Zoë där de fått en del erfarenhet, och som varit tillförlitlig.

En intressant egenskap hos Mégane just är att baggaget är väldigt högt. Det ser inte jättemycket ut för världen, men när man väl fattat hur högt det är så går det in väldigt mycket i det. Resväskor går oftast in stående, om de inte är jättestora. Jag har ofta stora plastlådor för förvaring i bilen, och kan ställa hur mycket som helst ovanpå dessa.

Baksidan med detta är att man inte får platt lastgolv om man fäller sätena, och att det är ganska hög “tröskel” att lyfta in last, vilket kan vara jobbigt med tung last. Sedan är det, beorende på hur man lastar, lite obekvämt att få ut laddkabeln också, eftersom det är en lucka som täcker en del av lastgolvet som den ligger under. Otymplig kabel också, men det är för att kabeln (och bilen!) kan ladda i 22 kW.

Tyvärr kan jag inte svara på hur det är för just en barnvagn, det är väl också relativt beroende på vilken slags barnvagn det är.

Finns inga perfekta bilar, men det är värt att kolla och testa på vad som finns. Tyvärr är det ju alltid så att yttermåtten och innermåtten korrellerar en del. :slight_smile: